Empathieverhoging bij werkgevers: Een toolbox voor een inclusieve werkvloer
Empathie, een begrip dat dagelijks van belang is, speelt een onmisbare rol in het bevorderen van begrip en samenwerking op de werkvloer. Christian, voormalig Toepast Psychologie student bij TINT, heeft in opdracht van Lucrato onderzoek gedaan naar dit begrip. De opdracht kwam voort uit de bevinding dat werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt vaak verzuimen wanneer ze geplaatst worden bij externe opdrachtgevers. Volgens de betrokken consulenten heeft dit voornamelijk te maken met een gebrek aan empathie en begrip vanuit werkgevers. Empathie speelt een cruciale rol in het creëren van een inclusieve werkomgeving, waarin meer ruimte ontstaat voor werknemers met verschillende talenten en achtergronden.
Het resultaat van dit onderzoek is een uitgebreide toolbox, gevuld met praktische modellen en methodes. Deze toolbox biedt consulenten handvatten om werkgevers te ondersteunen bij het ontwikkelen van empathischer gedrag richting hun werknemers. Naast het stimuleren van inclusie binnen Lucrato, is de toolbox breed toepasbaar in diverse organisaties. Hiermee draagt het bij aan duurzaam werkgeverschap en een inclusieve werkomgeving waar iedere werknemer zich erkend en gewaardeerd voelt. We delen deze toolbox dan ook graag met jullie!
Wat is empathie?
Maar wat is empathie precies? En hoe maak je werkgevers empathischer richting werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt? Om hier antwoord op te krijgen, heeft Christian de volgende onderzoeksvraag gesteld:
Hoe kan Lucrato de empathie van werkgevers verhogen zodat werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzamer kunnen worden ingezet?
Om deze vraag te beantwoorden, voerde hij literatuuronderzoek uit naar het concept empathie. Uit dit onderzoek bleek dat empathie niet alleen betekent dat je begrijpt wat een ander doormaakt, maar ook dat je dit begrip communiceert, objectief naar de situatie kijkt en samen naar een passende oplossing zoekt.
Als volgt heeft Christian interviews afgenomen met verschillende stakeholders. Hieruit kwam naar voren dat werkgevers wel empathisch willen zijn, maar vaak niet weten hoe ze dit op de beste manier kunnen doen. Ook is er samen met deze stakeholders gebrainstormd over mogelijke oplossingen en hoe deze vormgegeven kunnen worden om het probleem aan te pakken.
Toolbox empathie
Het resultaat van het onderzoek is omgezet in een toolbox in de vorm van een handboek met methodekaarten. Deze toolbox kunnen werkgevers en andere professionals gebruiken als handvatten voor de begeleiding van werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Consulenten en jobcoaches kunnen de toolbox inzetten om vanuit hun expertise passende methodes aan werkgevers aan te reiken. Daarnaast kunnen ze de methodes ook zelf toepassen om hun begeleiding te versterken.
Inhoud van de toolbox
De toolbox heeft verschillende methodekaarten die ingezet kunnen worden:
- De Stoplichtmethode, helpt bij het begrijpen van wat iemand doormaakt door te vragen hoe iemand zich voelt op basis van de kleuren van een stoplicht.
- Het Verandermodel, helpt bij het creëren van een objectief beeld van de plaatsing, het stellen van doelen, het identificeren van hindernissen en het vaststellen van benodigde hulpbronnen.
- De Skills-Will Matrix, biedt leiderschapsstijlen op basis van hoe gemotiveerd of capabel iemand is om een taak uit te voeren.
- De LSD-methode (luisteren, samenvatten en doorvragen), helpt bij het verbeteren van communicatie en het vermijden van misverstanden.
- De Hamburgermethode, helpt om op een positieve manier feedback te geven.
Naast de methodekaarten bevat het handboek ook tips voor inclusieve technologie, zoals de vertaaloortjes die TINT aanbiedt, en andere hulpmiddelen, zoals een infographic die helpt bij het omgaan met cultuurverschillen.