Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen.

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl. Met het delen van kennis en verkopen van hulpmiddelen geeft zij hier heel concreet handen en voeten aan.

Romy haar magazijn is een ware snoepwinkel. Stellingkasten vol materialen die mensen kunnen ondersteunen in allerlei aspecten van leren. Eenvoudige voorwerpen zoals een wiebelkussen, Tangle, gekleurde leeslinialen of grippers kunnen een groot verschil maken in het leren. Deze hulpmiddelen kunnen een (deel)oplossing zijn voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met verschillende leeruitdagingen, zoals dyslexie, ADHD, beelddenken, hoogbegaafdheid of andere leerstijlen. Zo zorgt een wiebelkussen of een Tangle ervoor dat iemand met beweegbehoefte tijdens het leren kan bewegen, zonder dat andere mensen hier hinder door ervaren. Voor veel mensen met dyslexie is lezen lastig omdat de letters dansen over het papier. Door verschillende kleuren leeslinialen te gebruiken ontdek je welke kleur voor jou helpt om meer rust te ervaren in het lezen.

Hoewel we allemaal mens zijn, zijn er grote verschillen tussen individuen. De een denkt logisch en analytisch, focust op stappen en in welke volgorde deze moeten gebeuren. Een ander is juist creatief ingesteld en heeft oog voor het grotere geheel. Romy Hebers ziet dat er in het huidige onderwijs vooral aandacht is voor leerstijlen die passen bij de eerste aanpak, denk aan leren door horen en zien, en minder voor leerstijlen die passen bij de tweede aanpak, bijvoorbeeld leren door bewegen.
Dit verschil kan verklaren waarom sommige kinderen moeite hebben met traditionele onderwijsmethoden, die vaak sterk afhankelijk zijn van taal en logica. Beelddenkers, bijvoorbeeld, kunnen moeite hebben met het automatiseren van tafels, het onthouden van spelling of het begrijpen van wat ze lezen, simpelweg omdat zij informatie anders verwerken. Daarom kan het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals gekleurde leeslinialen of afbeeldingen die helpen bij het inprenten van begrippen, het leerproces aanzienlijk vergemakkelijken.

Bij TINT hebben we nieuwe kennis opgedaan waarmee we onze gereedschapskist weer hebben bijgevuld.

Gerelateerde artikelen

Studenten in de spotlight: Wat is hun bijdrage bij TINT?

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Onderzoek

Elk semester dragen verschillende getalenteerde studenten bij aan de projecten van TINT. Begin september zijn zes nieuwe studenten gestart met hun stage of scriptie. In dit artikel stellen ze zich voor en delen ze wat ze tot nu hebben geleerd en ervaren

Terugblik op inspirerende A+O metalektrodag

  • A+O Metalektro
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Afgelopen vrijdag organiseerde A+O Metalektro een inspirerende dag met als thema “van schaarste naar bloei, een frisse kijk op werk”. Als TINT mochten we hier wat vertellen over de brug die wij slaan tussen de wereld van technologie en de samenleving.

Oplossen van arbeidsmarktvraagstukken door inclusie!

  • bedrijven
  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling

Samen werken, doen en delen met TINT (Technohub INclusieve Technologie). TINT, Technohub INclusieve Technologie, is een samenwerkingsverband in Apeldoorn dat zich richt op het inclusiever maken van de arbeidsmarkt. Met behulp van technologie wil TINT de werkomgeving geschikt maken voor zowel huidig personeel als mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt , oftewel mensen die ondersteuning kunnen gebruiken bij het vinden en behouden van betaald werk. De missie van TINT is om een omgeving te creëren waar technologie en inclusie samenkomen.

Innovatie en Inclusie: Maud's tijd bij TINT

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn
  • Trainee

Iedere acht maanden start er een nieuwe innovatiemedewerker bij TINT. Dit zijn trainees uit het programma van Fast Forward. Zo waait er steeds een nieuwe wind door de TINT en worden de lopende projecten vanuit een iets ander perspectief voortgezet. Het traineeship van Maud zit er alweer op! 

afscheid