SpeakSee: Innovatieve technologie voor mensen die moeite hebben met horen

In een wereld waar inclusiviteit steeds belangrijker wordt, biedt SpeakSee een baanbrekende oplossing voor mensen die moeite hebben met horen. Deze microphonekit kan eenvoudig via Bluetooth worden verbonden met een smartphone of laptop. Door gebruik te maken van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) wordt gesproken tekst moeiteloos omgezet in geschreven tekst. Deze kunnen gebruikers meelezen op hun smartphone of laptop, zo ben je niet langer afhankelijk van oplossingen als tolken of liplezen. Gebruikers kunnen onafhankelijk deelnemen aan gesprekken en vergaderingen, en zo hun sociale en professionele leven te verrijken.

  • Nieuws
  • Pilot
  • Speaksee

“SpeakSee zorgt ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit,” vertelt Peter die SpeakSee inmiddels 6 maanden gebruikt. “Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.”

Naast het transcriberen van gesproken tekst, beschikt SpeakSee ook over een vertaalfunctie. Deze functie maakt het mogelijk om gesproken tekst in maar liefst 40 verschillende talen te vertalen, wat de communicatie met mensen van verschillende achtergronden aanzienlijk verbetert. Dit is vooral waardevol in multiculturele bedrijven of tijdens evenementen waar meerdere talen gesproken worden.

Pilotprogramma voor SpeakSee

Ben jij of ken jij iemand die ondersteuning kan gebruiken in de communicatie op de werkvloer omdat hij of zij anderen niet goed kan verstaan? Wil je de voordelen van SpeakSee zelf ervaren? Er is bij TINT een pilotprogramma beschikbaar waarmee geïnteresseerden de technologie kunnen uitproberen. Het proces is als volgt:

  1. Inventarisatie: Samen met de organisatie wordt de doelgroep en de behoefte in kaart gebracht. Dit zorgt ervoor dat SpeakSee op de juiste manier wordt ingezet.
  2. Technologie: Vervolgens wordt er beoordeeld of SpeakSee de juiste oplossing is voor de specifieke behoeften van de gebruikers. Wanneer dat het geval is, kan de technologie voor een periode van vier weken worden geleend.
  3. Implementatie en Training: Tijdens deze fase krijgen gebruikers training in het gebruik van SpeakSee. Er is ruimte voor vragen, zodat iedereen goed voorbereid is om de technologie effectief te gebruiken. Als je tijdens de pilot nog vragen hebt kan je gewoon contact opnemen met TINT.
  4. Evaluatie: Na de pilot worden gebruikerservaringen verzameld en besproken in een interview. Dit helpt niet alleen de gebruikers, maar ook de ontwikkelaars om de technologie verder te optimaliseren. Samen denken we na over de toekomst, eventueel met ondersteuning van SpeakSee.

“De potentie van SpeakSee is heel groot,” zegt Tim die bij TINT onderzoek doet naar verschillende zintuigelijke technologieën. “SpeakSee kan zoveel mensen ondersteunen in de communicatie op de werkvloer en de zelfstandigheid vergroten. Dit zouden veel meer mensen moeten proberen!”

Conclusie

SpeakSee vertegenwoordigt een belangrijke stap in het toegankelijk maken van communicatie voor mensen met moeite met horen. Geïnteresseerden? Neem dan nu contact op via tint@lucrato.nl voor meer informatie of door je aan te melden voor een pilot.

Wil je nog verder lezen? Lees dan eens dit artikel over de ervaringen van Peter met SpeakSee

Gerelateerde artikelen

Studentverhaal: Tim vertelt over SpeakSee

  • Lichamelijk Knelpunt
  • Speaksee
  • Studentverhaal

Elk semester dragen meerdere studenten hun steentje bij aan de projecten van TINT door middel van een scriptie of stage. De studenten zijn de ‘olie die de motor van TINT doen draaien’ en we zijn enorm dankbaar dat zij hun kennis en inzichten met ons willen delen. Aan het einde van elk semester leveren ze een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product af, dat we graag met alle geïnteresseerden delen.  We hebben Tim geïnterviewd over SpeakSee, een inclusieve technologie die ingezet kan worden voor doven of slechthorenden.

Hoe onderneem je in een inclusieve organisatie?

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Bij TINT Apeldoorn geloven wij sterk in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Inclusie is niet alleen een waardevol streven, maar ook een essentieel onderdeel van het op de juiste manier benutten van arbeidspotentieel. In het volgende kennisclip legt student Stijn uit hoe je onderneemt in een inclusieve organisatie. We nodigen je graag uit om de kennisclip te bekijken.

Riso's Japanse Zakenmannen Betreden SDD: Een Ontmoeting van Innovatie en Cultuur

  • Nieuws
  • Operator Support System
  • SDD
  • TINT Apeldoorn

Een afvaardiging van Japanse zakenmannen, vertegenwoordigers van het gerenommeerde bedrijf Riso, bracht onlangs een bezoek aan de faciliteiten van SDD, op locatie van Werkleerbedrijf Lucrato. Gedurende hun verblijf namen ze de tijd om de geavanceerde printoplossingen van SDD te verkennen, die bekend staan om hun innovatie en efficiëntie.

Hoe bereik je inclusie door middel van het ASE-model?

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Bij TINT Apeldoorn, geloven wij sterk in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Inclusie is niet alleen een waardevol streven, maar ook een essentieel onderdeel van op de juiste manier benutten van arbeidspotentieel. Meer inclusie kan bereikt worden door middel van het ASE-Model. Student Stijn heeft dit mooi uitgelicht in een filmpje.