Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Hoe zorg je dat medewerkers in de groenvoorziening hun werk goed kunnen doen, zonder eindeloos gedoe met groepsapps, telefoontjes en planningen? Bij IJmond Werkt, waar Erwin van Hardeveld destijds directeur was, ontstond het idee om dit slimmer aan te pakken. Het resultaat is de Groen-app: een praktische en overzichtelijke oplossing die groenonderhoud niet alleen efficiënter maakt, maar ook leuker.

  • Best practice
  • Groen-app
  • Nieuws

De ontwikkeling

Samen met TNO werd eerst een AI-tool ontwikkeld die aan de hand van foto’s kan beoordelen hoe goed het groenonderhoud is uitgevoerd. Vervolgens kreeg Anchiano, het bedrijf van Bob Westerink, de vraag om dit idee door te vertalen naar een app. Bob en zijn team begonnen niet met programmeren, maar gingen eerst in gesprek met de mensen die er dagelijks mee zouden werken: de medewerkers in het groen. Welke informatie hebben zij nodig? Hoe willen ze die ontvangen? Wat werkt handig en wat juist niet? Op basis van hun feedback werden schermen ontworpen, getest en verbeterd. Zo ontstond een app die niet alleen slim is, maar bovenal gebruiksvriendelijk en volledig afgestemd op de praktijk.

Een nieuwe standaard van werken

De Groen-app en de afgeleide Grijs-app, maakt alweer vier jaar communicatie overzichtelijker en zorgt dat berichten direct bij de juiste persoon terechtkomen. Onduidelijke groepsapps zijn daardoor verleden tijd. Berichten en taken kunnen eenvoudig vooraf worden ingepland en bij afwezigheid neemt een collega het werk moeiteloos over. Gemeenten zijn aangesloten, afspraken zijn inzichtelijk en veranderingen in de planning worden meteen doorgegeven. Het resultaat is rust en duidelijkheid in het werk, waardoor medewerkers met meer trots en betrokkenheid aan de slag gaan en gemeenten merken dat afspraken beter worden nagekomen.

Wat begon als een idee van Erwin van Hardeveld is, dankzij de samenwerking met Bob Westerink en zijn bedrijf Anchiano, uitgegroeid tot een groot succes. Vandaag de dag werken er al dertien bedrijven dagelijks met de Groen-app, vaak zelfs als hun enige communicatiekanaal. Het heeft de samenwerking versterkt, de communicatie verbeterd en het werkplezier vergroot!

Interesse?

Benieuwd hoe de Groen-app ook jouw organisatie kan helpen? Neem contact met ons op via tint@lucrato.nl en ontdek samen de mogelijkheden. Belangrijk om te weten is dat de technologie onderdeel is van het TINT-West-Brabant netwerk. Bezoekers kunnen er niet direct mee aan de slag, maar samen met ons verkennen we graag wat er mogelijk is.

Maak groenonderhoud overzichtelijker, slimmer en leuker met de Groen-app van Erwin van Hardeveld en Bob Westerink.

Recente artikelen

Best practice: zorgen dat medewerkers minder zware arbeid hoeven uit te voeren

  • aebi schmidt
  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

Zware objecten tot 120 kg moeten vaak door meerdere medewerkers getild worden om te worden gemonteerd. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers minder belast worden?

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Ontwikkelingen binnen TINT Apeldoorn

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • tech

Het consortium is volop bezig op het gebied van inclusieve technologie en duurzame inzetbaarheid. We nemen je graag mee met de projecten en werkzaamheden die zijn gestart of in ontwikkeling zijn.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Werkgeversbijeenkomst - kennissessie

  • Kennissessie
  • Nieuws
  • Werkgevers

De krapte op de arbeidsmarkt lijkt alleen maar toe te nemen. Het wordt de komende jaren daarmee nog belangrijker om je huidige werknemers duurzaam inzetbaar te houden èn om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag te krijgen. (inclusieve) Technologie kan hierin een rol spelen. TINT Apeldoorn organiseerde een kennissessie speciaal voor werkgevers.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Use case: het ondersteunen van mensen met psychisch knelpunten op de werkvloer van een fietsfabrikant

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Psychisch Knelpunt

Medewerkers met een psychische beperking hebben vaker problemen met de sociale en interactieve aspecten rondom het werk dan met het werk zelf.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Best practice: het ondersteunen van mensen die een fysiek knelpunt ervaren op de werkvloer bij een fietsfabrikant

  • Best practice
  • Nieuws

Medewerkers met een fysieke beperking zijn beperkt in hun belastbaarheid. Hierdoor kunnen ze fysieke werkzaamheden maar kort uitvoeren. Hoe kan technoloiie bijdragen aan een oplossing?

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Pilot van start: aan het werk met behulp van Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Saxion, IJssel Technologie en werkbedrijf Lucrato zijn de pilot ‘Inclusieve technologie met behulp van OSS (Operator Support Systeem)’ binnen Lucrato begonnen. Maar hoe is de pilot van start gegaan binnen TINT Apeldoorn? Waar moet je allemaal opletten? Lucrato neemt ons mee in het proces.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app