Studentverhaal: Communicatie en cultuurverschillen op de werkvloer

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Deze studenten zijn essentieel voor het succes van TINT en hun bijdragen zijn van grote waarde. We zijn erg dankbaar voor de kennis en inzichten die zij met ons delen. Aan het einde van elk semester presenteren zij een onderzoeksverslag, scriptie of professioneel product, dat we graag met een breder publiek delen.

  • Anderstaligen
  • Studentverhaal
  • TINT Apeldoorn

Bowi heeft een artikel geschreven over haar scriptie bij TINT.

Even voorstellen

Mijn naam is Bowi en ik volg de opleiding Human Resource Management op het Saxion in Deventer. Voor mijn opleiding ben ik bezig met een onderzoek binnen de TINT, waarin ik me heb verdiept in een vraagstuk omtrent het werkbehoud bij Syrische en Eritrese statushouders. Dit is een doelgroep binnen Lucrato die het vergeleken met andere statushouders moeilijker hebben op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit komt door verschillende factoren waaronder de taal. Een andere belangrijke factor zijn cultuurverschillen op de werkvloer. Deze cultuurverschillen zorgen voor misverstanden op de werkvloer waardoor er vaak onbegrip is.  

Inhoud van het onderzoek

Ik ben begonnen met gesprekken voeren om het vraagstuk concreter te maken en de vraag achter de vraag te begrijpen. Vervolgens heb ik mij meer verdiept in onderwerpen zoals: inburgering, cultuur en interculturele communicatie. Deze onderwerpen bleken relevant voor het vervolg van mijn onderzoek. Met de kennis van deze onderwerpen heb ik interviews gehouden met statushouders en werkbegeleiders om er zo achter te komen tegen welke knelpunten ze aanlopen op de werkvloer. De informatie die uit deze interviews wordt opgehaald zal meerdere keren nog besproken worden met verschillende belangstellenden om zo tot de kern te kunnen komen. Het doel van het onderzoek is komen tot een programma van eisen voor een mogelijke leerinterventie, waardoor ze geholpen kunnen worden met communiceren op de werkvloer. 

 Geleerde lessen

Ik heb afgelopen periode veel meer geleerd over de moeilijkheden die statushouders ervaren wanneer ze in Nederland aankomen, maar ook over de weg die ze moeten bewandelen om weer aan werk te komen. Met name het vluchtverhaal van een consulent binnen Lucrato heeft veel indruk op mij gemaakt. Wat mij positief heeft verrast de afgelopen periode is de hoeveelheid steun en hulp die je binnen TINT krijgt van iedereen. De andere studenten die ook bezig zijn met hun onderzoeken denken graag mee. Vervolgens staan ook Ronald en Lysanne klaar om je te helpen wanneer je tegen dingen aanloopt. Dit heeft een positief effect gehad op het verloop van mijn onderzoek  

TINT heeft mij met name geholpen met mijn ontwikkeling op persoonlijk gebied. De verschillende thema’s die centraal stonden tijdens de Learning Community’s waren erg inspirerend. Het was leuk om ook de groei te zien bij andere groepsgenoten en daar ook samen verder over te kunnen praten gedurende ieder zijn scriptie tijd. Al met al kijk ik terug op een leerzame en ook gezellige tijd!!  

Op dit moment is Bowi bezig met de afronding van haar scriptie. Wilt u meer weten over de onderzoeksresultaten en de huidige stand van zaken? Neem dan gerust contact met ons op via tint@lucrato.nl

Recente artikelen

Motivaties en drempels voor bedrijven bij inzet inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Werkgevers

TINT wil graag meer bedrijven en organisaties uit de regio betrekken bij de kansen en uitdagingen rond technologie en inclusie. Daarom hebben Lucrato en TINT een onderzoek laten uitvoeren door adviesbureau Ecorys. In het door Ecorys uitgevoerde onderzoek stond de vraag centraal: welke overwegingen spelen een rol in de motivatie van werkgevers in de regio om (werknemers met) inclusieve technologie in te zetten in hun bedrijf? We delen hierbij een aantal uitkomsten.

Lees meer
Medewerkers Lucrato zijn aan het praten door middel van vertaaltechnologie

Personeelstekort? Technologie kan mensen die knelpunten ervaren duurzaam aan het werk krijgen!

  • A+O Metalektro
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • oZone

Hoe zet je technologie in om ervoor te zorgen dat mensen met een arbeidsbeperking gewoon kunnen meedraaien in een metalektro-bedrijf? Precies naar die vraag doet de Technohub Inclusieve Technologie (TINT) onderzoek. Inmiddels is er een kennismodule ontwikkeld in oZone, het digitale kennisdeelplatform van A+O, die voor alle A+O-bedrijven kosteloos beschikbaar is. “Wij laten zien dat het mogelijk is om mensen met een beperking duurzaam aan het werk te krijgen.”

Lees meer
Medewerker achter OSS

Inclusieve technologie in Vlaanderen

  • Nieuws
  • Operator Support System

Net als in Nederland is Vlaanderen druk bezig met de inzet van inclusieve technologie. In november ging TINT Apeldoorn en Werkzaak Rivierenland bij maatwerkbedrijf Mariasteen en Lichtwerk op bezoek om zo kennis uit te wisselen. De nadruk bij dit bezoek lag op Augmented Reality: Operator Support System.

Lees meer
Bord met tekst Augmented Reality Workflow

TINT: Technologie als stimulans voor inclusief werkgeverschap

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

“Met nieuwe technologieën ben je flexibeler als het gaat om personeel dat je kunt inzetten. Bij de huidige arbeidsmarktschaarste ontstaat bij bedrijven hiervoor ook veel meer interesse: buiten de traditionele vijver vissen”.

Lees meer

Open je kansen met technologie

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System

Inspirerende sprekers, kennismaking met technologieën en de Technohub Inclusieve Technologie. Dit allemaal en meer tijdens het mini-syposium ‘Open je kansen met technologie’. Hier volgt een terugblik. 

Lees meer

Vervolgonderzoek: de toegevoegde waarde van Operator Support System

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Operator Support System

In februari publiceerden wij het artikel: Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato? Hier is een vervolgonderzoek uitgekomen. We nemen je mee in de geleerde lessen en opbrengsten.

Lees meer
Operator Support System