Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

De Speaksee is een innovatief apparaat voor mensen die slechthorend of doof zijn. Met behulp van AI-technologie wordt spraak omgezet naar tekst. Bij vergaderingen, in de klas of in een gesprek thuis is een tolk niet meer nodig wanneer de gebruiker op het scherm kan meelezen wat gezegd word en onmiddellijk kan reageren.

  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws
  • Speaksee

Peter* droomde al lang van een technologie die hem kon ondersteunen. Sinds hij acht jaar geleden ernstig ziek werd en in coma raakte heeft Peter last van slechthorendheid. Hoewel hij de kern van zijn werk als ICT’er nog steeds goed uitvoeren, verloopt communiceren met collega’s lastiger. Toen Peter tijdens de coronacrisis zijn baan verloor, kwam hij thuis te zitten met een uitkering.
Peter greep zijn extra vrijgekomen tijd met beide handen aan om cursussen te volgen en zodoende zijn kennis in zijn vakgebied te verbreden.

We gingen met Peter in gesprek over solliciteren met slechthorendheid.

Kan je iets vertellen over de sollicitatiegesprekken die je hebt gevoerd?

Sinds ik slechthorend ben geworden heb ik altijd gedacht dat er ooit een technologie zou komen die mij kan helpen. Ik wilde geen operatie voor een implantaat omdat de arts mij geen garantie kon geven dat ik hiermee weer zou kunnen horen. Ik bleef dus mijn best doen om anderen te verstaan en leerde liplezen. Hiermee kan ik mijzelf goed redden maar met name solliciteren leverde uitdagingen op. Soms belde een potentiële werkgever mij op via de telefoon, hoewel ik had aangegeven dat ik slechthorend ben en dus niet goed kan bellen. Wanneer een werkgever mij vragen stelde verstond ik hem of haar vaak verkeerd. Hierdoor dacht de werkgever: wij kunnen Peter niet aannemen want hij begrijpt ons niet goed.

Hoe komt het dat je nu toch bent aangenomen bij een nieuwe werkgever?

Mijn consulent bij Lucrato kwam ik in contact met TINT en heb ik een tijd lang de Speaksee mogen lenen. Wanneer mijn gesprekspartners de microfoon dragen kan ik op mijn telefoon meelezen wat zij zeggen en hierop reageren. Op deze manier kan een werkgever ontdekken wat ik waard ben. De eerste keer dat ik de Speaksee effectief kon inzetten werd ik gelijk aangenomen voor een baan.

Hoe was het voor jou om Speaksee te gebruiken?

Ik kwam langs bij TINT om de Speaksee op te halen. Een van de studenten die toen bij TINT werkte heeft mij geholpen om het in te stellen. Eenmaal thuis ben ik veel aan het uitproberen geweest. Soms praatte iemand tegen mij maar kwamen de woorden toch niet op het scherm te staan, inmiddels heb ik geleerd hoe ik hiermee om kan gaan.

Wat heeft het gebruik van Speaksee jouw opgeleverd?

Een nieuwe baan! Bovendien zorgt Speaksee ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit. Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.

Wat zou je aan iedereen willen meegeven?

“Iedereen moet een kans krijgen op de arbeidsmarkt.”

*Peter is een gefingeerde naam, zijn echte naam is bij TINT bekend.

Recente artikelen

Best practice: zorgen dat medewerkers minder zware arbeid hoeven uit te voeren

  • aebi schmidt
  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

Zware objecten tot 120 kg moeten vaak door meerdere medewerkers getild worden om te worden gemonteerd. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers minder belast worden?

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Ontwikkelingen binnen TINT Apeldoorn

  • Duurzame inzetbaarheid
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • tech

Het consortium is volop bezig op het gebied van inclusieve technologie en duurzame inzetbaarheid. We nemen je graag mee met de projecten en werkzaamheden die zijn gestart of in ontwikkeling zijn.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Werkgeversbijeenkomst - kennissessie

  • Kennissessie
  • Nieuws
  • Werkgevers

De krapte op de arbeidsmarkt lijkt alleen maar toe te nemen. Het wordt de komende jaren daarmee nog belangrijker om je huidige werknemers duurzaam inzetbaar te houden èn om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag te krijgen. (inclusieve) Technologie kan hierin een rol spelen. TINT Apeldoorn organiseerde een kennissessie speciaal voor werkgevers.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Use case: het ondersteunen van mensen met psychisch knelpunten op de werkvloer van een fietsfabrikant

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Psychisch Knelpunt

Medewerkers met een psychische beperking hebben vaker problemen met de sociale en interactieve aspecten rondom het werk dan met het werk zelf.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Best practice: het ondersteunen van mensen die een fysiek knelpunt ervaren op de werkvloer bij een fietsfabrikant

  • Best practice
  • Nieuws

Medewerkers met een fysieke beperking zijn beperkt in hun belastbaarheid. Hierdoor kunnen ze fysieke werkzaamheden maar kort uitvoeren. Hoe kan technoloiie bijdragen aan een oplossing?

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Pilot van start: aan het werk met behulp van Operator Support System

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Saxion, IJssel Technologie en werkbedrijf Lucrato zijn de pilot ‘Inclusieve technologie met behulp van OSS (Operator Support Systeem)’ binnen Lucrato begonnen. Maar hoe is de pilot van start gegaan binnen TINT Apeldoorn? Waar moet je allemaal opletten? Lucrato neemt ons mee in het proces.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk