Logo rabobank

Rabobank: een bank met hart voor de mens

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Inclusieve werkvloer
  • Nieuws
  • Rabobank

Jochem Essink, coöperatief directeur van Rabobank Apeldoorn, gaat met ons in gesprek hierover. Hoe raken onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid immers een bank, en welk voorbeeld willen zij uitdragen?

Diversiteit en inclusie bij Rabobank: een afspiegeling van de samenleving

Rabobank streeft naar een werkvloer die een goede afspiegeling vormt van de Nederlandse samenleving. In sommige teams, zoals communicatie, werken voornamelijk vrouwen, terwijl in andere teams, waaronder leidinggevende posities, mannen van oudsher vaker vertegenwoordigd zijn. “Een betere mix zorgt voor een andere dynamiek,” vertelt Jochem. “We willen dat onze teams divers zijn in gender, leeftijd én achtergrond. Daarbij hebben we ook al vaak gezien dat een beperking géén belemmering hoeft te zijn. Het gaat erom dat we passende werkplekken bieden, waar medewerkers de kans krijgen om hun talenten in te zetten”.

“We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie.”

Jochem Essink Coöperatief directeur Rabobank Apeldoorn

Concreet aan de slag

Rabobank zet verschillende stappen om haar inclusieve ambities waar te maken. Zo zoekt de organisatie actief naar jongeren (18-30 jaar) en mensen met een migratieachtergrond om deel te nemen aan de ledenraad. “Die groepen solliciteren vaak niet uit zichzelf,” zegt Jochem. “Maar je kunt wel naar ze op zoek gaan. Daarom leggen we bewust contacten met andere organisaties.”

Het doel van Rabobank is helder: medewerkers moeten zich welkom voelen, alsof ze thuiskomen. “We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie,” zegt Jochem. Dit vraagt om meer dan alleen beleid. Zo worden er bijvoorbeeld dialogen georganiseerd, waarin medewerkers worden uitgedaagd om na te denken over de impact van houding, taal en gedrag. “Recent was er een dialoog over inclusief taalgebruik naar klanten” legt Jochem uit.  Standaardvragen als ‘Wat is de naam van uw man?’ aanpassen naar ‘Wat is de naam van uw partner?’ is prettig voor klanten.”

“De Rabobank is echt mijn club”

Medewerkers ervaren Rabobank als een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. Voor klanten betekent dit dat zij zich beter begrepen en gezien voelen. “Het gaat om gedragsverandering,” zegt Jochem. “Door dit bespreekbaar te maken, zie je dat medewerkers bewuster worden in hoe ze met klanten en collega’s omgaan.”

Op langere termijn levert dit niet alleen meer tevreden klanten op, maar ook een sterk tevreden groep werknemers: ook versterkt het de reputatie van Rabobank als inclusieve bank en maakt het Rabobank tot een voorbeeld voor anderen.

Jochem Essink als gastspreker

Benieuwd naar meer over wat Rabobank (Apeldoorn) doet om de werkvloer inclusief te maken? Jochem Essink komt 11 november bij TINT Apeldoorn langs bij onze ontbijtsessie als een van onze gastsprekers! Meld je hier aan: Ontbijtsessie 4e editie! – TINT!

TINT en Rabobank: samen leren en ontwikkelen

Samen bouwen we aan een inclusieve arbeidsmarkt. Zowel Rabobank als TINT geloven dat er maar één startpunt is: zet de mens centraal. “We zijn nog onderweg,” besluit Jochem, “en door het aandacht te geven zetten we elke dag nieuwe stappen.”

Wil je ontdekken hoe jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl!

Recente artikelen

Speach - AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

  • Best practice
  • Nieuws
  • Speach
  • Vebego

Vebego Cleaning Services is onderdeel van Vebego, een Limburgs familiebedrijf dat is opgericht in 1943. Er werken 40.000 mensen, 8.000 schoonmaakmedewerkers, bij Vebego in de vier landen waar het actief is. Vebego Cleaning Services heeft als doel schoonmaakwerk meer maatschappelijke betekenis te geven en bij te dragen aan een betere, sterkere samenleving. 16% van het personeel stond eerder aan de rand van de arbeidsmarkt maar heeft nu een ...

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Viaster: voor de mens, met Viamens

  • Best practice
  • Nieuws
  • Viaster

Viaster spant zich elke dag in voor andere bedrijven, om een glimlach te realiseren bij hun medewerkers. Viaster wil met hun tool Viamens organisaties toerusten het aanwezige talent en potentieel te benutten. Hoe dat precies werkt? Jan Brunninkhuis legt het ons uit. Bedrijven groeien door de kracht van medewerkers Jan Brunninkhuis, grondlegger van Viaster (de Groeimeesters), is een vakman met passie voor mensen. Samen met twee collega’s ...

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Met een VR-bril de toekomst ontdekken

  • Loopbaanorientatie
  • Nieuws
  • Virtual Reality

Hoe kies je een beroep dat echt bij je past? Voor veel jongeren en werkzoekenden is dat een lastige vraag. Rondleidingen bij bedrijven kosten tijd, sollicitaties kunnen spannend of lastig zijn en ook kan het moeilijk zijn om je voor te stellen hoe een werkdag er in de praktijk uitziet. Hoe mooi is het dan om je eigen loopbaan oriëntatie te kunnen doen met een Virtual Reality-bril!

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

  • Best practice
  • Groen-app
  • Nieuws

De ontwikkeling Samen met TNO werd eerst een AI-tool ontwikkeld die aan de hand van foto’s kan beoordelen hoe goed het groenonderhoud is uitgevoerd. Vervolgens kreeg Anchiano, het bedrijf van Bob Westerink, de vraag om dit idee door te vertalen naar een app. Bob en zijn team begonnen niet met programmeren, maar gingen eerst in gesprek met de mensen die er dagelijks mee zouden werken: de medewerkers in het groen. Welke informatie hebben zij ...

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Rabobank: een bank met hart voor de mens

  • Best practice
  • Inclusieve werkvloer
  • Nieuws
  • Rabobank

Jochem Essink, coöperatief directeur van Rabobank Apeldoorn, gaat met ons in gesprek hierover. Hoe raken onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid immers een bank, en welk voorbeeld willen zij uitdragen? Diversiteit en inclusie bij Rabobank: een afspiegeling van de samenleving Rabobank streeft naar een werkvloer die een goede afspiegeling vormt van de Nederlandse samenleving. In sommige teams, zoals communicatie, werken voornamelijk ...

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Innovatiemedewerkers in gesprek: van Elianne naar Martijn

  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn

Wat doet een innovatiemedewerker bij TINT precies? “Als innovatiemedewerker ben je de spin in het web en de poten in de klei,” vertelt Elianne enthousiast. “In mijn werk heb ik vooral veel verschillende mensen mogen leren kennen en van hen mogen leren. Op mijn eerste werkdag leerde ik Peter kennen. Nadat hij plotseling zijn gehoor was verloren, verloor hij ook zijn baan. Mijn voorganger en Peter gingen samen aan de slag om een oplossing te ...

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens