SpeakSee: Innovatieve technologie voor mensen die moeite hebben met horen

In een wereld waar inclusiviteit steeds belangrijker wordt, biedt SpeakSee een baanbrekende oplossing voor mensen die moeite hebben met horen. Deze microphonekit kan eenvoudig via Bluetooth worden verbonden met een smartphone of laptop. Door gebruik te maken van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) wordt gesproken tekst moeiteloos omgezet in geschreven tekst. Deze kunnen gebruikers meelezen op hun smartphone of laptop, zo ben je niet langer afhankelijk van oplossingen als tolken of liplezen. Gebruikers kunnen onafhankelijk deelnemen aan gesprekken en vergaderingen, en zo hun sociale en professionele leven te verrijken.

  • Nieuws
  • Pilot
  • Speaksee

“SpeakSee zorgt ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit,” vertelt Peter die SpeakSee inmiddels 6 maanden gebruikt. “Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.”

Naast het transcriberen van gesproken tekst, beschikt SpeakSee ook over een vertaalfunctie. Deze functie maakt het mogelijk om gesproken tekst in maar liefst 40 verschillende talen te vertalen, wat de communicatie met mensen van verschillende achtergronden aanzienlijk verbetert. Dit is vooral waardevol in multiculturele bedrijven of tijdens evenementen waar meerdere talen gesproken worden.

Pilotprogramma voor SpeakSee

Ben jij of ken jij iemand die ondersteuning kan gebruiken in de communicatie op de werkvloer omdat hij of zij anderen niet goed kan verstaan? Wil je de voordelen van SpeakSee zelf ervaren? Er is bij TINT een pilotprogramma beschikbaar waarmee geïnteresseerden de technologie kunnen uitproberen. Het proces is als volgt:

  1. Inventarisatie: Samen met de organisatie wordt de doelgroep en de behoefte in kaart gebracht. Dit zorgt ervoor dat SpeakSee op de juiste manier wordt ingezet.
  2. Technologie: Vervolgens wordt er beoordeeld of SpeakSee de juiste oplossing is voor de specifieke behoeften van de gebruikers. Wanneer dat het geval is, kan de technologie voor een periode van vier weken worden geleend.
  3. Implementatie en Training: Tijdens deze fase krijgen gebruikers training in het gebruik van SpeakSee. Er is ruimte voor vragen, zodat iedereen goed voorbereid is om de technologie effectief te gebruiken. Als je tijdens de pilot nog vragen hebt kan je gewoon contact opnemen met TINT.
  4. Evaluatie: Na de pilot worden gebruikerservaringen verzameld en besproken in een interview. Dit helpt niet alleen de gebruikers, maar ook de ontwikkelaars om de technologie verder te optimaliseren. Samen denken we na over de toekomst, eventueel met ondersteuning van SpeakSee.

“De potentie van SpeakSee is heel groot,” zegt Tim die bij TINT onderzoek doet naar verschillende zintuigelijke technologieën. “SpeakSee kan zoveel mensen ondersteunen in de communicatie op de werkvloer en de zelfstandigheid vergroten. Dit zouden veel meer mensen moeten proberen!”

Conclusie

SpeakSee vertegenwoordigt een belangrijke stap in het toegankelijk maken van communicatie voor mensen met moeite met horen. Geïnteresseerden? Neem dan nu contact op via tint@lucrato.nl voor meer informatie of door je aan te melden voor een pilot.

Wil je nog verder lezen? Lees dan eens dit artikel over de ervaringen van Peter met SpeakSee

Gerelateerde artikelen

Speach - AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

  • Best practice
  • Nieuws
  • Speach
  • Vebego

Vebego Cleaning Services is onderdeel van Vebego, een Limburgs familiebedrijf dat is opgericht in 1943. Er werken 40.000 mensen, 8.000 schoonmaakmedewerkers, bij Vebego in de vier landen waar het actief is. Vebego Cleaning Services heeft als doel schoonmaakwerk meer maatschappelijke betekenis te geven en bij te dragen aan een betere, sterkere samenleving. 16% van het personeel stond eerder aan de rand van de arbeidsmarkt maar heeft nu een ...

Viaster: voor de mens, met Viamens

  • Best practice
  • Nieuws
  • Viaster

Viaster spant zich elke dag in voor andere bedrijven, om een glimlach te realiseren bij hun medewerkers. Viaster wil met hun tool Viamens organisaties toerusten het aanwezige talent en potentieel te benutten. Hoe dat precies werkt? Jan Brunninkhuis legt het ons uit. Bedrijven groeien door de kracht van medewerkers Jan Brunninkhuis, grondlegger van Viaster (de Groeimeesters), is een vakman met passie voor mensen. Samen met twee collega’s ...

Met een VR-bril de toekomst ontdekken

  • Loopbaanorientatie
  • Nieuws
  • Virtual Reality

Hoe kies je een beroep dat echt bij je past? Voor veel jongeren en werkzoekenden is dat een lastige vraag. Rondleidingen bij bedrijven kosten tijd, sollicitaties kunnen spannend of lastig zijn en ook kan het moeilijk zijn om je voor te stellen hoe een werkdag er in de praktijk uitziet. Hoe mooi is het dan om je eigen loopbaan oriëntatie te kunnen doen met een Virtual Reality-bril!

kandidaat met vr

Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

  • Best practice
  • Groen-app
  • Nieuws

De ontwikkeling Samen met TNO werd eerst een AI-tool ontwikkeld die aan de hand van foto’s kan beoordelen hoe goed het groenonderhoud is uitgevoerd. Vervolgens kreeg Anchiano, het bedrijf van Bob Westerink, de vraag om dit idee door te vertalen naar een app. Bob en zijn team begonnen niet met programmeren, maar gingen eerst in gesprek met de mensen die er dagelijks mee zouden werken: de medewerkers in het groen. Welke informatie hebben zij ...