Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Hoe zorg je dat medewerkers in de groenvoorziening hun werk goed kunnen doen, zonder eindeloos gedoe met groepsapps, telefoontjes en planningen? Bij IJmond Werkt, waar Erwin van Hardeveld destijds directeur was, ontstond het idee om dit slimmer aan te pakken. Het resultaat is de Groen-app: een praktische en overzichtelijke oplossing die groenonderhoud niet alleen efficiënter maakt, maar ook leuker.

  • Best practice
  • Groen-app
  • Nieuws

De ontwikkeling

Samen met TNO werd eerst een AI-tool ontwikkeld die aan de hand van foto’s kan beoordelen hoe goed het groenonderhoud is uitgevoerd. Vervolgens kreeg Anchiano, het bedrijf van Bob Westerink, de vraag om dit idee door te vertalen naar een app. Bob en zijn team begonnen niet met programmeren, maar gingen eerst in gesprek met de mensen die er dagelijks mee zouden werken: de medewerkers in het groen. Welke informatie hebben zij nodig? Hoe willen ze die ontvangen? Wat werkt handig en wat juist niet? Op basis van hun feedback werden schermen ontworpen, getest en verbeterd. Zo ontstond een app die niet alleen slim is, maar bovenal gebruiksvriendelijk en volledig afgestemd op de praktijk.

Een nieuwe standaard van werken

De Groen-app en de afgeleide Grijs-app, maakt alweer vier jaar communicatie overzichtelijker en zorgt dat berichten direct bij de juiste persoon terechtkomen. Onduidelijke groepsapps zijn daardoor verleden tijd. Berichten en taken kunnen eenvoudig vooraf worden ingepland en bij afwezigheid neemt een collega het werk moeiteloos over. Gemeenten zijn aangesloten, afspraken zijn inzichtelijk en veranderingen in de planning worden meteen doorgegeven. Het resultaat is rust en duidelijkheid in het werk, waardoor medewerkers met meer trots en betrokkenheid aan de slag gaan en gemeenten merken dat afspraken beter worden nagekomen.

Wat begon als een idee van Erwin van Hardeveld is, dankzij de samenwerking met Bob Westerink en zijn bedrijf Anchiano, uitgegroeid tot een groot succes. Vandaag de dag werken er al dertien bedrijven dagelijks met de Groen-app, vaak zelfs als hun enige communicatiekanaal. Het heeft de samenwerking versterkt, de communicatie verbeterd en het werkplezier vergroot!

Interesse?

Benieuwd hoe de Groen-app ook jouw organisatie kan helpen? Neem contact met ons op via tint@lucrato.nl en ontdek samen de mogelijkheden. Belangrijk om te weten is dat de technologie onderdeel is van het TINT-West-Brabant netwerk. Bezoekers kunnen er niet direct mee aan de slag, maar samen met ons verkennen we graag wat er mogelijk is.

Maak groenonderhoud overzichtelijker, slimmer en leuker met de Groen-app van Erwin van Hardeveld en Bob Westerink.

Recente artikelen

Studentverhaal: Procesoptimalisatie in het magazijn van Lucrato

  • Inclusieve technologie
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Mohamed heeft zich tijdens het schrijven van zijn scriptie gericht op het optimaliseren van het magazijn van Lucrato.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Nieuwe telbakjes op werkplaats 9

  • 3D-printer
  • Inclusie
  • Nieuws

Joost is een van de productiemedewerkers op werkplaats 9. Wekelijks moet hij onderdelen nauwkeurig tellen en in zakjes verpakken. Het is belangrijk dat er altijd precies het goede aantal onderdelen in een zakje zit. Nauwkeurig tellen kan lastig zijn maar nu is er een handige oplossing: 3D-geprinte telbakjes.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Studentverhaal: neurodiversiteit op de werkvloer

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Neurodivergent
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Julika, vierdejaars Toegepaste Psychologie student, heeft de afgelopen periode onderzoek gedaan bij TINT naar neurodiversiteit op de werkvloer.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Joeri print zijn eigen hulpmiddelen

  • 3D-printer
  • Inclusie
  • Praktijk

Joeri is productiemedewerker bij Lucrato. Een tijd geleden leerde Joeri tijdens onze 3D-printcursus hoe je een hulpstuk kunt ontwerpen en printen. Afgelopen week kwam er een nieuw proces waarbij heel nauwkeurig geboord moet worden. Joeri bedacht dat er een hulpstuk gemaakt moest worden waarmee het boren gemakkelijker en nauwkeuriger gedaan kon worden.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Studentverhaal: gebruikerservaringen met het OSS systeem

  • Operator Support System
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Nina heeft bij TINT onderzoek gedaan naar de impact van het Operator Support Systeem (OSS) op beschut werk.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen. Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl.

Lees meer
Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app