Arbeidsdeskundigen op bezoek bij TINT Apeldoorn

3D printer, Operator Support System en Virtual Reality allemaal technologieën/ projecten waar studenten bij TINT Apeldoorn mee bezig zijn. Tien arbeidsdeskundigen van het UWV, arbodienst en private organisaties maakten kennis met de studenten en projecten van TINT Apeldoorn.

Aanleiding bezoek

Arbeidsdeskundigen van het Onderlinge Toetsingsgroep komen enkele malen bij elkaar om kennis te updaten en uit te wisselen. Deze keer een bezoek aan TINT Apeldoorn. De arbeidsdeskundigen richten zich onder andere op de invalshoek van voorzieningen met betrekking tot re-integratie.

Technologieën en projecten TINT Apeldoorn

De arbeidsdeskundigen kregen een inkijkje in de verschillende technologieën en projecten die bij TINT Apeldoorn draaien.

Virtual Reality (VR)

VR voor beroepskeuze bij autisme of angststoornissen. Mensen uit de doelgroep ondersteunen bij de keuze voor hun beroep. Via VR kan iemand verschillende filmpjes van beroepen bekijken. De aankomende tijd zal via een co-creatie meerdere beroepenfilmpjes worden vormgegeven.

Operator Support System

Diverse medewerkers van werkleerbedrijf Lucrato hebben inmiddels kennis gemaakt met het Operator Support System. Het systeem projecteert instructies op het werkblad.
De aankomende tijd zal dit verder worden uitgerold binnen Lucrato.

Arbeidsdeskundigen mogen zelf achter het Operator Support System plaats nemen om het te testen.

Arbeidsdeskundigen krijgen uitleg over Operator Support System en mogen dit ook zelf testen.

3D printer

Hulpmiddelen maken voor doelgroepmedewerkers zodat zij hun werk beter en gemakkelijker kunnen uitvoeren. Dit kan door de hulpmiddelen te laten maken met de 3D-printer. Momenteel wordt gekeken hoe doelgroepmedewerkers kunnen worden ingeleerd voor de 3D-printer.

Catalogus

Wegwijs worden in het grote bos van alle verschillende (inclusieve) technologieën is voor veel mensen nog erg lastig. Door middel van een technologie catalogus kan er makkelijker een technologie gevonden worden die iemand kan ondersteunen in zijn of haar dagelijkse leven. Ook is deze catalogus erg makkelijk om organisaties bewuster te maken van wat er allemaal mogelijk is.

Speeddaten

Middels speeddaten, gesprekken van 10 minuten, tussen arbeidsdeskundige en student(en) konden er vragen worden gesteld en ervaringen worden uitgewisseld. Het speeddaten zorgde voor veel interactie.

Enkele reacties van arbeidsdeskundigen:

  •  ‘Mooi om te zien dat er binnen TINT Apeldoorn veel aandacht is voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’
  • ‘Het is interessant om de ontwikkelingen binnen TINT Apeldoorn te zien en mooi hoe studenten met diverse achtergronden hier bij betrokken zijn.’
  • ‘VSO onderwijs al eerder in het proces betrekken, dit biedt mogelijkheden bij de jonge doelgroep.’

We kijken terug op een goede bijeenkomst, waarbij het contact is gelegd tussen arbeidsdeskundigen en TINT Apeldoorn.