SpeakSee: Innovatieve technologie voor mensen die moeite hebben met horen

In een wereld waar inclusiviteit steeds belangrijker wordt, biedt SpeakSee een baanbrekende oplossing voor mensen die moeite hebben met horen. Deze microphonekit kan eenvoudig via Bluetooth worden verbonden met een smartphone of laptop. Door gebruik te maken van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI) wordt gesproken tekst moeiteloos omgezet in geschreven tekst. Deze kunnen gebruikers meelezen op hun smartphone of laptop, zo ben je niet langer afhankelijk van oplossingen als tolken of liplezen. Gebruikers kunnen onafhankelijk deelnemen aan gesprekken en vergaderingen, en zo hun sociale en professionele leven te verrijken.

  • Nieuws
  • Pilot
  • Speaksee

“SpeakSee zorgt ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit,” vertelt Peter die SpeakSee inmiddels 6 maanden gebruikt. “Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.”

Naast het transcriberen van gesproken tekst, beschikt SpeakSee ook over een vertaalfunctie. Deze functie maakt het mogelijk om gesproken tekst in maar liefst 40 verschillende talen te vertalen, wat de communicatie met mensen van verschillende achtergronden aanzienlijk verbetert. Dit is vooral waardevol in multiculturele bedrijven of tijdens evenementen waar meerdere talen gesproken worden.

Pilotprogramma voor SpeakSee

Ben jij of ken jij iemand die ondersteuning kan gebruiken in de communicatie op de werkvloer omdat hij of zij anderen niet goed kan verstaan? Wil je de voordelen van SpeakSee zelf ervaren? Er is bij TINT een pilotprogramma beschikbaar waarmee geïnteresseerden de technologie kunnen uitproberen. Het proces is als volgt:

  1. Inventarisatie: Samen met de organisatie wordt de doelgroep en de behoefte in kaart gebracht. Dit zorgt ervoor dat SpeakSee op de juiste manier wordt ingezet.
  2. Technologie: Vervolgens wordt er beoordeeld of SpeakSee de juiste oplossing is voor de specifieke behoeften van de gebruikers. Wanneer dat het geval is, kan de technologie voor een periode van vier weken worden geleend.
  3. Implementatie en Training: Tijdens deze fase krijgen gebruikers training in het gebruik van SpeakSee. Er is ruimte voor vragen, zodat iedereen goed voorbereid is om de technologie effectief te gebruiken. Als je tijdens de pilot nog vragen hebt kan je gewoon contact opnemen met TINT.
  4. Evaluatie: Na de pilot worden gebruikerservaringen verzameld en besproken in een interview. Dit helpt niet alleen de gebruikers, maar ook de ontwikkelaars om de technologie verder te optimaliseren. Samen denken we na over de toekomst, eventueel met ondersteuning van SpeakSee.

“De potentie van SpeakSee is heel groot,” zegt Tim die bij TINT onderzoek doet naar verschillende zintuigelijke technologieën. “SpeakSee kan zoveel mensen ondersteunen in de communicatie op de werkvloer en de zelfstandigheid vergroten. Dit zouden veel meer mensen moeten proberen!”

Conclusie

SpeakSee vertegenwoordigt een belangrijke stap in het toegankelijk maken van communicatie voor mensen met moeite met horen. Geïnteresseerden? Neem dan nu contact op via tint@lucrato.nl voor meer informatie of door je aan te melden voor een pilot.

Wil je nog verder lezen? Lees dan eens dit artikel over de ervaringen van Peter met SpeakSee

Gerelateerde artikelen

Het ontwikkelen en inclusief maken van de technologie catalogus voor de doelgroep

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Werkgevers

Een technologie catalogus waar diverse technologieen te vinden zijn voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Hoeontwikkel je deze en zorg je dat deze inclusief is.

beeld van een laptop

Impactinterview: dankzij technologie meer mensen duurzaam aan het werk

  • Impact
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Werkgevers

Het Nederlandse bedrijfsleven kampt met een chronisch personeelstekort. Een potentieel grote bron van nieuwe collega’s zijn mensen die nu nog aan de kant staan. Omdat zij afstand ervaren. Of te lang buiten het arbeidsproces hebben gestaan. Hen met ondersteunende inclusieve technologie inzetbaar krijgen voor uitdagend werk is de corebusiness van de Technohub Inclusieve Technologie (TINT). Lees welke impact TINT Apeldoorn maakt.

Student met een VR bril op

VDL Weweler neemt andere bedrijven mee in mogelijkheden inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn
  • VDL Weweler
  • Werkgevers

Hoe kun je met technologie werk toegankelijker maken voor mensen met een beperking? Of mensen duurzaam inzetbaar maken? Deze vragen stonden centraal op de Technologische Kennismarkt op 16 juni, georganiseerd door VDL Weweler en TINT Apeldoorn. Op het event konden ondernemers verschillende technologieën bekijken, uitproberen en netwerken met gelijkgestemden.

Digital Twin

TINT Apeldoorn op practicumdag Weener XL

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Weener XL organiseerde met het innovatieplatform LAB XL een inspirerende practicumdag met stands waarin verschillende inclusieve technologieën waren uitgestald. Ook TINT Apeldoorn was hierbij aanwezig. Lees meer over de practicumdag en een kleine sfeerimpressie.