Use case: medewerkers die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren inzetten in het primaire proces

  • aebi schmidt
  • Nieuws
  • Werkgevers

Bedrijf

Aebi Schmidt is een internationaal partner voor intelligente productsystemen en diensten voor het reinigen en opruimen van verkeersgebieden alsook voor het onderhoud van groenvoorzieningen op moeilijk terrein.

Product

Strooi- en veegmachines. Een breed scala aan modellen. Modellen worden opgebouwd uit standaard ‘legoblokjes’ die wel vaak hetzelfde zijn. Maar er zijn vele variaties mogelijk in het uiteindelijke product.

Doelgroep

Mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren.

Uitdaging

Overheidsinstellingen en gemeentes zijn de voornaamste opdrachtgevers voor Aebi Schmidt. Bij deze tenders kijkt de gemeente naast de kosten ook naar de mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen van de ondernemingen. Hieronder valt natuurlijk ook de inzet van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren. Dit gebeurt nu vooral op facilitair gebied, maar er wordt ook geprobeerd om mensen met die knelpunten hebben in te gaan zetten bij de primaire processen.
Binnen Aebi Schimdt zijn de primaire processen echter volledig Lean ingericht. Dit resulteert in strakke doorlooptijden bij de primaire processen. De strakke doorlooptijden zorgen voor tijdsdruk waar het personeel nu prima mee om kan gaan. Aebi Schmidt denkt dat deze tijdsdruk een slechte invloed heeft op mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren.
Daarnaast Aebi Schmidt zorgt ook voor het onderhoud van haar strooimachines. Hieronder valt ook het schoonmaken en opnieuw schilderen van de zoutstrooiers. Dit wordt op het moment uitbesteed en is erg kostbaar.

Productiehal Aebi Schmidt

Vervolg

Onderzoeken hoe inclusieve technologie een helpende hand kan bieden om mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren in te zetten in het primaire proces. Bijvoorbeeld bij het onderhoud van de strooimachines uitvoeren door iemand die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaart met ondersteuning van een smart glasses.

Gerelateerde artikelen

De Regio Deal is gevallen!

  • Nieuws
  • Regio Deal
  • Samenwerking

Afgelopen week werd bekendgemaakt welke projecten financiering ontvangen vanuit de Regio Deal ‘Sterker in 3D’. Wij zijn ontzettend trots dat onze samenwerking, die bijdraagt aan de brede welvaart en gericht zijn op thema’s die essentieel zijn voor de regio Stedendriehoek (Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen), onderdeel zijn van deze waardevolle initiatieven. Zo kunnen we samen werken aan beter werk voor het arbeidspotentieel.

Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie. Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

Nieuwe telbakjes op werkplaats 9

  • 3D-printer
  • Inclusie
  • Nieuws

Joost is een van de productiemedewerkers op werkplaats 9. Wekelijks moet hij onderdelen nauwkeurig tellen en in zakjes verpakken. Het is belangrijk dat er altijd precies het goede aantal onderdelen in een zakje zit. Nauwkeurig tellen kan lastig zijn maar nu is er een handige oplossing: 3D-geprinte telbakjes.

Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen. Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl.