Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat inclusieve technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunt; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Werkgevers

In dit artikel lichten we een praktijkgerichte casus uit die laat zien hoe zij binnen hun bedrijf werken met onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid. Foenix heeft 4 locaties: het innamepunt, de 3 kringloopwinkels en het circulair ambachtscentrum dagelijks in voor een circulaire en inclusieve samenleving. Op jaarbasis worden hier ruim 800 participatietrajecten aangeboden, onder andere in samenwerking met onderwijsinstellingen en leerwerkbedrijven.

Lef en maatwerk combineren

Foenix laat zien dat je voor een inclusieve arbeidsmarkt groot moet denken, maar juist met kleine veranderingen kan beginnen. Er wordt een cultuur gebouwd waarin iedereen welkom is en zich ook welkom voelt. Zo zijn er allerlei verschillende werkplekken gecreëerd die fysiek laagdrempelig toegankelijk zijn. Maar hierin wordt ook rekening gehouden met mensen die graag in een prikkelarme omgeving willen werken. Foenix werkt met zeer verschillende medewerkers en biedt hiervoor maatwerk zoals aangepaste werktijden, hulpmiddelen of coaching. Met verschillende stakeholders kijken ze wat nodig is voor een medewerker om te groeien en bloeien.
Bij Foenix vinden ze dit logisch, maar je moet als werkgever wel bewust de tijd en ruimte nemen hier samen over na te denken! Dit komt ook in de communicatie naar voren door inclusief taalgebruik toe te passen. Maar ook door toegankelijke vacatureteksten te schrijven. Geen lange zinnen of onduidelijke termen als ‘een zelfstandige teamplayer’, maar korte zinnen en concrete verwachtingen.

In 1982 is Foenix als burgerinitiatief opgericht omdat men vond dat het beter kon en wilde werken aan een duurzame en betrokken samenleving. De achterliggende gedachte van deze best practice is dus iedere medewerker de kans geven om mee te werken aan de eigen ontwikkeling, ieder met eigen leerdoelen. Dit draagt bij aan het doorbreken van sociaal isolement en het creëren van duurzame contacten, waardoor niemand langs de zijlijn hoeft te staan.

Persoonlijke en maatschappelijke winst

De concrete winst van deze aanpak is aanzienlijk, in de eerste plaats voor de medewerkers maar ook voor het bedrijf. Een fijne plek geeft medewerkers de kans werknemersvaardigheden op te doen, positieve ervaringen te krijgen in hun werk en mogelijk een opstap naar duurzame uitstroom. Foenix ziet dat de aandacht voor de mens maakt dat medewerkers meer betrokken zijn en blijven waardoor het verloop en de kosten voor werving en inwerken dalen. Een toegankelijke werkplek voorkomt fysieke en mentale overbelasting. Dit bevordert het welzijn van medewerkers, met als resultaat minder uitval en verzuimkosten. Daarnaast versterkt toegankelijkheid de reputatie van Foenix als maatschappelijk betrokken werkgever, wat belangrijk is voor klanten en andere stakeholders.

Samenwerking met TINT

Foenix is een trouwe samenwerkingspartner van TINT op het gebied van inclusieve technologie. Zo was er een pilot met vertaaltechnologie en is Rob, student toegepaste psychologie en stagiair bij TINT, bezig met het implementeren van duurzame werkinstructies bij de kledingsorteerlijn. Hierin leren we samen. Wil je ontdekken hoe inclusieve technologie in jouw organisatie een rol kan gaan spelen? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl

 - Kit

Recente artikelen

Inclusieve technologie in Vlaanderen

  • Nieuws
  • Operator Support System

Net als in Nederland is Vlaanderen druk bezig met de inzet van inclusieve technologie. In november ging TINT Apeldoorn en Werkzaak Rivierenland bij maatwerkbedrijf Mariasteen en Lichtwerk op bezoek om zo kennis uit te wisselen. De nadruk bij dit bezoek lag op Augmented Reality: Operator Support System.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

TINT: Technologie als stimulans voor inclusief werkgeverschap

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

“Met nieuwe technologieën ben je flexibeler als het gaat om personeel dat je kunt inzetten. Bij de huidige arbeidsmarktschaarste ontstaat bij bedrijven hiervoor ook veel meer interesse: buiten de traditionele vijver vissen”.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

Open je kansen met technologie

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System

Inspirerende sprekers, kennismaking met technologieën en de Technohub Inclusieve Technologie. Dit allemaal en meer tijdens het mini-syposium ‘Open je kansen met technologie’. Hier volgt een terugblik. 

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

Vervolgonderzoek: de toegevoegde waarde van Operator Support System

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Operator Support System

In februari publiceerden wij het artikel: Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato? Hier is een vervolgonderzoek uitgekomen. We nemen je mee in de geleerde lessen en opbrengsten.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

Kan de inzet van 3D-printers bijdragen aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers – verkennend onderzoek

  • 3D-printer
  • Nieuws
  • Onderzoek

Een verkennend onderzoek of de inzet van 3D printers, binnen Werkleerbedrijf Lucrato, kan bijdragen aan duurzame inzetbaarheid van werknemers. Is het een hype of een levensvatbare duurzame investering?

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

Kunnen cobots effectief worden ingezet ter ondersteuning van werk bij arbeidsongeschikten - vooronderzoek

  • Cobot
  • Nieuws
  • Onderzoek

Een vooronderzoek om een beter beeld te krijgen van de inzetbaarheid van cobots en de voor- en nadelen die dit met zich meebrengt.

Lees meer
Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt