Hoe onderneem je in een inclusieve organisatie?

Bij TINT Apeldoorn geloven wij sterk in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Inclusie is niet alleen een waardevol streven, maar ook een essentieel onderdeel van het op de juiste manier benutten van arbeidspotentieel. In het volgende kennisclip legt student Stijn uit hoe je onderneemt in een inclusieve organisatie. We nodigen je graag uit om de kennisclip te bekijken.

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Bij het nastreven van maatschappelijk verantwoord ondernemen houd je rekening met de impact van je handelingen op zowel mens, milieu als samenleving. Je zorgt ervoor dat je bedrijf geen negatieve invloed heeft op de omgeving. Daarnaast zorgt je bedrijf ervoor dat het bijdraagt aan oplossingen voor problemen zoals slechte werkomstandigheden, milieuvervuiling en armoede.

Jobcrafting en jobcarving

Een medewerker kan zelf de inhoud van zijn of haar baan aanpassen op basis van kennis vaardigheden, talenten, interesse en behoeftes die hij of zij heeft. Dit wordt ook wel jobcrafting genoemd. Hierdoor wijzigt het beeld dat iemand heeft van zijn of haar baan in positieve zin.
Jobcarving omvat het opsplitsen van taken of verantwoordelijkheden binnen bestaande functies, met als doel het creëren van nieuwe, meer duurzame rollen voor andere individuen. Op deze manier kunnen functies geschikt gemaakt worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

We doen het samen!

Laten we samen werken aan een arbeidsmarkt waar iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Deel jouw gedachten en ervaringen over het ondernemen in een inclusieve organisatie en hoe dit kan bijdragen in jouw bedrijf in de reacties!

Gerelateerde artikelen

Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie. Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

Nieuwe telbakjes op werkplaats 9

  • 3D-printer
  • Inclusie
  • Nieuws

Joost is een van de productiemedewerkers op werkplaats 9. Wekelijks moet hij onderdelen nauwkeurig tellen en in zakjes verpakken. Het is belangrijk dat er altijd precies het goede aantal onderdelen in een zakje zit. Nauwkeurig tellen kan lastig zijn maar nu is er een handige oplossing: 3D-geprinte telbakjes.

Joeri print zijn eigen hulpmiddelen

  • 3D-printer
  • Inclusie
  • Praktijk

Joeri is productiemedewerker bij Lucrato. Een tijd geleden leerde Joeri tijdens onze 3D-printcursus hoe je een hulpstuk kunt ontwerpen en printen. Afgelopen week kwam er een nieuw proces waarbij heel nauwkeurig geboord moet worden. Joeri bedacht dat er een hulpstuk gemaakt moest worden waarmee het boren gemakkelijker en nauwkeuriger gedaan kon worden.

Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen. Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl.