Logo rabobank

Rabobank: een bank met hart voor de mens

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Inclusieve werkvloer
  • Nieuws
  • Rabobank

Jochem Essink, coöperatief directeur van Rabobank Apeldoorn, gaat met ons in gesprek hierover. Hoe raken onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid immers een bank, en welk voorbeeld willen zij uitdragen?

Diversiteit en inclusie bij Rabobank: een afspiegeling van de samenleving

Rabobank streeft naar een werkvloer die een goede afspiegeling vormt van de Nederlandse samenleving. In sommige teams, zoals communicatie, werken voornamelijk vrouwen, terwijl in andere teams, waaronder leidinggevende posities, mannen van oudsher vaker vertegenwoordigd zijn. “Een betere mix zorgt voor een andere dynamiek,” vertelt Jochem. “We willen dat onze teams divers zijn in gender, leeftijd én achtergrond. Daarbij hebben we ook al vaak gezien dat een beperking géén belemmering hoeft te zijn. Het gaat erom dat we passende werkplekken bieden, waar medewerkers de kans krijgen om hun talenten in te zetten”.

“We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie.”

Jochem Essink Coöperatief directeur Rabobank Apeldoorn

Concreet aan de slag

Rabobank zet verschillende stappen om haar inclusieve ambities waar te maken. Zo zoekt de organisatie actief naar jongeren (18-30 jaar) en mensen met een migratieachtergrond om deel te nemen aan de ledenraad. “Die groepen solliciteren vaak niet uit zichzelf,” zegt Jochem. “Maar je kunt wel naar ze op zoek gaan. Daarom leggen we bewust contacten met andere organisaties.”

Het doel van Rabobank is helder: medewerkers moeten zich welkom voelen, alsof ze thuiskomen. “We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie,” zegt Jochem. Dit vraagt om meer dan alleen beleid. Zo worden er bijvoorbeeld dialogen georganiseerd, waarin medewerkers worden uitgedaagd om na te denken over de impact van houding, taal en gedrag. “Recent was er een dialoog over inclusief taalgebruik naar klanten” legt Jochem uit.  Standaardvragen als ‘Wat is de naam van uw man?’ aanpassen naar ‘Wat is de naam van uw partner?’ is prettig voor klanten.”

“De Rabobank is echt mijn club”

Medewerkers ervaren Rabobank als een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. Voor klanten betekent dit dat zij zich beter begrepen en gezien voelen. “Het gaat om gedragsverandering,” zegt Jochem. “Door dit bespreekbaar te maken, zie je dat medewerkers bewuster worden in hoe ze met klanten en collega’s omgaan.”

Op langere termijn levert dit niet alleen meer tevreden klanten op, maar ook een sterk tevreden groep werknemers: ook versterkt het de reputatie van Rabobank als inclusieve bank en maakt het Rabobank tot een voorbeeld voor anderen.

Jochem Essink als gastspreker

Benieuwd naar meer over wat Rabobank (Apeldoorn) doet om de werkvloer inclusief te maken? Jochem Essink komt 11 november bij TINT Apeldoorn langs bij onze ontbijtsessie als een van onze gastsprekers! Meld je hier aan: Ontbijtsessie 4e editie! – TINT!

TINT en Rabobank: samen leren en ontwikkelen

Samen bouwen we aan een inclusieve arbeidsmarkt. Zowel Rabobank als TINT geloven dat er maar één startpunt is: zet de mens centraal. “We zijn nog onderweg,” besluit Jochem, “en door het aandacht te geven zetten we elke dag nieuwe stappen.”

Wil je ontdekken hoe jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl!

Recente artikelen

Vertaaloortjes: een gamechanger in Apeldoorn (en omstreken)

  • Anderstaligen
  • Nieuws
  • Vertaaltechnologie

Het verkrijgen van geschoolde medewerkers is in sommige branches erg lastig, de komst van de anderstaligen biedt daarbij mogelijkheden. Echter worden bedrijven daardoor ook geconfronteerd met drempels en uitdagingen op het gebied van communicatie en taal. Taalcoaching kan een goede duw in de rug bieden maar, door gebruik van vertaaloortjes gaat het nóg een stap verder.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

OSS: wat is het, wat kan het, wat doet het?

  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Verstandelijk knelpunt

Een Operator Support Systeem, afgekort als OSS, is een baanbrekende toepassing van Augmented Reality (AR). Digitale informatie wordt hiermee naadloos geprojecteerd op de echte wereld. Dit geavanceerde systeem maakt gebruik van essentiële componenten, waaronder een beamer, een Kinect-sensor en speciale software.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

TINT Apeldoorn over learning community inclusieve technologie

  • Learning community
  • Nieuws

CLIC-IT sprak met Julia Bakker, innovatiemedewerker van TINT Apeldoorn over de learning community. Welke stappen zijn er gezet, wat maakt de community zo sterk en waar moet je opletten.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Onderzoek bij TINT Apeldoorn: Saxion en Aventus-studenten leveren belangrijke bijdragen

  • Inclusieve technologie
  • Learning community
  • Nieuws
  • Onderzoek

In goede samenwerking tussen TINT Apeldoorn, Aventus en Saxion hebben talentvolle studenten zich op uitdagende onderzoeksprojecten gestort. Deze projecten, uitgevoerd tijdens hun stage of afstuderen, hebben mooie inzichten opgeleverd. Hierbij een opsomming van de verschillende onderzoeken van afgelopen periode.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Cobot op de werkvloer

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Vanaf nu heeft Lucrato een cobot op de werkvloer ingezet voor het palletiseren van dozen. De cobot is aangeschaft door Saxion en in bruikleen (huur) voor één jaar bij Lucrato.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Pilot Operator Support Systeem

  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Studenten hebben een pilot Operator Support Systeem opgestart binnen TINT Apeldoorn. Lees hier de resultaten.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens