Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen.

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl. Met het delen van kennis en verkopen van hulpmiddelen geeft zij hier heel concreet handen en voeten aan.

Romy haar magazijn is een ware snoepwinkel. Stellingkasten vol materialen die mensen kunnen ondersteunen in allerlei aspecten van leren. Eenvoudige voorwerpen zoals een wiebelkussen, Tangle, gekleurde leeslinialen of grippers kunnen een groot verschil maken in het leren. Deze hulpmiddelen kunnen een (deel)oplossing zijn voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met verschillende leeruitdagingen, zoals dyslexie, ADHD, beelddenken, hoogbegaafdheid of andere leerstijlen. Zo zorgt een wiebelkussen of een Tangle ervoor dat iemand met beweegbehoefte tijdens het leren kan bewegen, zonder dat andere mensen hier hinder door ervaren. Voor veel mensen met dyslexie is lezen lastig omdat de letters dansen over het papier. Door verschillende kleuren leeslinialen te gebruiken ontdek je welke kleur voor jou helpt om meer rust te ervaren in het lezen.

Hoewel we allemaal mens zijn, zijn er grote verschillen tussen individuen. De een denkt logisch en analytisch, focust op stappen en in welke volgorde deze moeten gebeuren. Een ander is juist creatief ingesteld en heeft oog voor het grotere geheel. Romy Hebers ziet dat er in het huidige onderwijs vooral aandacht is voor leerstijlen die passen bij de eerste aanpak, denk aan leren door horen en zien, en minder voor leerstijlen die passen bij de tweede aanpak, bijvoorbeeld leren door bewegen.
Dit verschil kan verklaren waarom sommige kinderen moeite hebben met traditionele onderwijsmethoden, die vaak sterk afhankelijk zijn van taal en logica. Beelddenkers, bijvoorbeeld, kunnen moeite hebben met het automatiseren van tafels, het onthouden van spelling of het begrijpen van wat ze lezen, simpelweg omdat zij informatie anders verwerken. Daarom kan het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals gekleurde leeslinialen of afbeeldingen die helpen bij het inprenten van begrippen, het leerproces aanzienlijk vergemakkelijken.

Bij TINT hebben we nieuwe kennis opgedaan waarmee we onze gereedschapskist weer hebben bijgevuld.

Gerelateerde artikelen

Werkgeverssubsidie UWV afgerond: Brede Impact voor jong beschutte collega’s met OSS

  • Implementatie
  • Nieuws
  • Operator Support System

De afgelopen twee jaar hebben TINT en Lucrato een werkgeverssubsidie van het UWV ontvangen. Hiermee zijn twee Operator Support Systems (OSS) aangeschaft. Deze interactieve systemen worden ingezet voor de doelgroep jong beschut om nieuwe werkzaamheden uit te voeren. In dit artikel beschrijven we hoe dit proces is verlopen. 

Zelfstandig werken als je bijna niets kan zien: wat kan een werkgever bieden?

  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Bij Werkleerbedrijf Lucrato werken zo’n 1200 mensen die allemaal verschillend zijn. TINT en Lucrato werken samen om werk geschikter te maken voor verschillende mensen. Onlangs zijn er drie medewerkers gestart op een werkervaringsplek. Zij kunnen bijna niets of niets zien, samen zijn we gaan onderzoeken welke werkomstandigheden nodig zijn zodat deze medewerkers zo zelfstandig mogelijk werk kunnen uitvoeren.

De Regio Deal is gevallen!

  • Nieuws
  • Regio Deal
  • Samenwerking

Afgelopen week werd bekendgemaakt welke projecten financiering ontvangen vanuit de Regio Deal ‘Sterker in 3D’. Wij zijn ontzettend trots dat onze samenwerking, die bijdraagt aan de brede welvaart en gericht zijn op thema’s die essentieel zijn voor de regio Stedendriehoek (Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen), onderdeel zijn van deze waardevolle initiatieven. Zo kunnen we samen werken aan beter werk voor het arbeidspotentieel.

Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie. Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.