Ontwikkelen werkwijze voor begeleiders bij VR voor loopbaanoriëntatie

  • Loopbaanorientatie
  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Virtual Reality

Doelstelling

Ontwikkelen van een werkwijze voor begeleiders die VR voor loopbaanoriëntatie bij kandidaten willen inzetten.

Doelgroep

Jobcoaches, consulenten en trajectbegeleiders en andere begeleiders die kandidaten met (kenmerken van) autismespectrumstoornissen en/of angsten begeleiden naar een (betaalde) baan.

Betrokken partijen

Student van Saxion – Nikki Wamelink jobcoaches, consulenten en trajectbegeleiders. Gezamenlijk werkwijze ontwikkelen d.m.v. interviews en drie co-creatiesessies.

Geleerde lessen

  • Time-management in co-design: óf meer tijd reserveren om samen aan het eindproduct te werken óf minder activiteiten in één sessie plannen.
  • Voorkeuren van deelnemers benutten: niet iedereen wil graag creatief aan de slag gaan in co-design. Overleg van te voren met de deelnemers hoe we het samen het beste aan kunnen pakken.

Belangrijkste opbrengt

Een handleiding en werkwijze voor begeleiders die VR voor loopbaanoriëntatie in willen zetten.

 

 

gerelateerde artikelen

De Regio Deal is gevallen!

  • Nieuws
  • Regio Deal
  • Samenwerking

Afgelopen week werd bekendgemaakt welke projecten financiering ontvangen vanuit de Regio Deal ‘Sterker in 3D’. Wij zijn ontzettend trots dat onze samenwerking, die bijdraagt aan de brede welvaart en gericht zijn op thema’s die essentieel zijn voor de regio Stedendriehoek (Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen), onderdeel zijn van deze waardevolle initiatieven. Zo kunnen we samen werken aan beter werk voor het arbeidspotentieel.

Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie. Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

Nieuwe telbakjes op werkplaats 9

  • 3D-printer
  • Inclusie
  • Nieuws

Joost is een van de productiemedewerkers op werkplaats 9. Wekelijks moet hij onderdelen nauwkeurig tellen en in zakjes verpakken. Het is belangrijk dat er altijd precies het goede aantal onderdelen in een zakje zit. Nauwkeurig tellen kan lastig zijn maar nu is er een handige oplossing: 3D-geprinte telbakjes.

Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen. Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl.