Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen.

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl. Met het delen van kennis en verkopen van hulpmiddelen geeft zij hier heel concreet handen en voeten aan.

Romy haar magazijn is een ware snoepwinkel. Stellingkasten vol materialen die mensen kunnen ondersteunen in allerlei aspecten van leren. Eenvoudige voorwerpen zoals een wiebelkussen, Tangle, gekleurde leeslinialen of grippers kunnen een groot verschil maken in het leren. Deze hulpmiddelen kunnen een (deel)oplossing zijn voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met verschillende leeruitdagingen, zoals dyslexie, ADHD, beelddenken, hoogbegaafdheid of andere leerstijlen. Zo zorgt een wiebelkussen of een Tangle ervoor dat iemand met beweegbehoefte tijdens het leren kan bewegen, zonder dat andere mensen hier hinder door ervaren. Voor veel mensen met dyslexie is lezen lastig omdat de letters dansen over het papier. Door verschillende kleuren leeslinialen te gebruiken ontdek je welke kleur voor jou helpt om meer rust te ervaren in het lezen.

Hoewel we allemaal mens zijn, zijn er grote verschillen tussen individuen. De een denkt logisch en analytisch, focust op stappen en in welke volgorde deze moeten gebeuren. Een ander is juist creatief ingesteld en heeft oog voor het grotere geheel. Romy Hebers ziet dat er in het huidige onderwijs vooral aandacht is voor leerstijlen die passen bij de eerste aanpak, denk aan leren door horen en zien, en minder voor leerstijlen die passen bij de tweede aanpak, bijvoorbeeld leren door bewegen.
Dit verschil kan verklaren waarom sommige kinderen moeite hebben met traditionele onderwijsmethoden, die vaak sterk afhankelijk zijn van taal en logica. Beelddenkers, bijvoorbeeld, kunnen moeite hebben met het automatiseren van tafels, het onthouden van spelling of het begrijpen van wat ze lezen, simpelweg omdat zij informatie anders verwerken. Daarom kan het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals gekleurde leeslinialen of afbeeldingen die helpen bij het inprenten van begrippen, het leerproces aanzienlijk vergemakkelijken.

Bij TINT hebben we nieuwe kennis opgedaan waarmee we onze gereedschapskist weer hebben bijgevuld.

Gerelateerde artikelen

Best practice: het ondersteunen van mensen die een fysiek knelpunt ervaren op de werkvloer bij een fietsfabrikant

  • Best practice
  • Nieuws

Medewerkers met een fysieke beperking zijn beperkt in hun belastbaarheid. Hierdoor kunnen ze fysieke werkzaamheden maar kort uitvoeren. Hoe kan technoloiie bijdragen aan een oplossing?

Man monteert fiets

Pilot van start: aan het werk met behulp van Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Saxion, IJssel Technologie en werkbedrijf Lucrato zijn de pilot ‘Inclusieve technologie met behulp van OSS (Operator Support Systeem)’ binnen Lucrato begonnen. Maar hoe is de pilot van start gegaan binnen TINT Apeldoorn? Waar moet je allemaal opletten? Lucrato neemt ons mee in het proces.

Operator Support System projectie op werkbank

In de praktijk: Operator Support System bij Senzer

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Praktijk

Een aantal leden van het consortium ging op bezoek bij sociaal werkbedrijf Senzer in Helmond-De Peel waar ze inclusieve technologie inzetten. Een kijkje op de werkvloer om kennis en inspiratie op doen.

Aantal consortium leden krijgen uitleg over OSS bij Senzer

Hybride leren en nieuwe technologie; kansen voor iedereen

  • A+O fonds
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn

Het A+O fonds besteedt in haar magazine en online aandacht aan de eerste technohub inclusieve technologie (TINT) van Nederland, een innovatief concept geïnitieerd door de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en de sector van maak- en technologiebedrijven. In 2020 is het idee met een consortium van 8 organisaties vertaald naar een concreet programma, gericht op de kansen van nieuwe technologie in relatie tot het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers van bedrijven en het versterken van de positie van mensen met een arbeidsbeperking op de regionale arbeidsmarkt.