Personeelstekort? Technologie kan mensen die knelpunten ervaren duurzaam aan het werk krijgen!

Hoe zet je technologie in om ervoor te zorgen dat mensen met een arbeidsbeperking gewoon kunnen meedraaien in een metalektro-bedrijf? Precies naar die vraag doet de Technohub Inclusieve Technologie (TINT) onderzoek. Inmiddels is er een kennismodule ontwikkeld in oZone, het digitale kennisdeelplatform van A+O, die voor alle A+O-bedrijven kosteloos beschikbaar is. “Wij laten zien dat het mogelijk is om mensen met een beperking duurzaam aan het werk te krijgen.”

  • A+O Metalektro
  • Inclusieve technologie
  • oZone

“Bij onze Technohub Inclusieve Technologie is de centrale vraag: hoe kunnen we met behulp van technologie het werk zo aanpassen of versimpelen, dat het geschikt wordt voor mensen met een arbeidsbeperking”, zegt projectleider Elmer Schra. “Daarnaast kijken we binnen de Technohub er tevens naar hoe technologie ingezet kan worden om mensen duurzaam inzetbaar te houden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een exoskelet, waardoor wordt voorkomen dat mensen met rug- of gewrichtsklachten uitvallen.”

Groot verborgen arbeidspotentieel

Het valt Schra op dat ook werkgevers in de metalektro vaak aangeven te kampen met personeelstekorten, maar tegelijkertijd koudwatervrees hebben om mensen met een arbeidsbeperking in te zetten. “Er wordt door werkgevers massaal geïnvesteerd in recruitmentbureaus om mensen te vinden. Vaak zonder succes. Terwijl er een grote groep mensen met de arbeidsbeperking is die graag zou willen werken. Daar zit voor werkgevers een groot verborgen arbeidspotentieel. Als Technohub willen wij laten zien dat het met behulp van technologie mogelijk is om mensen met een arbeidsbeperking duurzaam aan het werk te krijgen.”

Lees het volledige artikel op de website van A+O metalektro.

Recente artikelen

Vertaaloortjes: een gamechanger in Apeldoorn (en omstreken)

  • Anderstalligen
  • Vertaaloortjes
  • Vertaaltechnologie

Het verkrijgen van geschoolde medewerkers is in sommige branches erg lastig, de komst van de anderstaligen biedt daarbij mogelijkheden. Echter worden bedrijven daardoor ook geconfronteerd met drempels en uitdagingen op het gebied van communicatie en taal. Taalcoaching kan een goede duw in de rug bieden maar, door gebruik van vertaaloortjes gaat het nóg een stap verder.

Lees meer
Twee vrouwen spreken door middel van vertaaltechnologie

OSS: wat is het, wat kan het, wat doet het?

  • Operator Support System
  • OSS

Een Operator Support Systeem, afgekort als OSS, is een baanbrekende toepassing van Augmented Reality (AR). Digitale informatie wordt hiermee naadloos geprojecteerd op de echte wereld. Dit geavanceerde systeem maakt gebruik van essentiële componenten, waaronder een beamer, een Kinect-sensor en speciale software.

Lees meer

TINT Apeldoorn over learning community inclusieve technologie

  • Learning community

CLIC-IT sprak met Julia Bakker, innovatiemedewerker van TINT Apeldoorn over de learning community. Welke stappen zijn er gezet, wat maakt de community zo sterk en waar moet je opletten.

Lees meer

Onderzoek bij TINT Apeldoorn: Saxion en Aventus-studenten leveren belangrijke bijdragen

  • Inclusieve technologie
  • Learning community
  • Onderzoek

In goede samenwerking tussen TINT Apeldoorn, Aventus en Saxion hebben talentvolle studenten zich op uitdagende onderzoeksprojecten gestort. Deze projecten, uitgevoerd tijdens hun stage of afstuderen, hebben mooie inzichten opgeleverd. Hierbij een opsomming van de verschillende onderzoeken van afgelopen periode.

Lees meer
Student geeft uitleg over OSS aan medewerker Lucrato

Cobot op de werkvloer

  • Cobot
  • Inclusieve technologie

Vanaf nu heeft Lucrato een cobot op de werkvloer ingezet voor het palletiseren van dozen. De cobot is aangeschaft door Saxion en in bruikleen (huur) voor één jaar bij Lucrato.

Lees meer
Medewerker Lucrato met de cobot

Pilot Operator Support Systeem

  • Operator Support System
  • OSS
  • Pilot

Studenten hebben een pilot Operator Support Systeem opgestart binnen TINT Apeldoorn. Lees hier de resultaten.

Lees meer
Medewerker zit voor het eerst achter OSS
TINT help center