Studentverhaal: op naar een skillsgerichte arbeidsmarkt

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Deze studenten zijn essentieel voor het succes van TINT en hun bijdragen zijn van grote waarde. We zijn erg dankbaar voor de kennis en inzichten die zij met ons delen. Aan het einde van elk semester presenteren zij een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product, dat we graag met een breder publiek delen. 

  • Game-based assessment
  • Studentverhaal

Nick is student Toegepaste Psychologie. Wij hebben hem gevraagd wat te vertellen over de scriptie die hij heeft geschreven in opdracht van TINT.

Mijn naam is Nick Jansen, student onderzoeker bij TINT. Mijn onderzoek raakt aan het toegankelijker maken van de arbeidsmarkt, door in te spelen op de concrete vaardigheden van mensen, ofwel “skills”. In een skillsgerichte arbeidsmarkt profileren werknemers zich aan werkgevers door hun skills, waardoor ze makkelijker gekoppeld kunnen worden aan specifieke banen.  

Deze skills moeten wel eerst bij mensen vastgesteld en gecheckt worden. Dit kan via traditionele tests en assessments gebeuren, maar deze vorm sluit niet even goed op elke doelgroep aan, en kan als langdradig of saai ervaren worden door de deelnemer. Hiervoor wil Lucrato het game-based assessment inzetten; een diagnostische skills-test in spelvorm. Ik doe onderzoek naar hoe dit instrument op de juiste wijze geïmplementeerd kan worden in de organisatie. 

Mijn onderzoek wordt uitgevoerd volgens wetenschappelijke methodes. Hiervoor stel ik voor mezelf eerst concrete onderzoeksvragen op, welke ik vervolgens probeer te beantwoorden via interviews en wetenschappelijke literatuur. Hier komt data uit naar voren, wat ik omzet naar concrete bevindingen om zo uiteindelijk de onderzoeksvragen te beantwoorden. De resultaten beschrijf ik in een advies die ik overhandig aan mijn opdrachtgever. 

Dat klinkt heel simpel, maar onderzoek laat zich niet zondermeer uitvoeren. Het gebeurt vaak genoeg dat je moet schuiven in de planning omdat je stakeholders niet (snel genoeg) kunt bereiken of je onderzoeksmethodes aangepast moeten worden omdat het niet de juiste data oplevert. Door te kijken naar de mogelijkheden is het eigenlijk altijd wel mogelijk om een werkbare situatie te vinden. Bovendien maakt dit puzzelwerk het onderzoek-doen ook iets interessanter. 

Mijn meest leerzame ervaringen bij de TINT waren waarschijnlijk de bezoeken aan partnerorganisaties en -bedrijven. Zo ben ik samen met collega-onderzoekers voor een creatieve sessie naar Leerhulpmiddelen.nl geweest. Als AD(H)D’er was het voor mij een eye-opener om te zien hoe je een business volledig kunt inrichten naar de wensen van mensen met AD(H)D, autisme, dyscalculie, en andere uitdagingen.
Ik waande me daar echt in een snoepwinkel; je kon het zo gek niet verzinnen aan knelpunten waar je als neurodivergent persoon last van kon hebben en Romy (eigenaresse) had er wel een gadget voor (of in iéder geval een oefening/trucje die je kon doen bij klachten).
Bedrijven zoals dit inspireren mij om me hard te maken voor een inclusieve arbeidsmarkt in Nederland. Er ligt nog zoveel moois op de plank voor mensen die problemen ervaren in hun werk doordat hun brein nét even anders werkt dan anderen; waarom zien we die hulpmiddelen zo weinig terug op de werkvloer? Fascinerende stof die aanzet tot nadenken. 

Ik merk dat ik ben gegroeid als professional doordat ik mijn scriptie bij TINT heb mogen doen. De creatieve omgeving en open vorm van de organisatie waar je in zit en de diversiteit aan collega’s waarmee je samenwerkt maken dat ik, gaandeweg, meer open ben gaan staan voor alternatieve oplossingen en zelf ook creatiever nadenk over oplossingen.

Nick is nog bezig met de afronding van zijn scriptie, bij TINT zien we de resultaten met belangstelling tegemoet! Wil jij hier ook meer over weten? Neem dan contact op via tint@lucrato.nl

Gerelateerde artikelen

Studentenverhaal: Damien leerde processen en mensen te combineren tot een inclusief resultaat!

  • Stage
  • Studentverhaal
  • Werkgevers

Wij hebben Damien gevraagd iets te vertellen over zijn stage bij TINT. Damien studeert technische bedrijfskunde aan het Saxion en heeft vorig schooljaar stagegelopen bij TINT. Hij heeft zich tijdens zijn stage verdiept in het maken van een indeling voor de werkplaats van Ecolution waarmee de productie verhoogd kan worden. Kun je iets meer vertellen over je studie technische bedrijfskunde? Technische bedrijfskunde draait om het ontwerpen, ...

resultaatgericht vs mensgericht

Studentverhaal: Julia maakte een informatiebord voor TINT

  • Praktijk
  • Studentverhaal

In de zomervakantie heeft Julia een paar weken stage gelopen bij TINT. Wij hebben haar gevraagd hier iets over te vertellen. “Ik studeer product design. Hierdoor was ik benieuwd hoe ik mijn kennis kon inzetten om ontwikkeling te stimuleren en sociale ondersteuning te bieden bij TINT en Lucrato.” Wat was je stage opdracht? “Ik heb mijn eigen opdracht mogen bedenken! Na een kort onderzoek ontdekte ik dat niet iedereen bij Lucrato een ...

bord

Studentverhaal: onderzoek naar de impact van een Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Studentverhaal

Wij hebben Kelvin gevraagd iets te vertellen over zijn stage bij TINT. Kelvin studeert Toegepast Psychologie aan het Saxion en heeft vorig schooljaar stagegelopen bij TINT. Hij heeft zich tijdens zijn stage verdiept in het Operator Support System, een innovatieve technologie voor mensen die beschut werk uitvoeren. Kelvin vertelt jullie graag meer over de inhoud van zijn stage. Aanleiding voor het onderzoek “TINT heeft namens Lucrato twee ...

Operator Support System

Studentverhaal: Afstuderen bij TINT

  • Inclusieve technologie
  • Studentverhaal
  • Werkgevers

Elke semester dragen diverse studenten bij aan de projecten van TINT door middel van hun stages of scripties. Hun werk speelt een cruciale rol in het succes van TINT, en hun bijdragen zijn enorm waardevol. We waarderen de expertise en perspectieven die zij met ons delen. Aan het einde van de semester presenteren ze hun onderzoek, scriptie of professioneel product, dat we graag onder de aandacht van een breder publiek brengen. Eerder deelden wij al de innovatieve tool voor werkgevers die HRM student Dide heeft ontworpen. Deze tool biedt werkgevers inzicht in cruciale informatie, relevante thema’s en richtinggevende vragen voor de implementatie van inclusieve technologie binnen een bedrijf. De tool fungeert als ondersteuning bij het opstarten van veranderingen in werkprocessen door middel van inclusieve technologie. Het kan ingezet worden als gespreksstarter of bij bijvoorbeeld een oriëntatiegesprek.