Studentverhaal: Tim vertelt over SpeakSee

Elk semester dragen meerdere studenten hun steentje bij aan de projecten van TINT, door middel van een scriptie of stage. De studenten zijn de ‘olie die de motor van TINT doet draaien’. We zijn enorm dankbaar dat zij hun kennis en inzichten met ons willen delen. Aan het einde van elk semester leveren ze een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product af, dat we graag met alle geïnteresseerden willen delen.

We hebben Tim gevraagd wat meer te vertellen over SpeakSee, een inclusieve technologie die ingezet kan worden voor doven of slechthorenden. Als student Toegepast Psychologie besteedt hij zijn tijd bij TINT aan onderzoek naar deze inclusieve technologie. Zijn focus ligt op de implementatie van SpeakSee. Daarnaast onderzoekt hij het gebruik van de SpeakSee bij anderstaligen en mensen met laaggeletterdheid. In dit interview deelt hij graag zijn ervaring en inzichten!

 

 

  • Speaksee
  • Studentverhaal

Kan je meer vertellen over SpeakSee?

SpeakSee is een technisch hulpmiddel dat ervoor zorgt dat slechthorende en dove mensen (beter) mee kunnen doen aan gesprekken en vergaderingen. SpeakSee vangt de spraak in gesprekken op, maakt onderscheid tussen personen en zet het geluid om naar tekst op een smartphone, met behulp van draagbare microfoons. Op deze manier kunnen doven en slechthorenden lezen wat er gezegd wordt.

Wat heeft jou geïnspireerd om je te verdiepen in deze specifieke technologie?

Ik werd geïnspireerd om mezelf in deze technologie te verdiepen, omdat het een zeer grote impact kan hebben voor veel mensen. Soortgelijke technologieën als SpeakSee zorgen ervoor dat talenten van mensen beter kunnen worden benut. Om hier aan bij te kunnen dragen met mijn onderzoek is zeer belonend en geeft me veel voldoening.

Hoe ziet de toepassing van SpeakSee eruit in het dagelijks leven? Kun je een specifieke situatie delen waarin deze technologie bijzonder nuttig is gebleken?

SpeakSee kan op allerlei verschillende plekken of momenten in het dagelijks leven worden ingezet. Vooral op de werkvloer, waar communicatie tussen mensen zeer belangrijk is. Het kan worden gebruikt bij vergaderingen, zowel online als fysiek, met twee of meer mensen. Voor slechthorenden en doven, maar ook voor anderen met wie ze in gesprek zijn, is SpeakSee zeer handig, omdat ze:

  • Niet steeds om herhaling hoeven te vragen;
  • Direct vragen kunnen stellen in plaats van achteraf;
  • Niet achteraf de inhoud van het gesprek hoeven te herhalen.

Daarnaast heeft het ook invloed op hun (psychologische) welzijn. Slechthorenden en dove mensen die gebruik maken van SpeakSee kunnen (meer) deel uitmaken van gesprekken het gevoel hebben dat ze erbij horen.

Wat zou je andere studenten adviseren die geïnteresseerd zijn in het werken met inclusieve technologieën? 

Wat ik andere studenten zou adviseren die geïnteresseerd zijn in het werken met inclusieve technologie, is dat elke technologie niet direct voor iedereen even bruikbaar is. Inclusieve technologie kan veel bereiken, maar het is belangrijk om erbij stil te staan dat ieder persoon uniek is en dat maatwerk belangrijk is. Het is dus niet altijd gegarandeerd dat de technologie meteen goed werkt of de beoogde functie kan vervullen.

Wil u meer weten over SpeakSee? Check dan de website van SpeakSee: Speaksee | See what you can’t hear (speak-see.com). Heeft u een inhoudelijke vraag over het onderzoek van Tim? Neem dan contact met ons op!