Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Werkgevers

Foenix laat zien dat je voor een inclusieve arbeidsmarkt groot moet denken, maar juist met kleine veranderingen kan beginnen. Er wordt een cultuur gebouwd waarin iedereen welkom is en zich ook welkom voelt. Zo zijn er allerlei verschillende werkplekken gecreëerd die fysiek laagdrempelig toegankelijk zijn.

Ecolution: productieprocessen en persoonlijke groei

  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Ecolution Design bouwt duurzame pods. Door het assemblageproces in kleine blokken op te delen kunnen medewerkers op hun eigen tempo verschillende nieuwe werkzaamheden aanleren. In een duurzame arbeidsmarkt staat de mens centraal en is er ruimte om vaardigheden en talenten in te zetten. In dit artikel wordt de inspirerende werkwijze van Ecolution beschreven aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Lagemaat: Groot denken, klein beginnen – met vertrouwen als fundament

  • Best practice
  • Lagemaat
  • Nieuws

Lagemaat bouwt aan een inclusieve arbeidsmarkt waarin iedereen een plek kan vinden. Mensen die eerder aan de rand van de arbeidsmarkt werden geplaatst zijn bij Lagemaat de kern van de organisatie. Door ruimte te geven aan ontwikkeling. Door te pionieren met vertrouwen en door samen waarde te creëren. Hierdoor groeit niet alleen de medewerker maar ook de organisatie als geheel.

Pilot stressmonitoring TINT West-Brabant

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Voor medewerkers van leerwerkbedrijven is het herkennen van stress niet vanzelfsprekend. Langdurige stress kan vervelende gevolgen hebben. Daarom is stressmonitoring van belang. TINT West-Brabant heeft hierover de afgelopen jaren kennis verzameld die we ook in dit artikel willen delen.