Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

De Speaksee is een innovatief apparaat voor mensen die slechthorend of doof zijn. Met behulp van AI-technologie wordt spraak omgezet naar tekst. Bij vergaderingen, in de klas of in een gesprek thuis is een tolk niet meer nodig wanneer de gebruiker op het scherm kan meelezen wat gezegd word en onmiddellijk kan reageren.

  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws
  • Speaksee

Peter* droomde al lang van een technologie die hem kon ondersteunen. Sinds hij acht jaar geleden ernstig ziek werd en in coma raakte heeft Peter last van slechthorendheid. Hoewel hij de kern van zijn werk als ICT’er nog steeds goed uitvoeren, verloopt communiceren met collega’s lastiger. Toen Peter tijdens de coronacrisis zijn baan verloor, kwam hij thuis te zitten met een uitkering.
Peter greep zijn extra vrijgekomen tijd met beide handen aan om cursussen te volgen en zodoende zijn kennis in zijn vakgebied te verbreden.

We gingen met Peter in gesprek over solliciteren met slechthorendheid.

Kan je iets vertellen over de sollicitatiegesprekken die je hebt gevoerd?

Sinds ik slechthorend ben geworden heb ik altijd gedacht dat er ooit een technologie zou komen die mij kan helpen. Ik wilde geen operatie voor een implantaat omdat de arts mij geen garantie kon geven dat ik hiermee weer zou kunnen horen. Ik bleef dus mijn best doen om anderen te verstaan en leerde liplezen. Hiermee kan ik mijzelf goed redden maar met name solliciteren leverde uitdagingen op. Soms belde een potentiële werkgever mij op via de telefoon, hoewel ik had aangegeven dat ik slechthorend ben en dus niet goed kan bellen. Wanneer een werkgever mij vragen stelde verstond ik hem of haar vaak verkeerd. Hierdoor dacht de werkgever: wij kunnen Peter niet aannemen want hij begrijpt ons niet goed.

Hoe komt het dat je nu toch bent aangenomen bij een nieuwe werkgever?

Mijn consulent bij Lucrato kwam ik in contact met TINT en heb ik een tijd lang de Speaksee mogen lenen. Wanneer mijn gesprekspartners de microfoon dragen kan ik op mijn telefoon meelezen wat zij zeggen en hierop reageren. Op deze manier kan een werkgever ontdekken wat ik waard ben. De eerste keer dat ik de Speaksee effectief kon inzetten werd ik gelijk aangenomen voor een baan.

Hoe was het voor jou om Speaksee te gebruiken?

Ik kwam langs bij TINT om de Speaksee op te halen. Een van de studenten die toen bij TINT werkte heeft mij geholpen om het in te stellen. Eenmaal thuis ben ik veel aan het uitproberen geweest. Soms praatte iemand tegen mij maar kwamen de woorden toch niet op het scherm te staan, inmiddels heb ik geleerd hoe ik hiermee om kan gaan.

Wat heeft het gebruik van Speaksee jouw opgeleverd?

Een nieuwe baan! Bovendien zorgt Speaksee ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit. Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.

Wat zou je aan iedereen willen meegeven?

“Iedereen moet een kans krijgen op de arbeidsmarkt.”

*Peter is een gefingeerde naam, zijn echte naam is bij TINT bekend.

Recente artikelen

Studentverhaal: Een werkdag bij de TINT

  • Cobot
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Dinand studeert mechatronica en vertelt over een dag bij TINT Apeldoorn

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Oefenen op de werkvloer bij Lucrato

  • Best practice
  • Nieuws
  • Praktijk

Bij Lucrato krijgen werknemers de kans om basisvaardigheden te ontwikkelen onder werktijd. Deze initiatieven zijn gebundeld in het programma oefenen op de werkvloer. Hierbij ligt de focus op mensen met Nederlands als eerste taal (NT1). Op deze manier kan de werkgever werknemers ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Deelnemers hebben hier op werk en thuis veel baat bij.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Hybride samenwerken begint met heldere teamafspraken

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Sinds enkele jaren lijkt hybride werken een nieuwe standaard te zijn geworden. Deze combinatie van werken op kantoor en thuis, of op een andere externe locatie, vergroot de flexibiliteit van medewerkers en maakt de wereld kleiner. Daarbij moeten we niet vergeten dat er in Nederland ruim 600.000 mensen aan het werk zijn met een ondersteuningsbehoefte. In de praktijk blijkt dat juist deze groep nog weinig profiteert van de voordelen van hybride werken, terwijl dit juist ook voor hen een oplossing kan zijn om werk duurzaam en vitaal uit te voeren. Van ontoegankelijke werkplekken tot een gebrek aan sociale verbondenheid, het is tijd om hybride werken echt inclusief te maken. 

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op bezoek bij TINT: "Met een inclusieve bril op terug naar Den Haag

  • Inclusie
  • Kennissessie
  • Nieuws

Op maandag 30 juni verwelkomden we vijftien beleidsmedewerkers van drie ministeries – Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische Zaken en Klimaat, en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ze kwamen langs met één gezamenlijke vraag: Wat is de impact van inclusieve technologie op de arbeidsmarkt? 

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Ferlin: Duurzaamheid, efficiëntie en brede instroom

  • Best practice
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Ferlin probeert, ongeacht opleiding of ervaring, te kijken naar wat iemand al kan of wil ontwikkelen. Door een bredere instroom van medewerkers mogelijk te maken krijgen meer mensen de kans om mee te doen op de arbeidsmarkt. Daarnaast is het aanbod van mensen groter waardoor minder vacatures onvervuld blijven.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Wat we van schoonmakers kunnen leren over duurzame inzetbaarheid? Heel veel.

  • bedrijven
  • Best practice
  • Duurzame inzetbaarheid

In de schoonmaakbranche is de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar het versterken van eigen regie op het werk. De uitkomst? Medewerkers floreren in een ondersteunend werkklimaat met ruimte voor autonomie, waardering én technologie die ondersteunt in plaats van vervangt. Bij TINT Apeldoorn herkennen we dit als geen ander. Wij werken dagelijks aan inclusieve technologie die mensen helpt grip te krijgen op werk – ook als dat niet vanzelfsprekend is. Het mooie aan dit onderzoek? Het laat zien dat goede technologie mensen niet overbodig maakt, maar juist ruimte geeft voor menselijkheid, verbinding en werkplezier.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk