38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Nieuws
  • Schoneveld Breeding

Ruben Krug, HR-officer bij Schoneveld Breeding, vertelt hoe het wervingsproces voor de seizoenskrachten is aangepast om het werk toegankelijker te maken voor een grotere doelgroep.

Werken bij Schoneveld Breeding

Schoneveld Breeding bestaat sinds 1930 en is specialist in het veredelen van bloeiende potplanten zoals Cyclamen, Primula, Ranonkel en Campanula. Het bedrijf is uitgegroeid tot een speler van formaat. Naast de ruim 150 medewerkers op de vestiging in Wilp werken er afhankelijk van het seizoen tot 150 medewerkers op de productielocatie in Tanzania. Sterke genetica, kennisontwikkeling en -deling en constante innovatie zijn de fundamenten van het succes van het bedrijf. Dit resulteert in unieke planten, maar ook een efficiënter veredelingsproces en een nieuwe kijk op werk.

“Voor het seizoen 2024-2025 waren er tussen de 30 en 40 flexkrachten nodig voor productiewerk, dat is in de huidige arbeidsmarkt geen makkelijke opgave” vertelt Ruben. “Als je functies toegankelijk wil maken voor zoveel mogelijk mensen moet je het zo makkelijk mogelijk maken om te solliciteren en zo breed mogelijk om veel kandidaten te bereiken.”

Breed werven, functies opnieuw inrichten

HR, teamleiders in de productie en marketing slaan de handen in één. “We hebben kritisch naar de functie gekeken, wat moet iemand minimaal kunnen? Zo maken we een brede instroom mogelijk” legt Ruben uit. In de kern bleken vier dingen belangrijk: staand kunnen werken, geconcentreerd kunnen werken, basis Nederlands of Engels beheersen, flexibel beschikbaar zijn.

 - Kit

De kracht van deze aanpak ligt in de persoonlijke benadering. Door werving te richten op wat de flexbaan aantrekkelijk maakt – zelf je werktijden kiezen, geen weekend- of ploegendiensten, parttime opties vanaf twee dagen – ontstond ruimte voor mensen die vaak buiten de boot vallen. Daarbij zet Schoneveld Breeding een stap extra om kandidaten te leren kennen. Zo bezoeken ze banenmarkten van leerwerkbedrijven in de regio en tijdens drie JobXperiences bezochten ruim 120 geïnteresseerden de locatie.

Iedereen moet mee kunnen doen

Wat Schoneveld Breeding laat zien, is dat een inclusieve arbeidsmarkt begint bij het wegnemen van drempels. Geen Cv’s, geen motivatiebrieven – alleen een kennismaking en een open houding. Tijdens de JobXperience krijgen geïnteresseerden een rondleiding, wordt er kennisgemaakt met de organisatie en de werkzaamheden. Daarnaast heeft de werkgever de mogelijkheid om de mensen beter te leren kennen en een inschatting te maken van hun wensen, beschikbaarheid en capaciteiten. “Persoonlijk had ik dit nooit verwacht”, vertelt Ruben “maar hiermee hebben we 38 nieuwe medewerkers kunnen aannemen! Iedereen is uniek, sommigen spreken alleen Engels, één medewerker is al 70 jaar. Om dit goed voor elkaar te krijgen moet je investeren als team. Door iedereen in zijn kracht te zetten draaien we nu een succesvol seizoen.”

“Sommige mensen konden al lange tijd geen passende baan vinden voor twee of drie dagen per week. Bij ons kon dat wél.”

Ruben Krug HR-Officer

De concrete winst: meer kandidaten, betere match, hogere betrokkenheid

Medewerkers waarderen de flexibiliteit, het persoonlijke contact en de mogelijkheid om te werken om tijden die voor hen passend zijn. Voor Schoneveld Breeding betekent dit: rust in de planning, een goed gevulde werkvloer en een positieve werksfeer.

TINT en Schoneveld Breeding: samen kansen creëren

Wat Schoneveld Breeding bereikt heeft, sluit naadloos aan bij de missie van TINT: werk toegankelijk maken voor iedereen. Waar TINT bedrijven ondersteunt bij het toegankelijk maken van arbeid met technologie, laat Schoneveld Breeding zien hoe een mensgerichte, flexibele aanpak leidt tot concrete resultaten. Het is een voorbeeld van hoe inclusie, innovatie en ondernemerschap hand in hand kunnen gaan.

Wil je ontdekken jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl

Recente artikelen

VDL Weweler neemt andere bedrijven mee in mogelijkheden inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn
  • VDL Weweler
  • Werkgevers

Hoe kun je met technologie werk toegankelijker maken voor mensen met een beperking? Of mensen duurzaam inzetbaar maken? Deze vragen stonden centraal op de Technologische Kennismarkt op 16 juni, georganiseerd door VDL Weweler en TINT Apeldoorn. Op het event konden ondernemers verschillende technologieën bekijken, uitproberen en netwerken met gelijkgestemden.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

TINT Apeldoorn op practicumdag Weener XL

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Weener XL organiseerde met het innovatieplatform LAB XL een inspirerende practicumdag met stands waarin verschillende inclusieve technologieën waren uitgestald. Ook TINT Apeldoorn was hierbij aanwezig. Lees meer over de practicumdag en een kleine sfeerimpressie.

Lees meer

Arbeidsdeskundigen op bezoek bij TINT Apeldoorn

  • Nieuws

3D printer, Operator Support System en Virtual Reality allemaal technologieën/ projecten waar studenten bij TINT Apeldoorn mee bezig zijn. Tien arbeidsdeskundigen van het UWV, arbodienst en private organisaties maakten kennis met de studenten en projecten van TINT Apeldoorn.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Best practice: inclusieve technologieën voor slechtziende fietsenmaker

  • Best practice
  • Nieuws

Bart Nouws is een ondernemer met z’n eigen fietsspeciaalzaak. Hij repareert en verkoopt 2e hands fietsen. Bart is extreem slechtziend vanaf z’n 7e levensjaar. Z’n zicht is nu ca. 5% en verslechterd nog steeds. Z’n zicht is vooral slecht in het midden van z’n gezichtveld. Hij werkt alleen en heeft verschillende technologieën en methoden die hem daarbij helpen.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Best practice: inclusieve technologie in een kantooromgeving

  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

Hoe maak je in een kantooromgeving gebruik van inclusieve technologie? Rabobank deelt hun best practice.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

Filmpje: opening eerste fysieke hub Apeldoorn

  • Fysieke hub
  • Nieuws
  • Werkgevers

Een feestelijke ochtend op vrijdag 11 februari bij Werkleerbedrijf Lucrato in Apeldoorn. De opening van de eerste fysieke hub is een feit.

Lees meer
38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!