Logo rabobank

Rabobank: een bank met hart voor de mens

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Inclusieve werkvloer
  • Nieuws
  • Rabobank

Jochem Essink, coöperatief directeur van Rabobank Apeldoorn, gaat met ons in gesprek hierover. Hoe raken onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid immers een bank, en welk voorbeeld willen zij uitdragen?

Diversiteit en inclusie bij Rabobank: een afspiegeling van de samenleving

Rabobank streeft naar een werkvloer die een goede afspiegeling vormt van de Nederlandse samenleving. In sommige teams, zoals communicatie, werken voornamelijk vrouwen, terwijl in andere teams, waaronder leidinggevende posities, mannen van oudsher vaker vertegenwoordigd zijn. “Een betere mix zorgt voor een andere dynamiek,” vertelt Jochem. “We willen dat onze teams divers zijn in gender, leeftijd én achtergrond. Daarbij hebben we ook al vaak gezien dat een beperking géén belemmering hoeft te zijn. Het gaat erom dat we passende werkplekken bieden, waar medewerkers de kans krijgen om hun talenten in te zetten”.

“We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie.”

Jochem Essink Coöperatief directeur Rabobank Apeldoorn

Concreet aan de slag

Rabobank zet verschillende stappen om haar inclusieve ambities waar te maken. Zo zoekt de organisatie actief naar jongeren (18-30 jaar) en mensen met een migratieachtergrond om deel te nemen aan de ledenraad. “Die groepen solliciteren vaak niet uit zichzelf,” zegt Jochem. “Maar je kunt wel naar ze op zoek gaan. Daarom leggen we bewust contacten met andere organisaties.”

Het doel van Rabobank is helder: medewerkers moeten zich welkom voelen, alsof ze thuiskomen. “We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie,” zegt Jochem. Dit vraagt om meer dan alleen beleid. Zo worden er bijvoorbeeld dialogen georganiseerd, waarin medewerkers worden uitgedaagd om na te denken over de impact van houding, taal en gedrag. “Recent was er een dialoog over inclusief taalgebruik naar klanten” legt Jochem uit.  Standaardvragen als ‘Wat is de naam van uw man?’ aanpassen naar ‘Wat is de naam van uw partner?’ is prettig voor klanten.”

“De Rabobank is echt mijn club”

Medewerkers ervaren Rabobank als een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. Voor klanten betekent dit dat zij zich beter begrepen en gezien voelen. “Het gaat om gedragsverandering,” zegt Jochem. “Door dit bespreekbaar te maken, zie je dat medewerkers bewuster worden in hoe ze met klanten en collega’s omgaan.”

Op langere termijn levert dit niet alleen meer tevreden klanten op, maar ook een sterk tevreden groep werknemers: ook versterkt het de reputatie van Rabobank als inclusieve bank en maakt het Rabobank tot een voorbeeld voor anderen.

Jochem Essink als gastspreker

Benieuwd naar meer over wat Rabobank (Apeldoorn) doet om de werkvloer inclusief te maken? Jochem Essink komt 11 november bij TINT Apeldoorn langs bij onze ontbijtsessie als een van onze gastsprekers! Meld je hier aan: Ontbijtsessie 4e editie! – TINT!

TINT en Rabobank: samen leren en ontwikkelen

Samen bouwen we aan een inclusieve arbeidsmarkt. Zowel Rabobank als TINT geloven dat er maar één startpunt is: zet de mens centraal. “We zijn nog onderweg,” besluit Jochem, “en door het aandacht te geven zetten we elke dag nieuwe stappen.”

Wil je ontdekken hoe jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl!

Recente artikelen

Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws
  • Speaksee

De Speaksee is een innovatief apparaat voor mensen die slechthorend of doof zijn. Met behulp van AI-technologie wordt spraak omgezet naar tekst. Bij vergaderingen, in de klas of in een gesprek thuis is een tolk niet meer nodig wanneer de gebruiker op het scherm kan meelezen wat gezegd word en onmiddellijk kan reageren.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Ontbijtsessie inclusie en technologie: wij nodigen je graag uit!

  • Inclusie
  • Kennissessie
  • Nieuws
  • Werkgevers

Wil je graag meer weten over de mogelijkheden van inclusieve technologie, hoe deze technologie kan helpen om personeelstekorten aan te pakken en arbeidsvraagstukken op te lossen, en hoe je inclusie en technologie binnen jouw bedrijf kunt samenbrengen? Wees welkom op onze 'Ontbijtsessie inclusie en technologie' op 26 november 2024!

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Empathieverhoging bij werkgevers: Een toolbox voor een inclusieve werkvloer

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Christian, voormalig Toepast Psychologie student bij TINT, heeft in opdracht van Lucrato onderzoek gedaan naar empathieverhoging bij werkgevers. De opdracht kwam voort uit de bevinding dat werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt vaak verzuimen wanneer ze geplaatst worden bij externe opdrachtgevers. Volgens de betrokken consulenten heeft dit voornamelijk te maken met een gebrek aan empathie en begrip vanuit werkgevers. Empathie speelt een cruciale rol in het creëren van een inclusieve werkomgeving, waarin meer ruimte ontstaat voor werknemers met verschillende talenten en achtergronden.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Zero Project: TINT Apeldoorn genomineerd

  • Inclusie
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Met trots mogen wij delen dat TINT Apeldoorn is genomineerd voor de shortlist van Zero Call 2025. TINT Apeldoorn is geselecteerd uit 522 projecten uit 90 verschillende landen. De aankomende weken wordt er gestemd op de projecten door deskundigen op het gebied van inclusie voor mensen met een ondersteuningsvraag.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Studentverhaal: Afstuderen bij TINT

  • Inclusieve technologie
  • Studentverhaal
  • Werkgevers

Elke semester dragen diverse studenten bij aan de projecten van TINT door middel van hun stages of scripties. Hun werk speelt een cruciale rol in het succes van TINT, en hun bijdragen zijn enorm waardevol. We waarderen de expertise en perspectieven die zij met ons delen. Aan het einde van de semester presenteren ze hun onderzoek, scriptie of professioneel product, dat we graag onder de aandacht van een breder publiek brengen. Eerder deelden wij al de innovatieve tool voor werkgevers die HRM student Dide heeft ontworpen. Deze tool biedt werkgevers inzicht in cruciale informatie, relevante thema’s en richtinggevende vragen voor de implementatie van inclusieve technologie binnen een bedrijf. De tool fungeert als ondersteuning bij het opstarten van veranderingen in werkprocessen door middel van inclusieve technologie. Het kan ingezet worden als gespreksstarter of bij bijvoorbeeld een oriëntatiegesprek.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Taalbarrières doorbreken met vertaaltechnologie

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Timekettle
  • Vertaaltechnologie

In de voortdurend veranderende wereld van technologie staan innovaties nooit stil. Bij TINT houden we deze ontwikkelingen scherp in de gaten. Onlangs heeft TINT de nieuwste vertaaltechnologie, de Timekettle X1 AI Interpreter, aangeschaft om mee aan de slag te gaan.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens