Studentverhaal: op naar een skillsgerichte arbeidsmarkt

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Deze studenten zijn essentieel voor het succes van TINT en hun bijdragen zijn van grote waarde. We zijn erg dankbaar voor de kennis en inzichten die zij met ons delen. Aan het einde van elk semester presenteren zij een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product, dat we graag met een breder publiek delen. 

  • Game-based assessment
  • Studentverhaal

Nick is student Toegepaste Psychologie. Wij hebben hem gevraagd wat te vertellen over de scriptie die hij heeft geschreven in opdracht van TINT.

Mijn naam is Nick Jansen, student onderzoeker bij TINT. Mijn onderzoek raakt aan het toegankelijker maken van de arbeidsmarkt, door in te spelen op de concrete vaardigheden van mensen, ofwel “skills”. In een skillsgerichte arbeidsmarkt profileren werknemers zich aan werkgevers door hun skills, waardoor ze makkelijker gekoppeld kunnen worden aan specifieke banen.  

Deze skills moeten wel eerst bij mensen vastgesteld en gecheckt worden. Dit kan via traditionele tests en assessments gebeuren, maar deze vorm sluit niet even goed op elke doelgroep aan, en kan als langdradig of saai ervaren worden door de deelnemer. Hiervoor wil Lucrato het game-based assessment inzetten; een diagnostische skills-test in spelvorm. Ik doe onderzoek naar hoe dit instrument op de juiste wijze geïmplementeerd kan worden in de organisatie. 

Mijn onderzoek wordt uitgevoerd volgens wetenschappelijke methodes. Hiervoor stel ik voor mezelf eerst concrete onderzoeksvragen op, welke ik vervolgens probeer te beantwoorden via interviews en wetenschappelijke literatuur. Hier komt data uit naar voren, wat ik omzet naar concrete bevindingen om zo uiteindelijk de onderzoeksvragen te beantwoorden. De resultaten beschrijf ik in een advies die ik overhandig aan mijn opdrachtgever. 

Dat klinkt heel simpel, maar onderzoek laat zich niet zondermeer uitvoeren. Het gebeurt vaak genoeg dat je moet schuiven in de planning omdat je stakeholders niet (snel genoeg) kunt bereiken of je onderzoeksmethodes aangepast moeten worden omdat het niet de juiste data oplevert. Door te kijken naar de mogelijkheden is het eigenlijk altijd wel mogelijk om een werkbare situatie te vinden. Bovendien maakt dit puzzelwerk het onderzoek-doen ook iets interessanter. 

Mijn meest leerzame ervaringen bij de TINT waren waarschijnlijk de bezoeken aan partnerorganisaties en -bedrijven. Zo ben ik samen met collega-onderzoekers voor een creatieve sessie naar Leerhulpmiddelen.nl geweest. Als AD(H)D’er was het voor mij een eye-opener om te zien hoe je een business volledig kunt inrichten naar de wensen van mensen met AD(H)D, autisme, dyscalculie, en andere uitdagingen.
Ik waande me daar echt in een snoepwinkel; je kon het zo gek niet verzinnen aan knelpunten waar je als neurodivergent persoon last van kon hebben en Romy (eigenaresse) had er wel een gadget voor (of in iéder geval een oefening/trucje die je kon doen bij klachten).
Bedrijven zoals dit inspireren mij om me hard te maken voor een inclusieve arbeidsmarkt in Nederland. Er ligt nog zoveel moois op de plank voor mensen die problemen ervaren in hun werk doordat hun brein nét even anders werkt dan anderen; waarom zien we die hulpmiddelen zo weinig terug op de werkvloer? Fascinerende stof die aanzet tot nadenken. 

Ik merk dat ik ben gegroeid als professional doordat ik mijn scriptie bij TINT heb mogen doen. De creatieve omgeving en open vorm van de organisatie waar je in zit en de diversiteit aan collega’s waarmee je samenwerkt maken dat ik, gaandeweg, meer open ben gaan staan voor alternatieve oplossingen en zelf ook creatiever nadenk over oplossingen.

Nick is nog bezig met de afronding van zijn scriptie, bij TINT zien we de resultaten met belangstelling tegemoet! Wil jij hier ook meer over weten? Neem dan contact op via tint@lucrato.nl

Gerelateerde artikelen

Studentverhaal: “Ik heb mijzelf zodanig kunnen ontwikkelen dat ik klaar ben gestoomd voor de arbeidsmarkt!”

  • 3D-printer
  • Stage
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Deze studenten zijn essentieel voor het succes van TINT en hun bijdragen zijn van grote waarde. We zijn erg dankbaar voor de kennis en inzichten die zij met ons delen. Aan het einde van elk semester presenteren zij een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product, dat we graag met een breder publiek delen. Stytze, Mechatronica student van Aventus, heeft zich voornamelijk beziggehouden met 3D printen. Wij hebben hem gevraagd om iets meer te vertellen over zijn stage bij TINT.

Studentenverhaal: Studenten van het Smart Solutions Semester aan het woord

  • Game-based assessment
  • Studentverhaal

Elk semester dragen meerdere studenten bij aan projecten van TINT in de vorm van een scriptie of een stage. De studenten zijn de drijvende kracht achter TINT en we zijn ontzettend dankbaar dat ze hun kennis en inzichten met ons willen delen. De studenten leveren aan het einde van elk semester een onderzoeksverslag, scriptie of beroepsproduct op die wij graag met alle geïnteresseerde willen delen. Afgelopen semester hebben wij de studenten gevraagd om hun ervaringen met ons te delen over hun tijd bij TINT. We zijn verheugd om deze verhalen te delen, omdat ze naast hun waardevolle bijdrage aan de TINT ook een inkijkje geven in de unieke dynamiek van onze samenwerkingen. 

Studentverhaal: Tim vertelt over SpeakSee

  • Lichamelijk Knelpunt
  • Speaksee
  • Studentverhaal

Elk semester dragen meerdere studenten hun steentje bij aan de projecten van TINT door middel van een scriptie of stage. De studenten zijn de ‘olie die de motor van TINT doen draaien’ en we zijn enorm dankbaar dat zij hun kennis en inzichten met ons willen delen. Aan het einde van elk semester leveren ze een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product af, dat we graag met alle geïnteresseerden delen.  We hebben Tim geïnterviewd over SpeakSee, een inclusieve technologie die ingezet kan worden voor doven of slechthorenden.

Studentverhaal: Maak kennis met Chakira

  • Scriptie
  • Studentverhaal

Elk semester dragen meerdere studenten bij aan projecten van TINT in de vorm van een scriptie of een stage. De studenten zijn de ‘olie die de motor van TINT doen draaien’ en we zijn enorm dankbaar dat zij hun kennis en inzichten met ons willen delen. De studenten leveren aan het einde van elk semester een onderzoeksverslag, scriptie of beroepsproduct op die wij graag met alle geïnteresseerde willen delen. Afgelopen semester heeft TINT hen ook gevraagd om een verhaal te schrijven over iets wat zij bij TINT hebben meegemaakt tijdens hun stage of scriptie. Graag willen wij deze verhalen over inspirerende ontmoetingen, boeiende gesprekken en bijzondere momenten die ze hebben meegemaakt bij TINT-Apeldoorn met jullie delen.