Logo rabobank

Rabobank: een bank met hart voor de mens

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Inclusieve werkvloer
  • Nieuws
  • Rabobank

Jochem Essink, coöperatief directeur van Rabobank Apeldoorn, gaat met ons in gesprek hierover. Hoe raken onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid immers een bank, en welk voorbeeld willen zij uitdragen?

Diversiteit en inclusie bij Rabobank: een afspiegeling van de samenleving

Rabobank streeft naar een werkvloer die een goede afspiegeling vormt van de Nederlandse samenleving. In sommige teams, zoals communicatie, werken voornamelijk vrouwen, terwijl in andere teams, waaronder leidinggevende posities, mannen van oudsher vaker vertegenwoordigd zijn. “Een betere mix zorgt voor een andere dynamiek,” vertelt Jochem. “We willen dat onze teams divers zijn in gender, leeftijd én achtergrond. Daarbij hebben we ook al vaak gezien dat een beperking géén belemmering hoeft te zijn. Het gaat erom dat we passende werkplekken bieden, waar medewerkers de kans krijgen om hun talenten in te zetten”.

“We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie.”

Jochem Essink Coöperatief directeur Rabobank Apeldoorn

Concreet aan de slag

Rabobank zet verschillende stappen om haar inclusieve ambities waar te maken. Zo zoekt de organisatie actief naar jongeren (18-30 jaar) en mensen met een migratieachtergrond om deel te nemen aan de ledenraad. “Die groepen solliciteren vaak niet uit zichzelf,” zegt Jochem. “Maar je kunt wel naar ze op zoek gaan. Daarom leggen we bewust contacten met andere organisaties.”

Het doel van Rabobank is helder: medewerkers moeten zich welkom voelen, alsof ze thuiskomen. “We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie,” zegt Jochem. Dit vraagt om meer dan alleen beleid. Zo worden er bijvoorbeeld dialogen georganiseerd, waarin medewerkers worden uitgedaagd om na te denken over de impact van houding, taal en gedrag. “Recent was er een dialoog over inclusief taalgebruik naar klanten” legt Jochem uit.  Standaardvragen als ‘Wat is de naam van uw man?’ aanpassen naar ‘Wat is de naam van uw partner?’ is prettig voor klanten.”

“De Rabobank is echt mijn club”

Medewerkers ervaren Rabobank als een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. Voor klanten betekent dit dat zij zich beter begrepen en gezien voelen. “Het gaat om gedragsverandering,” zegt Jochem. “Door dit bespreekbaar te maken, zie je dat medewerkers bewuster worden in hoe ze met klanten en collega’s omgaan.”

Op langere termijn levert dit niet alleen meer tevreden klanten op, maar ook een sterk tevreden groep werknemers: ook versterkt het de reputatie van Rabobank als inclusieve bank en maakt het Rabobank tot een voorbeeld voor anderen.

Jochem Essink als gastspreker

Benieuwd naar meer over wat Rabobank (Apeldoorn) doet om de werkvloer inclusief te maken? Jochem Essink komt 11 november bij TINT Apeldoorn langs bij onze ontbijtsessie als een van onze gastsprekers! Meld je hier aan: Ontbijtsessie 4e editie! – TINT!

TINT en Rabobank: samen leren en ontwikkelen

Samen bouwen we aan een inclusieve arbeidsmarkt. Zowel Rabobank als TINT geloven dat er maar één startpunt is: zet de mens centraal. “We zijn nog onderweg,” besluit Jochem, “en door het aandacht te geven zetten we elke dag nieuwe stappen.”

Wil je ontdekken hoe jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl!

Recente artikelen

Ferlin: Duurzaamheid, efficiëntie en brede instroom

  • Best practice
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Ferlin probeert, ongeacht opleiding of ervaring, te kijken naar wat iemand al kan of wil ontwikkelen. Door een bredere instroom van medewerkers mogelijk te maken krijgen meer mensen de kans om mee te doen op de arbeidsmarkt. Daarnaast is het aanbod van mensen groter waardoor minder vacatures onvervuld blijven.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Wat we van schoonmakers kunnen leren over duurzame inzetbaarheid? Heel veel.

  • bedrijven
  • Best practice
  • Duurzame inzetbaarheid

In de schoonmaakbranche is de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar het versterken van eigen regie op het werk. De uitkomst? Medewerkers floreren in een ondersteunend werkklimaat met ruimte voor autonomie, waardering én technologie die ondersteunt in plaats van vervangt. Bij TINT Apeldoorn herkennen we dit als geen ander. Wij werken dagelijks aan inclusieve technologie die mensen helpt grip te krijgen op werk – ook als dat niet vanzelfsprekend is. Het mooie aan dit onderzoek? Het laat zien dat goede technologie mensen niet overbodig maakt, maar juist ruimte geeft voor menselijkheid, verbinding en werkplezier.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Studenten Fysiotherapie bij TINT: Tilondersteuning in de praktijk

  • Exoskelet
  • Nieuws
  • Praktijk

Elk semester dragen verschillende getalenteerde studenten bij aan de projecten van TINT. Tristan en Vera doen onderzoek naar de inzet van tilondersteuning, zoals exoskeletten, op de werkvloer. Eerst wordt in kaart gebracht waar het lichaam het meest wordt belast, vervolgens worden oplossingen getest. In dit interview lees je hoe het er op dit moment voor staat en blikken we vooruit naar de komende tijd.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Schildersvakopleiding Zutphen: Inclusief opleiden

  • Best practice
  • Nieuws
  • Vertaaltechnologie
  • Werkgevers

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunt; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Bij Foenix is inclusie het uitgangspunt

  • Best practice
  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Werkgevers

Foenix laat zien dat je voor een inclusieve arbeidsmarkt groot moet denken, maar juist met kleine veranderingen kan beginnen. Er wordt een cultuur gebouwd waarin iedereen welkom is en zich ook welkom voelt. Zo zijn er allerlei verschillende werkplekken gecreëerd die fysiek laagdrempelig toegankelijk zijn.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Ecolution: productieprocessen en persoonlijke groei

  • Best practice
  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Ecolution Design bouwt duurzame pods. Door het assemblageproces in kleine blokken op te delen kunnen medewerkers op hun eigen tempo verschillende nieuwe werkzaamheden aanleren. In een duurzame arbeidsmarkt staat de mens centraal en is er ruimte om vaardigheden en talenten in te zetten. In dit artikel wordt de inspirerende werkwijze van Ecolution beschreven aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens