Logo rabobank

Rabobank: een bank met hart voor de mens

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren en arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunten; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

  • Best practice
  • Inclusieve werkvloer
  • Nieuws
  • Rabobank

Jochem Essink, coöperatief directeur van Rabobank Apeldoorn, gaat met ons in gesprek hierover. Hoe raken onderwerpen als inclusie en duurzame inzetbaarheid immers een bank, en welk voorbeeld willen zij uitdragen?

Diversiteit en inclusie bij Rabobank: een afspiegeling van de samenleving

Rabobank streeft naar een werkvloer die een goede afspiegeling vormt van de Nederlandse samenleving. In sommige teams, zoals communicatie, werken voornamelijk vrouwen, terwijl in andere teams, waaronder leidinggevende posities, mannen van oudsher vaker vertegenwoordigd zijn. “Een betere mix zorgt voor een andere dynamiek,” vertelt Jochem. “We willen dat onze teams divers zijn in gender, leeftijd én achtergrond. Daarbij hebben we ook al vaak gezien dat een beperking géén belemmering hoeft te zijn. Het gaat erom dat we passende werkplekken bieden, waar medewerkers de kans krijgen om hun talenten in te zetten”.

“We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie.”

Jochem Essink Coöperatief directeur Rabobank Apeldoorn

Concreet aan de slag

Rabobank zet verschillende stappen om haar inclusieve ambities waar te maken. Zo zoekt de organisatie actief naar jongeren (18-30 jaar) en mensen met een migratieachtergrond om deel te nemen aan de ledenraad. “Die groepen solliciteren vaak niet uit zichzelf,” zegt Jochem. “Maar je kunt wel naar ze op zoek gaan. Daarom leggen we bewust contacten met andere organisaties.”

Het doel van Rabobank is helder: medewerkers moeten zich welkom voelen, alsof ze thuiskomen. “We willen dat Rabobank voor medewerkers voelt als een familie,” zegt Jochem. Dit vraagt om meer dan alleen beleid. Zo worden er bijvoorbeeld dialogen georganiseerd, waarin medewerkers worden uitgedaagd om na te denken over de impact van houding, taal en gedrag. “Recent was er een dialoog over inclusief taalgebruik naar klanten” legt Jochem uit.  Standaardvragen als ‘Wat is de naam van uw man?’ aanpassen naar ‘Wat is de naam van uw partner?’ is prettig voor klanten.”

“De Rabobank is echt mijn club”

Medewerkers ervaren Rabobank als een plek waar iedereen zichzelf kan zijn. Voor klanten betekent dit dat zij zich beter begrepen en gezien voelen. “Het gaat om gedragsverandering,” zegt Jochem. “Door dit bespreekbaar te maken, zie je dat medewerkers bewuster worden in hoe ze met klanten en collega’s omgaan.”

Op langere termijn levert dit niet alleen meer tevreden klanten op, maar ook een sterk tevreden groep werknemers: ook versterkt het de reputatie van Rabobank als inclusieve bank en maakt het Rabobank tot een voorbeeld voor anderen.

Jochem Essink als gastspreker

Benieuwd naar meer over wat Rabobank (Apeldoorn) doet om de werkvloer inclusief te maken? Jochem Essink komt 11 november bij TINT Apeldoorn langs bij onze ontbijtsessie als een van onze gastsprekers! Meld je hier aan: Ontbijtsessie 4e editie! – TINT!

TINT en Rabobank: samen leren en ontwikkelen

Samen bouwen we aan een inclusieve arbeidsmarkt. Zowel Rabobank als TINT geloven dat er maar één startpunt is: zet de mens centraal. “We zijn nog onderweg,” besluit Jochem, “en door het aandacht te geven zetten we elke dag nieuwe stappen.”

Wil je ontdekken hoe jij als werkgever mee kan werken aan een inclusieve arbeidsmarkt? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl!

Recente artikelen

Studentverhaal: Julia maakte een informatiebord voor TINT

  • Praktijk
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Julia en Josine hebben een informatiebord ontworpen. Het doel van het bord is om medewerkers binnen Lucrato beter bekend te maken met de verschillende technologieën die TINT inzet.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Nieuwe inspiratietool helpt om werk toegankelijker te maken

  • Inclusieve technologie
  • Praktijk

In oktober hebben TNO, UMC Amsterdam en het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC) een inspiratietool voor inclusieve technologie uitgebracht. In de tool zijn meer dan veertig technologieën opgenomen. Hiermee willen ze professionals helpen kiezen welke technologie past bij een ondersteuningsvraag.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Oplossen van arbeidsmarktvraagstukken door inclusie!

  • bedrijven
  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling

Samen werken, doen en delen met TINT (Technohub INclusieve Technologie). TINT, Technohub INclusieve Technologie, is een samenwerkingsverband in Apeldoorn dat zich richt op het inclusiever maken van de arbeidsmarkt. Met behulp van technologie wil TINT de werkomgeving geschikt maken voor zowel huidig personeel als mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt , oftewel mensen die ondersteuning kunnen gebruiken bij het vinden en behouden van betaald werk. De missie van TINT is om een omgeving te creëren waar technologie en inclusie samenkomen.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Innovatie en Inclusie: Maud's tijd bij TINT

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn
  • Trainee

Iedere acht maanden start er een nieuwe innovatiemedewerker bij TINT. Dit zijn trainees uit het programma van Fast Forward. Zo waait er steeds een nieuwe wind door de TINT en worden de lopende projecten vanuit een iets ander perspectief voortgezet. Het traineeship van Maud zit er alweer op! 

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Studentverhaal: onderzoek naar de impact van een Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Operator Support System
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Deze studenten zijn essentieel voor het succes van TINT en hun bijdragen zijn van grote waarde. Kelvin studeert Toegepast Psychologie aan het Saxion en heeft vorig schooljaar stagegelopen bij TINT. Hij heeft zich tijdens zijn stage verdiept in het Operator Support System, een innovatieve technologie voor mensen die beschut werk uitvoeren.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens

Kleine aanpassing, groots effect!

  • 3D-printer
  • Duurzame inzetbaarheid
  • Nieuws

Ontdek hoe een 3D printer werkprocessen kan verlichten of versnellen! De 3D-printer; Eén van de technologieën die je in onze Techohub kan vinden. Bij TINT wordt de veelzijdigheid van de 3D print technologie onder andere ingezet om hulpstukken te creëren die werkprocessen efficiënter en duurzamer maken. Onze deuren staan open voor kandidaten en teamleiders van de werkvloer van Lucrato, waar ze hun ideeën kunnen delen en ontwerpen. Vervolgens kunnen ze de hulpstukken tot leven laten komen met behulp van de 3D printer.

Lees meer
Rabobank: een bank met hart voor de mens