38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Nieuws
  • Schoneveld Breeding

Ruben Krug, HR-officer bij Schoneveld Breeding, vertelt hoe het wervingsproces voor de seizoenskrachten is aangepast om het werk toegankelijker te maken voor een grotere doelgroep.

Werken bij Schoneveld Breeding

Schoneveld Breeding bestaat sinds 1930 en is specialist in het veredelen van bloeiende potplanten zoals Cyclamen, Primula, Ranonkel en Campanula. Het bedrijf is uitgegroeid tot een speler van formaat. Naast de ruim 150 medewerkers op de vestiging in Wilp werken er afhankelijk van het seizoen tot 150 medewerkers op de productielocatie in Tanzania. Sterke genetica, kennisontwikkeling en -deling en constante innovatie zijn de fundamenten van het succes van het bedrijf. Dit resulteert in unieke planten, maar ook een efficiënter veredelingsproces en een nieuwe kijk op werk.

“Voor het seizoen 2024-2025 waren er tussen de 30 en 40 flexkrachten nodig voor productiewerk, dat is in de huidige arbeidsmarkt geen makkelijke opgave” vertelt Ruben. “Als je functies toegankelijk wil maken voor zoveel mogelijk mensen moet je het zo makkelijk mogelijk maken om te solliciteren en zo breed mogelijk om veel kandidaten te bereiken.”

Breed werven, functies opnieuw inrichten

HR, teamleiders in de productie en marketing slaan de handen in één. “We hebben kritisch naar de functie gekeken, wat moet iemand minimaal kunnen? Zo maken we een brede instroom mogelijk” legt Ruben uit. In de kern bleken vier dingen belangrijk: staand kunnen werken, geconcentreerd kunnen werken, basis Nederlands of Engels beheersen, flexibel beschikbaar zijn.

 - Kit

De kracht van deze aanpak ligt in de persoonlijke benadering. Door werving te richten op wat de flexbaan aantrekkelijk maakt – zelf je werktijden kiezen, geen weekend- of ploegendiensten, parttime opties vanaf twee dagen – ontstond ruimte voor mensen die vaak buiten de boot vallen. Daarbij zet Schoneveld Breeding een stap extra om kandidaten te leren kennen. Zo bezoeken ze banenmarkten van leerwerkbedrijven in de regio en tijdens drie JobXperiences bezochten ruim 120 geïnteresseerden de locatie.

Iedereen moet mee kunnen doen

Wat Schoneveld Breeding laat zien, is dat een inclusieve arbeidsmarkt begint bij het wegnemen van drempels. Geen Cv’s, geen motivatiebrieven – alleen een kennismaking en een open houding. Tijdens de JobXperience krijgen geïnteresseerden een rondleiding, wordt er kennisgemaakt met de organisatie en de werkzaamheden. Daarnaast heeft de werkgever de mogelijkheid om de mensen beter te leren kennen en een inschatting te maken van hun wensen, beschikbaarheid en capaciteiten. “Persoonlijk had ik dit nooit verwacht”, vertelt Ruben “maar hiermee hebben we 38 nieuwe medewerkers kunnen aannemen! Iedereen is uniek, sommigen spreken alleen Engels, één medewerker is al 70 jaar. Om dit goed voor elkaar te krijgen moet je investeren als team. Door iedereen in zijn kracht te zetten draaien we nu een succesvol seizoen.”

“Sommige mensen konden al lange tijd geen passende baan vinden voor twee of drie dagen per week. Bij ons kon dat wél.”

Ruben Krug HR-Officer

De concrete winst: meer kandidaten, betere match, hogere betrokkenheid

Medewerkers waarderen de flexibiliteit, het persoonlijke contact en de mogelijkheid om te werken om tijden die voor hen passend zijn. Voor Schoneveld Breeding betekent dit: rust in de planning, een goed gevulde werkvloer en een positieve werksfeer.

TINT en Schoneveld Breeding: samen kansen creëren

Wat Schoneveld Breeding bereikt heeft, sluit naadloos aan bij de missie van TINT: werk toegankelijk maken voor iedereen. Waar TINT bedrijven ondersteunt bij het toegankelijk maken van arbeid met technologie, laat Schoneveld Breeding zien hoe een mensgerichte, flexibele aanpak leidt tot concrete resultaten. Het is een voorbeeld van hoe inclusie, innovatie en ondernemerschap hand in hand kunnen gaan.

Wil je ontdekken jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl

Recente artikelen

VDL Weweler: Inclusie begint bij vertrouwen en structuur

  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

VDL Weweler bouwt mee aan een inclusieve arbeidsmarkt. Samen met een softwareprogrammeur hebben ze een assemblagelijn gebouwd welke de machines automatisch instelt en met geautomatiseerde werkinstructies. Grote mappen of gekreukelde papieren zijn nu verleden tijd. Daarbij kunnen nu veel meer mensen de werkzaamheden uitvoeren, ook wanneer ze niet kunnen lezen of de Nederlandse taal nog niet machtig zijn.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

SpeakSee: Innovatieve technologie voor mensen die moeite hebben met horen

  • Nieuws
  • Pilot
  • Speaksee

Ontdek hoe SpeakSee, een innovatieve microfoonset, mensen met moeite met horen helpt om zelfstandig deel te nemen aan gesprekken en vergaderingen. Lees meer over ons pilotprogramma en hoe u kunt deelnemen!

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

SDD: Efficiëntie en inclusie hand in hand

  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

Bedrijven staan voor de uitdagin op een andere manier naar arbeid te kijken. Dit artikel laat zien hoe SDD inzet op inclusie en duurzame inzetbaarheid. Bij SDD draait het om meer dan efficiënte productie van machines en financiële winst. Het gaat om mensen, motivatie en maatschappelijke winst.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Programma ontbijtsessie 13 mei

  • Nieuws
  • Ontbijtsessie

Graag vertellen wij meer over het programma van onze derde ontbijtsessie bij TINT Apeldoorn! Het beloofd een inspirerend event te worden waar ondernemers en onderzoekers vertellen over hun eigen passie en expertise. We zetten innovatieve projecten en technologieën in de schijnwerpers, die bijdragen aan een inclusieve toekomst. Mis deze kans niet om kennis en inspiratie op te doen en waardevolle connecties te maken. We kijken ernaar uit je te verwelkomen!

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Studentverhaal: Mijn Reis bij TINT

  • Operator Support System
  • Schoneveld Breeding
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Nina studeert toegepaste psychologie en verteld over haar stage over het Operator Support System en over haar scriptie bij Schoneveld Breeding.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Moja doorbreekt taalbarrières met vertaaltechnologie

  • Nieuws
  • Use case
  • Vertaaltechnologie

Saskia, Moja’s consulent van Werkleerbedrijf Lucrato vertelt: “We communiceerden met Google Translate en handen en voeten. Moja verstaat ook Arabisch maar kan het niet spreken. Op zijn werk bij  Hanos ontstond een situatie waarbij de werkgever Nederlands sprak tegen een collega die dit vervolgens weer naar het Arabisch vertaalde. Zo kon er iets besproken worden maar ideaal was het zeker niet. Moja is gemotiveerd om te werken, maar door de ...

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!