SpeakSee: Innovatieve technologie voor mensen die moeite hebben met horen

In een wereld waar inclusiviteit steeds belangrijker wordt, biedt SpeakSee een baanbrekende oplossing voor mensen die moeite hebben met horen. Deze microphonekit kan eenvoudig via Bluetooth worden verbonden met een smartphone of laptop. Door gebruik te maken van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) wordt gesproken tekst moeiteloos omgezet in geschreven tekst. Deze kunnen gebruikers meelezen op hun smartphone of laptop, zo ben je niet langer afhankelijk van oplossingen als tolken of liplezen. Gebruikers kunnen onafhankelijk deelnemen aan gesprekken en vergaderingen, en zo hun sociale en professionele leven te verrijken.

  • Nieuws
  • Pilot
  • Speaksee

“SpeakSee zorgt ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit,” vertelt Peter die SpeakSee inmiddels 6 maanden gebruikt. “Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.”

Naast het transcriberen van gesproken tekst, beschikt SpeakSee ook over een vertaalfunctie. Deze functie maakt het mogelijk om gesproken tekst in maar liefst 40 verschillende talen te vertalen, wat de communicatie met mensen van verschillende achtergronden aanzienlijk verbetert. Dit is vooral waardevol in multiculturele bedrijven of tijdens evenementen waar meerdere talen gesproken worden.

Pilotprogramma voor SpeakSee

Ben jij of ken jij iemand die ondersteuning kan gebruiken in de communicatie op de werkvloer omdat hij of zij anderen niet goed kan verstaan? Wil je de voordelen van SpeakSee zelf ervaren? Er is bij TINT een pilotprogramma beschikbaar waarmee geïnteresseerden de technologie kunnen uitproberen. Het proces is als volgt:

  1. Inventarisatie: Samen met de organisatie wordt de doelgroep en de behoefte in kaart gebracht. Dit zorgt ervoor dat SpeakSee op de juiste manier wordt ingezet.
  2. Technologie: Vervolgens wordt er beoordeeld of SpeakSee de juiste oplossing is voor de specifieke behoeften van de gebruikers. Wanneer dat het geval is, kan de technologie voor een periode van vier weken worden geleend.
  3. Implementatie en Training: Tijdens deze fase krijgen gebruikers training in het gebruik van SpeakSee. Er is ruimte voor vragen, zodat iedereen goed voorbereid is om de technologie effectief te gebruiken. Als je tijdens de pilot nog vragen hebt kan je gewoon contact opnemen met TINT.
  4. Evaluatie: Na de pilot worden gebruikerservaringen verzameld en besproken in een interview. Dit helpt niet alleen de gebruikers, maar ook de ontwikkelaars om de technologie verder te optimaliseren. Samen denken we na over de toekomst, eventueel met ondersteuning van SpeakSee.

“De potentie van SpeakSee is heel groot,” zegt Tim die bij TINT onderzoek doet naar verschillende zintuigelijke technologieën. “SpeakSee kan zoveel mensen ondersteunen in de communicatie op de werkvloer en de zelfstandigheid vergroten. Dit zouden veel meer mensen moeten proberen!”

Conclusie

SpeakSee vertegenwoordigt een belangrijke stap in het toegankelijk maken van communicatie voor mensen met moeite met horen. Geïnteresseerden? Neem dan nu contact op via tint@lucrato.nl voor meer informatie of door je aan te melden voor een pilot.

Wil je nog verder lezen? Lees dan eens dit artikel over de ervaringen van Peter met SpeakSee

Gerelateerde artikelen

Pilot van start: aan het werk met behulp van Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Saxion, IJssel Technologie en werkbedrijf Lucrato zijn de pilot ‘Inclusieve technologie met behulp van OSS (Operator Support Systeem)’ binnen Lucrato begonnen. Maar hoe is de pilot van start gegaan binnen TINT Apeldoorn? Waar moet je allemaal opletten? Lucrato neemt ons mee in het proces.

Operator Support System projectie op werkbank

In de praktijk: Operator Support System bij Senzer

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Praktijk

Een aantal leden van het consortium ging op bezoek bij sociaal werkbedrijf Senzer in Helmond-De Peel waar ze inclusieve technologie inzetten. Een kijkje op de werkvloer om kennis en inspiratie op doen.

Aantal consortium leden krijgen uitleg over OSS bij Senzer

Hybride leren en nieuwe technologie; kansen voor iedereen

  • A+O fonds
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn

Het A+O fonds besteedt in haar magazine en online aandacht aan de eerste technohub inclusieve technologie (TINT) van Nederland, een innovatief concept geïnitieerd door de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en de sector van maak- en technologiebedrijven. In 2020 is het idee met een consortium van 8 organisaties vertaald naar een concreet programma, gericht op de kansen van nieuwe technologie in relatie tot het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers van bedrijven en het versterken van de positie van mensen met een arbeidsbeperking op de regionale arbeidsmarkt.

Kennissessies TINT Apeldoorn

  • Hybride leren
  • Inclusieve technologie
  • Kennissessie
  • Nieuws
  • Werkgevers

Voor alle deelnemers aan het consortium zijn kennissessies georganiseerd met verschillende thema's zoals verschillende technologieen, mens & arbeid en onderwijs & hybride leren. Lees hier de doelen en uitkomsten.

Medewerker met een VR-bril op