Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat inclusieve technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunt; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Werkgevers

In dit artikel lichten we een praktijkgerichte casus uit die laat zien hoe zij binnen hun bedrijf werken met onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid. Foenix heeft 4 locaties: het innamepunt, de 3 kringloopwinkels en het circulair ambachtscentrum dagelijks in voor een circulaire en inclusieve samenleving. Op jaarbasis worden hier ruim 800 participatietrajecten aangeboden, onder andere in samenwerking met onderwijsinstellingen en leerwerkbedrijven.

Lef en maatwerk combineren

Foenix laat zien dat je voor een inclusieve arbeidsmarkt groot moet denken, maar juist met kleine veranderingen kan beginnen. Er wordt een cultuur gebouwd waarin iedereen welkom is en zich ook welkom voelt. Zo zijn er allerlei verschillende werkplekken gecreëerd die fysiek laagdrempelig toegankelijk zijn. Maar hierin wordt ook rekening gehouden met mensen die graag in een prikkelarme omgeving willen werken. Foenix werkt met zeer verschillende medewerkers en biedt hiervoor maatwerk zoals aangepaste werktijden, hulpmiddelen of coaching. Met verschillende stakeholders kijken ze wat nodig is voor een medewerker om te groeien en bloeien.
Bij Foenix vinden ze dit logisch, maar je moet als werkgever wel bewust de tijd en ruimte nemen hier samen over na te denken! Dit komt ook in de communicatie naar voren door inclusief taalgebruik toe te passen. Maar ook door toegankelijke vacatureteksten te schrijven. Geen lange zinnen of onduidelijke termen als ‘een zelfstandige teamplayer’, maar korte zinnen en concrete verwachtingen.

In 1982 is Foenix als burgerinitiatief opgericht omdat men vond dat het beter kon en wilde werken aan een duurzame en betrokken samenleving. De achterliggende gedachte van deze best practice is dus iedere medewerker de kans geven om mee te werken aan de eigen ontwikkeling, ieder met eigen leerdoelen. Dit draagt bij aan het doorbreken van sociaal isolement en het creëren van duurzame contacten, waardoor niemand langs de zijlijn hoeft te staan.

Persoonlijke en maatschappelijke winst

De concrete winst van deze aanpak is aanzienlijk, in de eerste plaats voor de medewerkers maar ook voor het bedrijf. Een fijne plek geeft medewerkers de kans werknemersvaardigheden op te doen, positieve ervaringen te krijgen in hun werk en mogelijk een opstap naar duurzame uitstroom. Foenix ziet dat de aandacht voor de mens maakt dat medewerkers meer betrokken zijn en blijven waardoor het verloop en de kosten voor werving en inwerken dalen. Een toegankelijke werkplek voorkomt fysieke en mentale overbelasting. Dit bevordert het welzijn van medewerkers, met als resultaat minder uitval en verzuimkosten. Daarnaast versterkt toegankelijkheid de reputatie van Foenix als maatschappelijk betrokken werkgever, wat belangrijk is voor klanten en andere stakeholders.

Samenwerking met TINT

Foenix is een trouwe samenwerkingspartner van TINT op het gebied van inclusieve technologie. Zo was er een pilot met vertaaltechnologie en is Rob, student toegepaste psychologie en stagiair bij TINT, bezig met het implementeren van duurzame werkinstructies bij de kledingsorteerlijn. Hierin leren we samen. Wil je ontdekken hoe inclusieve technologie in jouw organisatie een rol kan gaan spelen? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl

 - Kit

Recente artikelen

Hoe bereik je inclusie door middel van het ASE-model?

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Bij TINT Apeldoorn, geloven wij sterk in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Inclusie is niet alleen een waardevol streven, maar ook een essentieel onderdeel van op de juiste manier benutten van arbeidspotentieel. Meer inclusie kan bereikt worden door middel van het ASE-Model. Student Stijn heeft dit mooi uitgelicht in een filmpje.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

Kracht! Letselschade Franchise Vaassen schenkt €2500 aan TINT

  • Cheque
  • Kracht! Letselschade
  • Nieuws
  • Schenking
  • Vertaaltechnologie

Kracht! Letselschade, een franchise gespecialiseerd in letselschade, heeft onlangs een gift van €2500 gedaan aan TINT, een initiatief dat zich richt op het ondersteunen van vertaaltechnologie en Speaksee projecten. Deze schenking, gekozen door het Vaassen kantoor, onderstreept de betrokkenheid van het bedrijf bij maatschappelijke projecten en hun toewijding aan een inclusieve arbeidsmarkt.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

Viering van cobot en 3D-print certificaten bij TINT!

  • 3D-printer
  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Training

De cobot cursus én onze 3D cursus benadrukken onze toewijding aan innovatie en voortdurende ontwikkeling. We zijn trots op de prestaties van al onze deelnemers en kijken uit naar de impact die hun nieuw verworven vaardigheden zullen hebben in de professionele omgeving.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

Wat is inclusie?

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Bij TINT Apeldoorn, geloven wij sterk in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Inclusie is niet alleen een waardevol streven, maar ook een essentieel onderdeel van op de juiste manier benutten van arbeidspotentieel. Om dit belangrijke thema verder te belichten, heeft student Stijn een kennisclip ontwikkeld die dieper ingaat op wat inclusie betekent en hoe we dit kunnen bevorderen.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

Vertaaloortjes: een gamechanger in Apeldoorn (en omstreken)

  • Anderstaligen
  • Nieuws
  • Vertaaltechnologie

Het verkrijgen van geschoolde medewerkers is in sommige branches erg lastig, de komst van de anderstaligen biedt daarbij mogelijkheden. Echter worden bedrijven daardoor ook geconfronteerd met drempels en uitdagingen op het gebied van communicatie en taal. Taalcoaching kan een goede duw in de rug bieden maar, door gebruik van vertaaloortjes gaat het nóg een stap verder.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

OSS: wat is het, wat kan het, wat doet het?

  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Verstandelijk knelpunt

Een Operator Support Systeem, afgekort als OSS, is een baanbrekende toepassing van Augmented Reality (AR). Digitale informatie wordt hiermee naadloos geprojecteerd op de echte wereld. Dit geavanceerde systeem maakt gebruik van essentiële componenten, waaronder een beamer, een Kinect-sensor en speciale software.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt