Use case: het ondersteunen van mensen met psychisch knelpunten op de werkvloer van een fietsfabrikant

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Psychisch Knelpunt
Montagehal Van Raam

Bedrijf

Van Raam B.V. is fietsfabrikant en maakt aangepaste fietsen (driewielers) voor mensen die knelpunten ervaren. Van Raam heeft 230 mensen in dienst, waarvan 9 mensen met knelpunten/ die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren.

Product

Aangepaste en speciale fietsen. Er zijn verschillende modellen en bijna het gehele proces wordt intern gedaan: ontwikkeling, metaalbewerking, kwaliteitstesten, montage, reparatie en dealership.

Doelgroep

Mensen met een psychische knelpunten.

Uitdaging

Medewerkers met een psychische knelpunten hebben vaker problemen met de sociale en interactieve aspecten rondom het werk dan met het werk zelf. Dit komt mede door veranderingen in de omgeving van de werknemer.
Hoe kunnen we er voor zorgen dat het sociale en interactieve aspect tussen medewerkers en medewerkers met een psychische knelpunten goed verloopt.

Aanpak

Bij iedere medewerkers met een psychische knelpunten staat op de werkbank een voorwerp waarop de medewerker zijn emotie en/of gemoedstoestand kan uitdrukken voor zijn collega’s.

Vervolg

Kijken naar hoe de belasting en belastbaarheid voelt vanuit de medewerkers (neemt nut beleving toe) maar ook bij de werkgever (medewerkers effectiever, duurzamer inzetbaar).

gerelateerde artikelen

Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

  • Best practice
  • Groen-app
  • Nieuws

De ontwikkeling Samen met TNO werd eerst een AI-tool ontwikkeld die aan de hand van foto’s kan beoordelen hoe goed het groenonderhoud is uitgevoerd. Vervolgens kreeg Anchiano, het bedrijf van Bob Westerink, de vraag om dit idee door te vertalen naar een app. Bob en zijn team begonnen niet met programmeren, maar gingen eerst in gesprek met de mensen die er dagelijks mee zouden werken: de medewerkers in het groen. Welke informatie hebben zij ...

Rabobank: een bank met hart voor de mens

  • Best practice
  • Inclusieve werkvloer
  • Nieuws
  • Rabobank

Jochem Essink, coöperatief directeur van Rabobank Apeldoorn, gaat met ons in gesprek hierover. Hoe raken onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid immers een bank, en welk voorbeeld willen zij uitdragen? Diversiteit en inclusie bij Rabobank: een afspiegeling van de samenleving Rabobank streeft naar een werkvloer die een goede afspiegeling vormt van de Nederlandse samenleving. In sommige teams, zoals communicatie, werken voornamelijk ...

Logo rabobank

Innovatiemedewerkers in gesprek: van Elianne naar Martijn

  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn

Wat doet een innovatiemedewerker bij TINT precies? “Als innovatiemedewerker ben je de spin in het web en de poten in de klei,” vertelt Elianne enthousiast. “In mijn werk heb ik vooral veel verschillende mensen mogen leren kennen en van hen mogen leren. Op mijn eerste werkdag leerde ik Peter kennen. Nadat hij plotseling zijn gehoor was verloren, verloor hij ook zijn baan. Mijn voorganger en Peter gingen samen aan de slag om een oplossing te ...

Alles wat we het afgelopen jaar hebben geleerd over vertaaltechnologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Vertaaltechnologie

Bij TINT Apeldoorn doen we onderzoek naar vertaaltechnologie. Dagelijks zien we hoe juist deze technologie het verschil kan maken op de arbeidsmarkt. Omdat de ontwikkelingen snel gaan delen we in dit artikel de inzichten die Elianne als innovatiemedewerker op deed tijdens haar werk bij TINT Apeldoorn.