Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen.

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl. Met het delen van kennis en verkopen van hulpmiddelen geeft zij hier heel concreet handen en voeten aan.

Romy haar magazijn is een ware snoepwinkel. Stellingkasten vol materialen die mensen kunnen ondersteunen in allerlei aspecten van leren. Eenvoudige voorwerpen zoals een wiebelkussen, Tangle, gekleurde leeslinialen of grippers kunnen een groot verschil maken in het leren. Deze hulpmiddelen kunnen een (deel)oplossing zijn voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met verschillende leeruitdagingen, zoals dyslexie, ADHD, beelddenken, hoogbegaafdheid of andere leerstijlen. Zo zorgt een wiebelkussen of een Tangle ervoor dat iemand met beweegbehoefte tijdens het leren kan bewegen, zonder dat andere mensen hier hinder door ervaren. Voor veel mensen met dyslexie is lezen lastig omdat de letters dansen over het papier. Door verschillende kleuren leeslinialen te gebruiken ontdek je welke kleur voor jou helpt om meer rust te ervaren in het lezen.

Hoewel we allemaal mens zijn, zijn er grote verschillen tussen individuen. De een denkt logisch en analytisch, focust op stappen en in welke volgorde deze moeten gebeuren. Een ander is juist creatief ingesteld en heeft oog voor het grotere geheel. Romy Hebers ziet dat er in het huidige onderwijs vooral aandacht is voor leerstijlen die passen bij de eerste aanpak, denk aan leren door horen en zien, en minder voor leerstijlen die passen bij de tweede aanpak, bijvoorbeeld leren door bewegen.
Dit verschil kan verklaren waarom sommige kinderen moeite hebben met traditionele onderwijsmethoden, die vaak sterk afhankelijk zijn van taal en logica. Beelddenkers, bijvoorbeeld, kunnen moeite hebben met het automatiseren van tafels, het onthouden van spelling of het begrijpen van wat ze lezen, simpelweg omdat zij informatie anders verwerken. Daarom kan het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals gekleurde leeslinialen of afbeeldingen die helpen bij het inprenten van begrippen, het leerproces aanzienlijk vergemakkelijken.

Bij TINT hebben we nieuwe kennis opgedaan waarmee we onze gereedschapskist weer hebben bijgevuld.

Gerelateerde artikelen

Praktijkpublicatie: Taalbarrières op de werkvloer overbruggen met vertaaltechnologie

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Vertaaltechnologie

Inclusieve technologie biedt ondersteuning aan mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie op de werkvloer. Bijvoorbeeld wanneer sprake is van een fysieke, cognitieve, psychosociale, of andere arbeidsbelemmering. In hoeverre biedt inclusieve vertaaltechnologie een uitkomst? Nikki Wamelink, Maud Smeenk, Lotte Jansen, Ines Schell en Sjoerd de Vries schreven hier samen een praktijkpublicatie over welke is gepubliceerd in Sociaal bestek.

Best Practice: Labora Quadratum geeft het sollicitatieproces opnieuw vorm

  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Labora Quadratum besloot de sollicitatieprocedure te vervangen met een kennismakingsgesprek om nieuwe medewerkers te vinden voor logistiek en productie. Daarnaast hebben ze recent een voorschakeltraject gestart waarbij ze statushouders helpen om vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om een duurzame plek op de arbeidsmarkt te vinden.

Vertaaltechnologie in gebruik

Inclusieve technologie als motor voor volwasseneneducatie

  • Nieuws

In het artikel 'Technologie in de volwasseneneducatie' wordt de rol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite hebben met basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale vaardigheden.

Solliciteren kun je leren: leen de VR-sollicitatietraining!

  • Lucrato
  • Nieuws
  • Praktijk
  • Virtual Reality

Plak CV van de kandidaat in het systeem, kies een passende vacature uit en klik op start. Zet de VR-bril op bij de kandidaat en hij of zij waant zich in een levensechte kantoorruimte. Hier kun je veilig oefenen met sollicitatiegesprekken en krijg je naar afloop in de VR-omgeving gerichte feedback op wat al heel goed ging en waar nog kans voor ontwikkeling ligt!