Studentverhaal: gebruikerservaringen met het OSS systeem

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Deze studenten zijn essentieel voor het succes van TINT en hun bijdragen zijn van grote waarde. We zijn erg dankbaar voor de kennis en inzichten die zij met ons delen. Aan het einde van elk semester presenteren zij een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product, dat we graag met een breder publiek delen. 

  • Operator Support System
  • Studentverhaal

Nina deed tijdens haar stage onderzoek naar de OSS, wij hebben haar hier wat vragen over gesteld.

Wie ben je en wat voor onderzoek heb je bij TINT gedaan?

Tijdens mijn stage voor mijn studie Toegepaste Psychologie heb ik mij beziggehouden met mijn onderzoek naar de impact van een Operator Support Systeem (OSS) op beschut werk. Dit was een vervolg op het onderzoek van een vorige stagiair bij de TINT. Een OSS bestaat uit een werkblad en een slimme beamer die aangeeft waar bepaalde onderdelen horen tijdens de assemblage. Ook detecteert deze beamer of een onderdeel is gepakt en goed is geplaatst, en op deze manier wordt er automatisch doorgegaan naar de volgende stap.

Hoe zag de afgelopen periode er voor jouw uit?

Aan het begin van mijn onderzoek ben ik bezig geweest met het lezen van voorgaande onderzoeken; er lag veel informatie voor mij klaar. Later heb ik nagedacht over een theoretisch kader dat binnen mijn interesses ligt, dit is intrinsieke motivatie, self-efficacy en autonomie geworden. Beginnen met dit onderzoek was erg leuk, omdat ik er mijn eigen draai aan kon geven. Ik werd erg vrijgelaten in het vormgeven. Na al het voorbereidende werk ben ik aan de slag gegaan met de metingen. Dit heb ik uitgevoerd met drie medewerkers van beschut werk op werkplaats 5a; ze moesten een voedingsbord in elkaar zetten door middel van het OSS. Na twaalf metingen ben ik de data gaan analyseren en heb dit in mijn onderzoek verwerkt.

Wat neem je mee naar de toekomst?

Tijdens deze stage heb ik vooral geleerd om flexibel te zijn. Er ging altijd wel iets niet zoals ik het bedacht had, en hier moet je leren mee om te gaan en een nieuwe oplossing verzinnen. Daarnaast heb ik ook veel geleerd van gesprekken met mijn stagebegeleider. Ik kon altijd bij hem terecht en ik voelde me erg begrepen. Door de gesprekken met hem ben ik zeker door een stukje persoonlijke groei gegaan, en dit kan ik mooi meenemen naar mijn volgende uitdaging. Ook heb ik veel geleerd van mijn medestudenten en hun kijk op zaken. Ik vond het erg interessant om uit de Toegepaste Psychologie ‘bubbel’ te stappen
en te ervaren welke visie andere studenten hebben.

Wat heeft je verrast?

Ik ben het meest positief verbaasd door het feit dat iedereen erg behulpzaam is wanneer je het vraagt. Ik vond het fijn dat ik bij bijna iedereen kon aankloppen voor ideeën en feedback, zonder dat daar moeilijk over gedaan werd. Het is wel belangrijk dat je zelf met vragen komt, dan staat iedereen voor je open. Daarnaast maak je als student echt een impact hier; de TINT heeft wat aan jouw onderzoek en er wordt daadwerkelijk wat mee gedaan. Wat ik hiervoor heb beschreven past ook wel bij de sfeer die hangt bij de TINT. Het is een erg open en vrije sfeer. Zo hangt er geen starre ‘kantoorcultuur’, maar is iedereen altijd wel in voor een praatje of gezelligheid. Ook de collega’s buiten de TINT zijn altijd vrij om je te helpen of met je in gesprek te gaan. Vaak kan je gewoon even aankloppen. Het contact binnen de TINT en Lucrato is erg laagdrempelig.

Als TINT zijn we Nina erg dankbaar voor haar bijdrage aan de implementatie van het OSS, een volgende student is hier gelijk weer mee verder gegaan! Wil je hier meer over weten? Lees dan verder op de website of neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl

Gerelateerde artikelen

Studentverhaal: Mijn Reis bij TINT

  • Operator Support System
  • Schoneveld Breeding
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Nina studeert toegepaste psychologie en verteld over haar stage over het Operator Support System en over haar scriptie bij Schoneveld Breeding.

Werkgeverssubsidie UWV afgerond: Brede Impact voor jong beschutte collega’s met OSS

  • Implementatie
  • Nieuws
  • Operator Support System

De afgelopen twee jaar hebben TINT en Lucrato een werkgeverssubsidie van het UWV ontvangen. Hiermee zijn twee Operator Support Systems (OSS) aangeschaft. Deze interactieve systemen worden ingezet voor de doelgroep jong beschut om nieuwe werkzaamheden uit te voeren. In dit artikel beschrijven we hoe dit proces is verlopen. 

Studentverhaal: Implementatie van een co-bot

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Jelle studeert mechatronica en heeft een artikel geschreven over zijn scriptie onderzoek bij TINT. Hij heeft onderzoek gedaan naar de implementatie van een co-bot.

Studentverhaal: Communicatie en cultuurverschillen op de werkvloer

  • Anderstaligen
  • Studentverhaal
  • TINT Apeldoorn

Bowi is student HRM. Bij TINT doet ze onderzoek naar het werkbehoud bij Syrische en Eritrese statushouders. Dit is een doelgroep binnen Lucrato die het vergeleken met andere statushouders moeilijker hebben op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit komt door verschillende factoren waaronder de taal en cultuurverschillen.