Hoe bereik je inclusie door middel van het ASE-model?

Bij TINT Apeldoorn, geloven wij sterk in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Inclusie is niet alleen een waardevol streven, maar ook een essentieel onderdeel van op de juiste manier benutten van arbeidspotentieel. Meer inclusie kan bereikt worden door middel van het ASE-Model. Student Stijn heeft dit mooi uitgelicht in een filmpje.

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Wat is het ASE-model?

Het ASE-model laat zien hoe gedragsverandering plaatsvindt. Het model is ontwikkeld door Hein de Vries en hierin stelt hij dat menselijk gedrag te voorspellen is door de intentie van gedrag te bestuderen. De intentie van een persoon wordt beïnvloed door Attitude, Sociale invloed en Zelf-Effectiviteit (ASE)

Attitude, sociale invloed en eigen effectiviteit (ASE)

Attitude is de houding die een persoon heeft ten opzichte van het gedrag dat die persoon wil gaan vertonen. Als dit een positieve houding is dan is er ruimte voor verandering maar dit alleen is niet genoeg. Sociale invloed is bijvoorbeeld de mening van de mensen om ons heen. Dit kan zich uiten in de subjectieve norm, sociale steun of sociale druk. Het laatste deel van het ASE-model is Zelf-Effectiviteit, dit gaat om het geloven in jezelf.

De kennisclip

We nodigen je graag uit om de kennisclip over hoe je inclusie bereikt door middel van het ASE-Model te bekijken. Deze video biedt een duidelijke uitleg over wat het ASE-model inhoudt. Laten we samenwerken aan een arbeidsmarkt waar iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Deel jouw gedachten en ervaringen over het ASE-model en hoe dit kan bijdragen in jouw bedrijf in de reacties!

gerelateerde artikelen

Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie. Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

Nieuwe telbakjes op werkplaats 9

  • 3D-printer
  • Inclusie
  • Nieuws

Joost is een van de productiemedewerkers op werkplaats 9. Wekelijks moet hij onderdelen nauwkeurig tellen en in zakjes verpakken. Het is belangrijk dat er altijd precies het goede aantal onderdelen in een zakje zit. Nauwkeurig tellen kan lastig zijn maar nu is er een handige oplossing: 3D-geprinte telbakjes.

Joeri print zijn eigen hulpmiddelen

  • 3D-printer
  • Inclusie
  • Praktijk

Joeri is productiemedewerker bij Lucrato. Een tijd geleden leerde Joeri tijdens onze 3D-printcursus hoe je een hulpstuk kunt ontwerpen en printen. Afgelopen week kwam er een nieuw proces waarbij heel nauwkeurig geboord moet worden. Joeri bedacht dat er een hulpstuk gemaakt moest worden waarmee het boren gemakkelijker en nauwkeuriger gedaan kon worden.

Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen. Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl.