SpeakSee: Innovatieve technologie voor mensen die moeite hebben met horen

In een wereld waar inclusiviteit steeds belangrijker wordt, biedt SpeakSee een baanbrekende oplossing voor mensen die moeite hebben met horen. Deze microphonekit kan eenvoudig via Bluetooth worden verbonden met een smartphone of laptop. Door gebruik te maken van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) wordt gesproken tekst moeiteloos omgezet in geschreven tekst. Deze kunnen gebruikers meelezen op hun smartphone of laptop, zo ben je niet langer afhankelijk van oplossingen als tolken of liplezen. Gebruikers kunnen onafhankelijk deelnemen aan gesprekken en vergaderingen, en zo hun sociale en professionele leven te verrijken.

  • Nieuws
  • Pilot
  • Speaksee

“SpeakSee zorgt ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit,” vertelt Peter die SpeakSee inmiddels 6 maanden gebruikt. “Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.”

Naast het transcriberen van gesproken tekst, beschikt SpeakSee ook over een vertaalfunctie. Deze functie maakt het mogelijk om gesproken tekst in maar liefst 40 verschillende talen te vertalen, wat de communicatie met mensen van verschillende achtergronden aanzienlijk verbetert. Dit is vooral waardevol in multiculturele bedrijven of tijdens evenementen waar meerdere talen gesproken worden.

Pilotprogramma voor SpeakSee

Ben jij of ken jij iemand die ondersteuning kan gebruiken in de communicatie op de werkvloer omdat hij of zij anderen niet goed kan verstaan? Wil je de voordelen van SpeakSee zelf ervaren? Er is bij TINT een pilotprogramma beschikbaar waarmee geïnteresseerden de technologie kunnen uitproberen. Het proces is als volgt:

  1. Inventarisatie: Samen met de organisatie wordt de doelgroep en de behoefte in kaart gebracht. Dit zorgt ervoor dat SpeakSee op de juiste manier wordt ingezet.
  2. Technologie: Vervolgens wordt er beoordeeld of SpeakSee de juiste oplossing is voor de specifieke behoeften van de gebruikers. Wanneer dat het geval is, kan de technologie voor een periode van vier weken worden geleend.
  3. Implementatie en Training: Tijdens deze fase krijgen gebruikers training in het gebruik van SpeakSee. Er is ruimte voor vragen, zodat iedereen goed voorbereid is om de technologie effectief te gebruiken. Als je tijdens de pilot nog vragen hebt kan je gewoon contact opnemen met TINT.
  4. Evaluatie: Na de pilot worden gebruikerservaringen verzameld en besproken in een interview. Dit helpt niet alleen de gebruikers, maar ook de ontwikkelaars om de technologie verder te optimaliseren. Samen denken we na over de toekomst, eventueel met ondersteuning van SpeakSee.

“De potentie van SpeakSee is heel groot,” zegt Tim die bij TINT onderzoek doet naar verschillende zintuigelijke technologieën. “SpeakSee kan zoveel mensen ondersteunen in de communicatie op de werkvloer en de zelfstandigheid vergroten. Dit zouden veel meer mensen moeten proberen!”

Conclusie

SpeakSee vertegenwoordigt een belangrijke stap in het toegankelijk maken van communicatie voor mensen met moeite met horen. Geïnteresseerden? Neem dan nu contact op via tint@lucrato.nl voor meer informatie of door je aan te melden voor een pilot.

Wil je nog verder lezen? Lees dan eens dit artikel over de ervaringen van Peter met SpeakSee

Gerelateerde artikelen

Studenten Fysiotherapie bij TINT: Tilondersteuning in de praktijk

  • Exoskelet
  • Nieuws
  • Praktijk

Elk semester dragen verschillende getalenteerde studenten bij aan de projecten van TINT. Tristan en Vera doen onderzoek naar de inzet van tilondersteuning, zoals exoskeletten, op de werkvloer. Eerst wordt in kaart gebracht waar het lichaam het meest wordt belast, vervolgens worden oplossingen getest. In dit interview lees je hoe het er op dit moment voor staat en blikken we vooruit naar de komende tijd.

man aan het werk met exoskelet

Schildersvakopleiding Zutphen: Inclusief opleiden

  • Best practice
  • Nieuws
  • Vertaaltechnologie
  • Werkgevers

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunt; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

  • Best practice
  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Werkgevers

Foenix laat zien dat je voor een inclusieve arbeidsmarkt groot moet denken, maar juist met kleine veranderingen kan beginnen. Er wordt een cultuur gebouwd waarin iedereen welkom is en zich ook welkom voelt. Zo zijn er allerlei verschillende werkplekken gecreëerd die fysiek laagdrempelig toegankelijk zijn.

Ecolution: productieprocessen en persoonlijke groei

  • Best practice
  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Ecolution Design bouwt duurzame pods. Door het assemblageproces in kleine blokken op te delen kunnen medewerkers op hun eigen tempo verschillende nieuwe werkzaamheden aanleren. In een duurzame arbeidsmarkt staat de mens centraal en is er ruimte om vaardigheden en talenten in te zetten. In dit artikel wordt de inspirerende werkwijze van Ecolution beschreven aan de hand van praktijkvoorbeelden.