Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen.

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl. Met het delen van kennis en verkopen van hulpmiddelen geeft zij hier heel concreet handen en voeten aan.

Romy haar magazijn is een ware snoepwinkel. Stellingkasten vol materialen die mensen kunnen ondersteunen in allerlei aspecten van leren. Eenvoudige voorwerpen zoals een wiebelkussen, Tangle, gekleurde leeslinialen of grippers kunnen een groot verschil maken in het leren. Deze hulpmiddelen kunnen een (deel)oplossing zijn voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met verschillende leeruitdagingen, zoals dyslexie, ADHD, beelddenken, hoogbegaafdheid of andere leerstijlen. Zo zorgt een wiebelkussen of een Tangle ervoor dat iemand met beweegbehoefte tijdens het leren kan bewegen, zonder dat andere mensen hier hinder door ervaren. Voor veel mensen met dyslexie is lezen lastig omdat de letters dansen over het papier. Door verschillende kleuren leeslinialen te gebruiken ontdek je welke kleur voor jou helpt om meer rust te ervaren in het lezen.

Hoewel we allemaal mens zijn, zijn er grote verschillen tussen individuen. De een denkt logisch en analytisch, focust op stappen en in welke volgorde deze moeten gebeuren. Een ander is juist creatief ingesteld en heeft oog voor het grotere geheel. Romy Hebers ziet dat er in het huidige onderwijs vooral aandacht is voor leerstijlen die passen bij de eerste aanpak, denk aan leren door horen en zien, en minder voor leerstijlen die passen bij de tweede aanpak, bijvoorbeeld leren door bewegen.
Dit verschil kan verklaren waarom sommige kinderen moeite hebben met traditionele onderwijsmethoden, die vaak sterk afhankelijk zijn van taal en logica. Beelddenkers, bijvoorbeeld, kunnen moeite hebben met het automatiseren van tafels, het onthouden van spelling of het begrijpen van wat ze lezen, simpelweg omdat zij informatie anders verwerken. Daarom kan het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals gekleurde leeslinialen of afbeeldingen die helpen bij het inprenten van begrippen, het leerproces aanzienlijk vergemakkelijken.

Bij TINT hebben we nieuwe kennis opgedaan waarmee we onze gereedschapskist weer hebben bijgevuld.

Gerelateerde artikelen

Ontbijten en ontdekken: Een succesvolle ochtend!

  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Kennissessie
  • Nieuws

Wat een opkomst! Afgelopen donderdagochtend was onze technohub gevuld met externe bedrijven die geïnteresseerd waren in de mogelijkheden van inclusieve technologie. Onder het genot van een heerlijk ontbijt, verzorgd door OSP catering, kwamen verschillende sprekers aan het woord over onderwerpen als AI en robotisering, duurzame inzetbaarheid, Augmented Reality en cognitive support.

Kennisclip: Hoe zet je inclusieve technologie in?

  • Inclusie
  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

TINT Apeldoorn staat volledig achter het streven naar een inclusieve arbeidsmarkt. We zijn ervan overtuigd dat inclusie niet alleen waardevol is, maar ook een fundamenteel aspect vormt voor het benutten van het arbeidspotentieel. Samen streven we naar een arbeidsmarkt waar iedereen de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontplooien.

Van idee tot impact: een 3D-geprinte drinkdop-pers als hulpmiddel

  • 3D-printer
  • Duurzame inzetbaarheid
  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws

De 3D-printer; Eén van de technologieën die je in onze Techohub kan vinden. Bij TINT wordt de veelzijdigheid van de 3D print technologie onder andere ingezet om hulpstukken te creëren die werkprocessen efficiënter en duurzamer te maken.

Hoe onderneem je in een inclusieve organisatie?

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Bij TINT Apeldoorn geloven wij sterk in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Inclusie is niet alleen een waardevol streven, maar ook een essentieel onderdeel van het op de juiste manier benutten van arbeidspotentieel. In het volgende kennisclip legt student Stijn uit hoe je onderneemt in een inclusieve organisatie. We nodigen je graag uit om de kennisclip te bekijken.