Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen.

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl. Met het delen van kennis en verkopen van hulpmiddelen geeft zij hier heel concreet handen en voeten aan.

Romy haar magazijn is een ware snoepwinkel. Stellingkasten vol materialen die mensen kunnen ondersteunen in allerlei aspecten van leren. Eenvoudige voorwerpen zoals een wiebelkussen, Tangle, gekleurde leeslinialen of grippers kunnen een groot verschil maken in het leren. Deze hulpmiddelen kunnen een (deel)oplossing zijn voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met verschillende leeruitdagingen, zoals dyslexie, ADHD, beelddenken, hoogbegaafdheid of andere leerstijlen. Zo zorgt een wiebelkussen of een Tangle ervoor dat iemand met beweegbehoefte tijdens het leren kan bewegen, zonder dat andere mensen hier hinder door ervaren. Voor veel mensen met dyslexie is lezen lastig omdat de letters dansen over het papier. Door verschillende kleuren leeslinialen te gebruiken ontdek je welke kleur voor jou helpt om meer rust te ervaren in het lezen.

Hoewel we allemaal mens zijn, zijn er grote verschillen tussen individuen. De een denkt logisch en analytisch, focust op stappen en in welke volgorde deze moeten gebeuren. Een ander is juist creatief ingesteld en heeft oog voor het grotere geheel. Romy Hebers ziet dat er in het huidige onderwijs vooral aandacht is voor leerstijlen die passen bij de eerste aanpak, denk aan leren door horen en zien, en minder voor leerstijlen die passen bij de tweede aanpak, bijvoorbeeld leren door bewegen.
Dit verschil kan verklaren waarom sommige kinderen moeite hebben met traditionele onderwijsmethoden, die vaak sterk afhankelijk zijn van taal en logica. Beelddenkers, bijvoorbeeld, kunnen moeite hebben met het automatiseren van tafels, het onthouden van spelling of het begrijpen van wat ze lezen, simpelweg omdat zij informatie anders verwerken. Daarom kan het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals gekleurde leeslinialen of afbeeldingen die helpen bij het inprenten van begrippen, het leerproces aanzienlijk vergemakkelijken.

Bij TINT hebben we nieuwe kennis opgedaan waarmee we onze gereedschapskist weer hebben bijgevuld.

Gerelateerde artikelen

Hybride samenwerken begint met heldere teamafspraken

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Sinds enkele jaren lijkt hybride werken een nieuwe standaard te zijn geworden. Deze combinatie van werken op kantoor en thuis, of op een andere externe locatie, vergroot de flexibiliteit van medewerkers en maakt de wereld kleiner. Daarbij moeten we niet vergeten dat er in Nederland ruim 600.000 mensen aan het werk zijn met een ondersteuningsbehoefte. In de praktijk blijkt dat juist deze groep nog weinig profiteert van de voordelen van hybride werken, terwijl dit juist ook voor hen een oplossing kan zijn om werk duurzaam en vitaal uit te voeren. Van ontoegankelijke werkplekken tot een gebrek aan sociale verbondenheid, het is tijd om hybride werken echt inclusief te maken. 

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op bezoek bij TINT: "Met een inclusieve bril op terug naar Den Haag

  • Inclusie
  • Kennissessie
  • Nieuws

Op maandag 30 juni verwelkomden we vijftien beleidsmedewerkers van drie ministeries – Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische Zaken en Klimaat, en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ze kwamen langs met één gezamenlijke vraag: Wat is de impact van inclusieve technologie op de arbeidsmarkt? 

Ferlin: Duurzaamheid, efficiëntie en brede instroom

  • Best practice
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Ferlin probeert, ongeacht opleiding of ervaring, te kijken naar wat iemand al kan of wil ontwikkelen. Door een bredere instroom van medewerkers mogelijk te maken krijgen meer mensen de kans om mee te doen op de arbeidsmarkt. Daarnaast is het aanbod van mensen groter waardoor minder vacatures onvervuld blijven.

Studenten Fysiotherapie bij TINT: Tilondersteuning in de praktijk

  • Exoskelet
  • Nieuws
  • Praktijk

Elk semester dragen verschillende getalenteerde studenten bij aan de projecten van TINT. Tristan en Vera doen onderzoek naar de inzet van tilondersteuning, zoals exoskeletten, op de werkvloer. Eerst wordt in kaart gebracht waar het lichaam het meest wordt belast, vervolgens worden oplossingen getest. In dit interview lees je hoe het er op dit moment voor staat en blikken we vooruit naar de komende tijd.

man aan het werk met exoskelet