Zelfstandig werken als je bijna niets kan zien: wat kan een werkgever bieden?

Bij Werkleerbedrijf Lucrato werken zo’n 1200 mensen die allemaal verschillend zijn. TINT en Lucrato werken samen om werk geschikter te maken voor verschillende mensen. Onlangs zijn er drie medewerkers gestart op een werkervaringsplek. Zij kunnen bijna niets of niets zien, samen zijn we gaan onderzoeken welke werkomstandigheden nodig zijn zodat deze medewerkers zo zelfstandig mogelijk werk kunnen uitvoeren.

  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Beperkingen in het zicht hebben grote impact op de zelfstandigheid van een werknemer op de werkvloer. De drie medewerkers werken al in een prikkelarme werkomgeving. Dit is voordelig omdat zij in grote mate afhankelijk zijn van hun gehoor, een werkplaats met veel achtergrondgeluid is dan minder geschikt. Omdat de medewerkers moeite hebben met het lezen van teksten, het herkennen van objecten of het identificeren van producten worden zij vaak ondersteund door een collega die wel kan zien. Teammanager Arno vertelt: “Het is fijn dat wij deze medewerkers kunnen ondersteunen, maar ideaal is het zeker niet. Ze zijn afhankelijk van anderen om werk aan te leveren of om fouten te corrigeren. Soms zitten ze tot tien minuten stil, gewoon omdat er niemand beschikbaar is om hen verder te helpen.”
Deze afhankelijkheid brengt dus niet alleen praktische uitdagingen met zich mee, maar heeft ook invloed op hun werkplezier en betrokkenheid.

Om te onderzoeken hoe deze medewerkers ondersteund zouden kunnen worden, hebben twee studenten van de opleiding Toegepaste Psychologie in opdracht van TINT gekeken naar de implementatie van de OrCam. Dit is een geavanceerde technologie die tekst kan lezen en objecten kan herkennen. De studenten onderzochten of de OrCam hen zou kunnen helpen om zelfstandiger te werken, bijvoorbeeld door het zelfstandig lezen van stickers en bonnen die nodig zijn voor het inpakken van fietsonderdelen.

De OrCam werd tijdens het onderzoek geïntroduceerd en de medewerkers mochten het uitproberen. Ze gaven aan dat de OrCam hen wel degelijk zou kunnen helpen, vooral bij het lezen van labels en bonnen. Teammanager Arno was eveneens positief over de implementatie van de OrCam en er werd tijd vrijgemaakt om de technologie in de praktijk te testen. Een belangrijk obstakel bleek dat medewerkers  op de werkplaats geen toegang hebben tot computers, waardoor de online functies van de OrCam niet gebruikt zouden kunnen worden. Desondanks was de algehele feedback positief, met de verwachting dat de OrCam de zelfstandigheid van de medewerkers aanzienlijk zou verhogen.

Een onverwachte wending

Nadat de medewerkers waren getraind in het gebruik van de OrCam, gaven zij opeens aan dat ze liever niet met de OrCam wilden werken. Ze vertelden ze Arno dat ze al thuis apps gebruikten ter ondersteuning van hun werkzaamheden. Deze apps waren voor hen eenvoudiger in gebruik, maar ze hadden dit nooit eerder vertelt omdat de huisregel is dat er geen telefoons gebruikt worden op de werkvloer. Een van de medewerkers vertelt:  “Eerder zat ik vaak te wachten tot iemand mij kon helpen, ook al was het maar voor een heel klein ding zoals een papier aangeven. Nu maak ik een foto met een app en kan ik verder. Er zijn ook werkzaamheden waarbij ik nog wel hulp vraag, bijvoorbeeld om nieuwe voorraad van de pallet af te pakken. Maar er zijn ook veel collega’s die wel kunnen zien die daar hulp bij nodig hebben.”

In een samenwerking tussen de medewerkers van Lucrato en TINT werd snel een pilot gestart om de medewerkers gedurende twee weken gebruik te laten maken van de apps op hun telefoon. Regels zijn er immers om mensen te dienen en niet andersom. Hoewel de resultaten van deze pilot nog in kaart moeten worden gebracht, valt nu al op dat bij de medewerkers een leerprikkel is ontstaan. Ze werkten al hard, maar kunnen werkzaamheden nu nog efficiënter en meer zelfstandig uitvoeren. Dit geeft aan dat er mogelijk meer potentie schuilt in het gebruik van technologieën die al door de medewerkers bekend zijn en die beter aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren. Het is goed om wanneer een medewerker op werk tegen uitdagingen aan loopt ook eens de vraag te stellen wat de medewerker buiten werk al doet om met deze uitdaging om te gaan.

De innovatiemedewerker van TINT, Elianne, is nauw betrokken geweest bij dit project maar mag het stokje nu overdragen naar Tim, student Toegepaste psychologie die bij TINT onderzoek doet naar zintuiglijke technologie. Elianne vertelt: “Ik vond het een eer om voor een periode regelmatig met deze mannen te spreken. Een van de mannen vertelde dat hij vroeger goed kon zien en naar de universiteit ging. Geleidelijk ging zijn zicht steeds verder achteruit waardoor hij zich iedere keer aan moest passen aan zijn omstandigheden. Zijn veerkracht is inspirerend! En tegelijkertijd is het zo mooi om te zien dat na jaren waarin zijn mogelijkheden steeds kleiner werden, ze nu weer groeien in zelfstandigheid op het gebied van werk.”

Met de implementatie van hulpmiddelen zoals deze apps komen we weer een belangrijke stap dichterbij een arbeidsmarkt waar iedereen op zijn eigen manier volwaardig kan deelnemen en zijn werk met trots en tevredenheid kan uitvoeren.