Studentverhaal: gebruikerservaringen met het OSS systeem

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Deze studenten zijn essentieel voor het succes van TINT en hun bijdragen zijn van grote waarde. We zijn erg dankbaar voor de kennis en inzichten die zij met ons delen. Aan het einde van elk semester presenteren zij een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product, dat we graag met een breder publiek delen. 

  • Operator Support System
  • Studentverhaal

Nina deed tijdens haar stage onderzoek naar de OSS, wij hebben haar hier wat vragen over gesteld.

Wie ben je en wat voor onderzoek heb je bij TINT gedaan?

Tijdens mijn stage voor mijn studie Toegepaste Psychologie heb ik mij beziggehouden met mijn onderzoek naar de impact van een Operator Support Systeem (OSS) op beschut werk. Dit was een vervolg op het onderzoek van een vorige stagiair bij de TINT. Een OSS bestaat uit een werkblad en een slimme beamer die aangeeft waar bepaalde onderdelen horen tijdens de assemblage. Ook detecteert deze beamer of een onderdeel is gepakt en goed is geplaatst, en op deze manier wordt er automatisch doorgegaan naar de volgende stap.

Hoe zag de afgelopen periode er voor jouw uit?

Aan het begin van mijn onderzoek ben ik bezig geweest met het lezen van voorgaande onderzoeken; er lag veel informatie voor mij klaar. Later heb ik nagedacht over een theoretisch kader dat binnen mijn interesses ligt, dit is intrinsieke motivatie, self-efficacy en autonomie geworden. Beginnen met dit onderzoek was erg leuk, omdat ik er mijn eigen draai aan kon geven. Ik werd erg vrijgelaten in het vormgeven. Na al het voorbereidende werk ben ik aan de slag gegaan met de metingen. Dit heb ik uitgevoerd met drie medewerkers van beschut werk op werkplaats 5a; ze moesten een voedingsbord in elkaar zetten door middel van het OSS. Na twaalf metingen ben ik de data gaan analyseren en heb dit in mijn onderzoek verwerkt.

Wat neem je mee naar de toekomst?

Tijdens deze stage heb ik vooral geleerd om flexibel te zijn. Er ging altijd wel iets niet zoals ik het bedacht had, en hier moet je leren mee om te gaan en een nieuwe oplossing verzinnen. Daarnaast heb ik ook veel geleerd van gesprekken met mijn stagebegeleider. Ik kon altijd bij hem terecht en ik voelde me erg begrepen. Door de gesprekken met hem ben ik zeker door een stukje persoonlijke groei gegaan, en dit kan ik mooi meenemen naar mijn volgende uitdaging. Ook heb ik veel geleerd van mijn medestudenten en hun kijk op zaken. Ik vond het erg interessant om uit de Toegepaste Psychologie ‘bubbel’ te stappen
en te ervaren welke visie andere studenten hebben.

Wat heeft je verrast?

Ik ben het meest positief verbaasd door het feit dat iedereen erg behulpzaam is wanneer je het vraagt. Ik vond het fijn dat ik bij bijna iedereen kon aankloppen voor ideeën en feedback, zonder dat daar moeilijk over gedaan werd. Het is wel belangrijk dat je zelf met vragen komt, dan staat iedereen voor je open. Daarnaast maak je als student echt een impact hier; de TINT heeft wat aan jouw onderzoek en er wordt daadwerkelijk wat mee gedaan. Wat ik hiervoor heb beschreven past ook wel bij de sfeer die hangt bij de TINT. Het is een erg open en vrije sfeer. Zo hangt er geen starre ‘kantoorcultuur’, maar is iedereen altijd wel in voor een praatje of gezelligheid. Ook de collega’s buiten de TINT zijn altijd vrij om je te helpen of met je in gesprek te gaan. Vaak kan je gewoon even aankloppen. Het contact binnen de TINT en Lucrato is erg laagdrempelig.

Als TINT zijn we Nina erg dankbaar voor haar bijdrage aan de implementatie van het OSS, een volgende student is hier gelijk weer mee verder gegaan! Wil je hier meer over weten? Lees dan verder op de website of neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl

Gerelateerde artikelen

Vervolgonderzoek: de toegevoegde waarde van Operator Support System

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Operator Support System

In februari publiceerden wij het artikel: Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato? Hier is een vervolgonderzoek uitgekomen. We nemen je mee in de geleerde lessen en opbrengsten.

Operator Support System

Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato?

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System

Werkleerbedrijf Lucrato, IJssel Technologie en Saxion hebben samen onderzoek gedaan naar de inzet van Operator Support System (OSS). Welke geleerde lessen zijn er opgedaan en wat zijn de belangrijkste opbrengsten.

Opstelling Operator Support System

Pilot van start: aan het werk met behulp van Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Saxion, IJssel Technologie en werkbedrijf Lucrato zijn de pilot ‘Inclusieve technologie met behulp van OSS (Operator Support Systeem)’ binnen Lucrato begonnen. Maar hoe is de pilot van start gegaan binnen TINT Apeldoorn? Waar moet je allemaal opletten? Lucrato neemt ons mee in het proces.

Operator Support System projectie op werkbank

In de praktijk: Operator Support System bij Senzer

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Praktijk

Een aantal leden van het consortium ging op bezoek bij sociaal werkbedrijf Senzer in Helmond-De Peel waar ze inclusieve technologie inzetten. Een kijkje op de werkvloer om kennis en inspiratie op doen.

Aantal consortium leden krijgen uitleg over OSS bij Senzer