Logo rabobank

Rabobank: een bank met hart voor de mens

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Inclusieve werkvloer
  • Nieuws
  • Rabobank

Jochem Essink, coöperatief directeur van Rabobank Apeldoorn, gaat met ons in gesprek hierover. Hoe raken onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid immers een bank, en welk voorbeeld willen zij uitdragen?

Diversiteit en inclusie bij Rabobank: een afspiegeling van de samenleving

Rabobank streeft naar een werkvloer die een goede afspiegeling vormt van de Nederlandse samenleving. In sommige teams, zoals communicatie, werken voornamelijk vrouwen, terwijl in andere teams, waaronder leidinggevende posities, mannen van oudsher vaker vertegenwoordigd zijn. “Een betere mix zorgt voor een andere dynamiek,” vertelt Jochem. “We willen dat onze teams divers zijn in gender, leeftijd én achtergrond. Daarbij hebben we ook al vaak gezien dat een beperking géén belemmering hoeft te zijn. Het gaat erom dat we passende werkplekken bieden, waar medewerkers de kans krijgen om hun talenten in te zetten”.

“We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie.”

Jochem Essink Coöperatief directeur Rabobank Apeldoorn

Concreet aan de slag

Rabobank zet verschillende stappen om haar inclusieve ambities waar te maken. Zo zoekt de organisatie actief naar jongeren (18-30 jaar) en mensen met een migratieachtergrond om deel te nemen aan de ledenraad. “Die groepen solliciteren vaak niet uit zichzelf,” zegt Jochem. “Maar je kunt wel naar ze op zoek gaan. Daarom leggen we bewust contacten met andere organisaties.”

Het doel van Rabobank is helder: medewerkers moeten zich welkom voelen, alsof ze thuiskomen. “We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie,” zegt Jochem. Dit vraagt om meer dan alleen beleid. Zo worden er bijvoorbeeld dialogen georganiseerd, waarin medewerkers worden uitgedaagd om na te denken over de impact van houding, taal en gedrag. “Recent was er een dialoog over inclusief taalgebruik naar klanten” legt Jochem uit.  Standaardvragen als ‘Wat is de naam van uw man?’ aanpassen naar ‘Wat is de naam van uw partner?’ is prettig voor klanten.”

“De Rabobank is echt mijn club”

Medewerkers ervaren Rabobank als een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. Voor klanten betekent dit dat zij zich beter begrepen en gezien voelen. “Het gaat om gedragsverandering,” zegt Jochem. “Door dit bespreekbaar te maken, zie je dat medewerkers bewuster worden in hoe ze met klanten en collega’s omgaan.”

Op langere termijn levert dit niet alleen meer tevreden klanten op, maar ook een sterk tevreden groep werknemers: ook versterkt het de reputatie van Rabobank als inclusieve bank en maakt het Rabobank tot een voorbeeld voor anderen.

Jochem Essink als gastspreker

Benieuwd naar meer over wat Rabobank (Apeldoorn) doet om de werkvloer inclusief te maken? Jochem Essink komt 11 november bij TINT Apeldoorn langs bij onze ontbijtsessie als een van onze gastsprekers! Meld je hier aan: Ontbijtsessie 4e editie! – TINT!

TINT en Rabobank: samen leren en ontwikkelen

Samen bouwen we aan een inclusieve arbeidsmarkt. Zowel Rabobank als TINT geloven dat er maar één startpunt is: zet de mens centraal. “We zijn nog onderweg,” besluit Jochem, “en door het aandacht te geven zetten we elke dag nieuwe stappen.”

Wil je ontdekken hoe jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl!

Recente artikelen

Motivaties en drempels voor bedrijven bij inzet inclusieve technologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Werkgevers

TINT wil graag meer bedrijven en organisaties uit de regio betrekken bij de kansen en uitdagingen rond technologie en inclusie. Daarom hebben Lucrato en TINT een onderzoek laten uitvoeren door adviesbureau Ecorys. In het door Ecorys uitgevoerde onderzoek stond de vraag centraal: welke overwegingen spelen een rol in de motivatie van werkgevers in de regio om (werknemers met) inclusieve technologie in te zetten in hun bedrijf? We delen hierbij een aantal uitkomsten.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Personeelstekort? Technologie kan mensen die knelpunten ervaren duurzaam aan het werk krijgen!

  • A+O Metalektro
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • oZone

Hoe zet je technologie in om ervoor te zorgen dat mensen met een arbeidsbeperking gewoon kunnen meedraaien in een metalektro-bedrijf? Precies naar die vraag doet de Technohub Inclusieve Technologie (TINT) onderzoek. Inmiddels is er een kennismodule ontwikkeld in oZone, het digitale kennisdeelplatform van A+O, die voor alle A+O-bedrijven kosteloos beschikbaar is. “Wij laten zien dat het mogelijk is om mensen met een beperking duurzaam aan het werk te krijgen.”

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Inclusieve technologie in Vlaanderen

  • Nieuws
  • Operator Support System

Net als in Nederland is Vlaanderen druk bezig met de inzet van inclusieve technologie. In november ging TINT Apeldoorn en Werkzaak Rivierenland bij maatwerkbedrijf Mariasteen en Lichtwerk op bezoek om zo kennis uit te wisselen. De nadruk bij dit bezoek lag op Augmented Reality: Operator Support System.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

TINT: Technologie als stimulans voor inclusief werkgeverschap

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

“Met nieuwe technologieën ben je flexibeler als het gaat om personeel dat je kunt inzetten. Bij de huidige arbeidsmarktschaarste ontstaat bij bedrijven hiervoor ook veel meer interesse: buiten de traditionele vijver vissen”.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Open je kansen met technologie

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System

Inspirerende sprekers, kennismaking met technologieën en de Technohub Inclusieve Technologie. Dit allemaal en meer tijdens het mini-syposium ‘Open je kansen met technologie’. Hier volgt een terugblik. 

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Vervolgonderzoek: de toegevoegde waarde van Operator Support System

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Operator Support System

In februari publiceerden wij het artikel: Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato? Hier is een vervolgonderzoek uitgekomen. We nemen je mee in de geleerde lessen en opbrengsten.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens