Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen.

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl. Met het delen van kennis en verkopen van hulpmiddelen geeft zij hier heel concreet handen en voeten aan.

Romy haar magazijn is een ware snoepwinkel. Stellingkasten vol materialen die mensen kunnen ondersteunen in allerlei aspecten van leren. Eenvoudige voorwerpen zoals een wiebelkussen, Tangle, gekleurde leeslinialen of grippers kunnen een groot verschil maken in het leren. Deze hulpmiddelen kunnen een (deel)oplossing zijn voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met verschillende leeruitdagingen, zoals dyslexie, ADHD, beelddenken, hoogbegaafdheid of andere leerstijlen. Zo zorgt een wiebelkussen of een Tangle ervoor dat iemand met beweegbehoefte tijdens het leren kan bewegen, zonder dat andere mensen hier hinder door ervaren. Voor veel mensen met dyslexie is lezen lastig omdat de letters dansen over het papier. Door verschillende kleuren leeslinialen te gebruiken ontdek je welke kleur voor jou helpt om meer rust te ervaren in het lezen.

Hoewel we allemaal mens zijn, zijn er grote verschillen tussen individuen. De een denkt logisch en analytisch, focust op stappen en in welke volgorde deze moeten gebeuren. Een ander is juist creatief ingesteld en heeft oog voor het grotere geheel. Romy Hebers ziet dat er in het huidige onderwijs vooral aandacht is voor leerstijlen die passen bij de eerste aanpak, denk aan leren door horen en zien, en minder voor leerstijlen die passen bij de tweede aanpak, bijvoorbeeld leren door bewegen.
Dit verschil kan verklaren waarom sommige kinderen moeite hebben met traditionele onderwijsmethoden, die vaak sterk afhankelijk zijn van taal en logica. Beelddenkers, bijvoorbeeld, kunnen moeite hebben met het automatiseren van tafels, het onthouden van spelling of het begrijpen van wat ze lezen, simpelweg omdat zij informatie anders verwerken. Daarom kan het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals gekleurde leeslinialen of afbeeldingen die helpen bij het inprenten van begrippen, het leerproces aanzienlijk vergemakkelijken.

Bij TINT hebben we nieuwe kennis opgedaan waarmee we onze gereedschapskist weer hebben bijgevuld.

Gerelateerde artikelen

VDL Weweler neemt andere bedrijven mee in mogelijkheden inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn
  • VDL Weweler
  • Werkgevers

Hoe kun je met technologie werk toegankelijker maken voor mensen met een beperking? Of mensen duurzaam inzetbaar maken? Deze vragen stonden centraal op de Technologische Kennismarkt op 16 juni, georganiseerd door VDL Weweler en TINT Apeldoorn. Op het event konden ondernemers verschillende technologieën bekijken, uitproberen en netwerken met gelijkgestemden.

Digital Twin

TINT Apeldoorn op practicumdag Weener XL

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Weener XL organiseerde met het innovatieplatform LAB XL een inspirerende practicumdag met stands waarin verschillende inclusieve technologieën waren uitgestald. Ook TINT Apeldoorn was hierbij aanwezig. Lees meer over de practicumdag en een kleine sfeerimpressie.

Arbeidsdeskundigen op bezoek bij TINT Apeldoorn

  • Nieuws

3D printer, Operator Support System en Virtual Reality allemaal technologieën/ projecten waar studenten bij TINT Apeldoorn mee bezig zijn. Tien arbeidsdeskundigen van het UWV, arbodienst en private organisaties maakten kennis met de studenten en projecten van TINT Apeldoorn.

Best practice: inclusieve technologieën voor slechtziende fietsenmaker

  • Best practice
  • Nieuws

Bart Nouws is een ondernemer met z’n eigen fietsspeciaalzaak. Hij repareert en verkoopt 2e hands fietsen. Bart is extreem slechtziend vanaf z’n 7e levensjaar. Z’n zicht is nu ca. 5% en verslechterd nog steeds. Z’n zicht is vooral slecht in het midden van z’n gezichtveld. Hij werkt alleen en heeft verschillende technologieën en methoden die hem daarbij helpen.