38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Nieuws
  • Schoneveld Breeding

Ruben Krug, HR-officer bij Schoneveld Breeding, vertelt hoe het wervingsproces voor de seizoenskrachten is aangepast om het werk toegankelijker te maken voor een grotere doelgroep.

Werken bij Schoneveld Breeding

Schoneveld Breeding bestaat sinds 1930 en is specialist in het veredelen van bloeiende potplanten zoals Cyclamen, Primula, Ranonkel en Campanula. Het bedrijf is uitgegroeid tot een speler van formaat. Naast de ruim 150 medewerkers op de vestiging in Wilp werken er afhankelijk van het seizoen tot 150 medewerkers op de productielocatie in Tanzania. Sterke genetica, kennisontwikkeling en -deling en constante innovatie zijn de fundamenten van het succes van het bedrijf. Dit resulteert in unieke planten, maar ook een efficiënter veredelingsproces en een nieuwe kijk op werk.

“Voor het seizoen 2024-2025 waren er tussen de 30 en 40 flexkrachten nodig voor productiewerk, dat is in de huidige arbeidsmarkt geen makkelijke opgave” vertelt Ruben. “Als je functies toegankelijk wil maken voor zoveel mogelijk mensen moet je het zo makkelijk mogelijk maken om te solliciteren en zo breed mogelijk om veel kandidaten te bereiken.”

Breed werven, functies opnieuw inrichten

HR, teamleiders in de productie en marketing slaan de handen in één. “We hebben kritisch naar de functie gekeken, wat moet iemand minimaal kunnen? Zo maken we een brede instroom mogelijk” legt Ruben uit. In de kern bleken vier dingen belangrijk: staand kunnen werken, geconcentreerd kunnen werken, basis Nederlands of Engels beheersen, flexibel beschikbaar zijn.

 - Kit

De kracht van deze aanpak ligt in de persoonlijke benadering. Door werving te richten op wat de flexbaan aantrekkelijk maakt – zelf je werktijden kiezen, geen weekend- of ploegendiensten, parttime opties vanaf twee dagen – ontstond ruimte voor mensen die vaak buiten de boot vallen. Daarbij zet Schoneveld Breeding een stap extra om kandidaten te leren kennen. Zo bezoeken ze banenmarkten van leerwerkbedrijven in de regio en tijdens drie JobXperiences bezochten ruim 120 geïnteresseerden de locatie.

Iedereen moet mee kunnen doen

Wat Schoneveld Breeding laat zien, is dat een inclusieve arbeidsmarkt begint bij het wegnemen van drempels. Geen Cv’s, geen motivatiebrieven – alleen een kennismaking en een open houding. Tijdens de JobXperience krijgen geïnteresseerden een rondleiding, wordt er kennisgemaakt met de organisatie en de werkzaamheden. Daarnaast heeft de werkgever de mogelijkheid om de mensen beter te leren kennen en een inschatting te maken van hun wensen, beschikbaarheid en capaciteiten. “Persoonlijk had ik dit nooit verwacht”, vertelt Ruben “maar hiermee hebben we 38 nieuwe medewerkers kunnen aannemen! Iedereen is uniek, sommigen spreken alleen Engels, één medewerker is al 70 jaar. Om dit goed voor elkaar te krijgen moet je investeren als team. Door iedereen in zijn kracht te zetten draaien we nu een succesvol seizoen.”

“Sommige mensen konden al lange tijd geen passende baan vinden voor twee of drie dagen per week. Bij ons kon dat wél.”

Ruben Krug HR-Officer

De concrete winst: meer kandidaten, betere match, hogere betrokkenheid

Medewerkers waarderen de flexibiliteit, het persoonlijke contact en de mogelijkheid om te werken om tijden die voor hen passend zijn. Voor Schoneveld Breeding betekent dit: rust in de planning, een goed gevulde werkvloer en een positieve werksfeer.

TINT en Schoneveld Breeding: samen kansen creëren

Wat Schoneveld Breeding bereikt heeft, sluit naadloos aan bij de missie van TINT: werk toegankelijk maken voor iedereen. Waar TINT bedrijven ondersteunt bij het toegankelijk maken van arbeid met technologie, laat Schoneveld Breeding zien hoe een mensgerichte, flexibele aanpak leidt tot concrete resultaten. Het is een voorbeeld van hoe inclusie, innovatie en ondernemerschap hand in hand kunnen gaan.

Wil je ontdekken jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl

Recente artikelen

Wat is inclusie?

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Bij TINT Apeldoorn, geloven wij sterk in het creëren van een inclusieve arbeidsmarkt. Inclusie is niet alleen een waardevol streven, maar ook een essentieel onderdeel van op de juiste manier benutten van arbeidspotentieel. Om dit belangrijke thema verder te belichten, heeft student Stijn een kennisclip ontwikkeld die dieper ingaat op wat inclusie betekent en hoe we dit kunnen bevorderen.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Vertaaloortjes: een gamechanger in Apeldoorn (en omstreken)

  • Anderstaligen
  • Nieuws
  • Vertaaltechnologie

Het verkrijgen van geschoolde medewerkers is in sommige branches erg lastig, de komst van de anderstaligen biedt daarbij mogelijkheden. Echter worden bedrijven daardoor ook geconfronteerd met drempels en uitdagingen op het gebied van communicatie en taal. Taalcoaching kan een goede duw in de rug bieden maar, door gebruik van vertaaloortjes gaat het nóg een stap verder.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

OSS: wat is het, wat kan het, wat doet het?

  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Verstandelijk knelpunt

Een Operator Support Systeem, afgekort als OSS, is een baanbrekende toepassing van Augmented Reality (AR). Digitale informatie wordt hiermee naadloos geprojecteerd op de echte wereld. Dit geavanceerde systeem maakt gebruik van essentiële componenten, waaronder een beamer, een Kinect-sensor en speciale software.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

TINT Apeldoorn over learning community inclusieve technologie

  • Learning community
  • Nieuws

CLIC-IT sprak met Julia Bakker, innovatiemedewerker van TINT Apeldoorn over de learning community. Welke stappen zijn er gezet, wat maakt de community zo sterk en waar moet je opletten.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Onderzoek bij TINT Apeldoorn: Saxion en Aventus-studenten leveren belangrijke bijdragen

  • Inclusieve technologie
  • Learning community
  • Nieuws
  • Onderzoek

In goede samenwerking tussen TINT Apeldoorn, Aventus en Saxion hebben talentvolle studenten zich op uitdagende onderzoeksprojecten gestort. Deze projecten, uitgevoerd tijdens hun stage of afstuderen, hebben mooie inzichten opgeleverd. Hierbij een opsomming van de verschillende onderzoeken van afgelopen periode.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Cobot op de werkvloer

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Vanaf nu heeft Lucrato een cobot op de werkvloer ingezet voor het palletiseren van dozen. De cobot is aangeschaft door Saxion en in bruikleen (huur) voor één jaar bij Lucrato.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!