Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Hoe zorg je dat medewerkers in de groenvoorziening hun werk goed kunnen doen, zonder eindeloos gedoe met groepsapps, telefoontjes en planningen? Bij IJmond Werkt, waar Erwin van Hardeveld destijds directeur was, ontstond het idee om dit slimmer aan te pakken. Het resultaat is de Groen-app: een praktische en overzichtelijke oplossing die groenonderhoud niet alleen efficiënter maakt, maar ook leuker.

  • Best practice
  • Groen-app
  • Nieuws

De ontwikkeling

Samen met TNO werd eerst een AI-tool ontwikkeld die aan de hand van foto’s kan beoordelen hoe goed het groenonderhoud is uitgevoerd. Vervolgens kreeg Anchiano, het bedrijf van Bob Westerink, de vraag om dit idee door te vertalen naar een app. Bob en zijn team begonnen niet met programmeren, maar gingen eerst in gesprek met de mensen die er dagelijks mee zouden werken: de medewerkers in het groen. Welke informatie hebben zij nodig? Hoe willen ze die ontvangen? Wat werkt handig en wat juist niet? Op basis van hun feedback werden schermen ontworpen, getest en verbeterd. Zo ontstond een app die niet alleen slim is, maar bovenal gebruiksvriendelijk en volledig afgestemd op de praktijk.

Een nieuwe standaard van werken

De Groen-app en de afgeleide Grijs-app, maakt alweer vier jaar communicatie overzichtelijker en zorgt dat berichten direct bij de juiste persoon terechtkomen. Onduidelijke groepsapps zijn daardoor verleden tijd. Berichten en taken kunnen eenvoudig vooraf worden ingepland en bij afwezigheid neemt een collega het werk moeiteloos over. Gemeenten zijn aangesloten, afspraken zijn inzichtelijk en veranderingen in de planning worden meteen doorgegeven. Het resultaat is rust en duidelijkheid in het werk, waardoor medewerkers met meer trots en betrokkenheid aan de slag gaan en gemeenten merken dat afspraken beter worden nagekomen.

Wat begon als een idee van Erwin van Hardeveld is, dankzij de samenwerking met Bob Westerink en zijn bedrijf Anchiano, uitgegroeid tot een groot succes. Vandaag de dag werken er al dertien bedrijven dagelijks met de Groen-app, vaak zelfs als hun enige communicatiekanaal. Het heeft de samenwerking versterkt, de communicatie verbeterd en het werkplezier vergroot!

Interesse?

Benieuwd hoe de Groen-app ook jouw organisatie kan helpen? Neem contact met ons op via tint@lucrato.nl en ontdek samen de mogelijkheden. Belangrijk om te weten is dat de technologie onderdeel is van het TINT-West-Brabant netwerk. Bezoekers kunnen er niet direct mee aan de slag, maar samen met ons verkennen we graag wat er mogelijk is.

Maak groenonderhoud overzichtelijker, slimmer en leuker met de Groen-app van Erwin van Hardeveld en Bob Westerink.

Recente artikelen

Use case: het ondersteunen van mensen met psychisch knelpunten op de werkvloer van een fietsfabrikant

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Psychisch Knelpunt

Medewerkers met een psychische beperking hebben vaker problemen met de sociale en interactieve aspecten rondom het werk dan met het werk zelf.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Best practice: het ondersteunen van mensen die een fysiek knelpunt ervaren op de werkvloer bij een fietsfabrikant

  • Best practice
  • Nieuws

Medewerkers met een fysieke beperking zijn beperkt in hun belastbaarheid. Hierdoor kunnen ze fysieke werkzaamheden maar kort uitvoeren. Hoe kan technoloiie bijdragen aan een oplossing?

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Pilot van start: aan het werk met behulp van Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Saxion, IJssel Technologie en werkbedrijf Lucrato zijn de pilot ‘Inclusieve technologie met behulp van OSS (Operator Support Systeem)’ binnen Lucrato begonnen. Maar hoe is de pilot van start gegaan binnen TINT Apeldoorn? Waar moet je allemaal opletten? Lucrato neemt ons mee in het proces.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

In de praktijk: Operator Support System bij Senzer

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Praktijk

Een aantal leden van het consortium ging op bezoek bij sociaal werkbedrijf Senzer in Helmond-De Peel waar ze inclusieve technologie inzetten. Een kijkje op de werkvloer om kennis en inspiratie op doen.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Hybride leren en nieuwe technologie; kansen voor iedereen

  • A+O fonds
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn

Het A+O fonds besteedt in haar magazine en online aandacht aan de eerste technohub inclusieve technologie (TINT) van Nederland, een innovatief concept geïnitieerd door de Kennisalliantie Inclusie en Technologie en de sector van maak- en technologiebedrijven. In 2020 is het idee met een consortium van 8 organisaties vertaald naar een concreet programma, gericht op de kansen van nieuwe technologie in relatie tot het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers van bedrijven en het versterken van de positie van mensen met een arbeidsbeperking op de regionale arbeidsmarkt.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Kennissessies TINT Apeldoorn

  • Hybride leren
  • Inclusieve technologie
  • Kennissessie
  • Nieuws
  • Werkgevers

Voor alle deelnemers aan het consortium zijn kennissessies georganiseerd met verschillende thema's zoals verschillende technologieen, mens & arbeid en onderwijs & hybride leren. Lees hier de doelen en uitkomsten.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app