Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

De Speaksee is een innovatief apparaat voor mensen die slechthorend of doof zijn. Met behulp van AI-technologie wordt spraak omgezet naar tekst. Bij vergaderingen, in de klas of in een gesprek thuis is een tolk niet meer nodig wanneer de gebruiker op het scherm kan meelezen wat gezegd word en onmiddellijk kan reageren.

  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws
  • Speaksee

Peter* droomde al lang van een technologie die hem kon ondersteunen. Sinds hij acht jaar geleden ernstig ziek werd en in coma raakte heeft Peter last van slechthorendheid. Hoewel hij de kern van zijn werk als ICT’er nog steeds goed uitvoeren, verloopt communiceren met collega’s lastiger. Toen Peter tijdens de coronacrisis zijn baan verloor, kwam hij thuis te zitten met een uitkering.
Peter greep zijn extra vrijgekomen tijd met beide handen aan om cursussen te volgen en zodoende zijn kennis in zijn vakgebied te verbreden.

We gingen met Peter in gesprek over solliciteren met slechthorendheid.

Kan je iets vertellen over de sollicitatiegesprekken die je hebt gevoerd?

Sinds ik slechthorend ben geworden heb ik altijd gedacht dat er ooit een technologie zou komen die mij kan helpen. Ik wilde geen operatie voor een implantaat omdat de arts mij geen garantie kon geven dat ik hiermee weer zou kunnen horen. Ik bleef dus mijn best doen om anderen te verstaan en leerde liplezen. Hiermee kan ik mijzelf goed redden maar met name solliciteren leverde uitdagingen op. Soms belde een potentiële werkgever mij op via de telefoon, hoewel ik had aangegeven dat ik slechthorend ben en dus niet goed kan bellen. Wanneer een werkgever mij vragen stelde verstond ik hem of haar vaak verkeerd. Hierdoor dacht de werkgever: wij kunnen Peter niet aannemen want hij begrijpt ons niet goed.

Hoe komt het dat je nu toch bent aangenomen bij een nieuwe werkgever?

Mijn consulent bij Lucrato kwam ik in contact met TINT en heb ik een tijd lang de Speaksee mogen lenen. Wanneer mijn gesprekspartners de microfoon dragen kan ik op mijn telefoon meelezen wat zij zeggen en hierop reageren. Op deze manier kan een werkgever ontdekken wat ik waard ben. De eerste keer dat ik de Speaksee effectief kon inzetten werd ik gelijk aangenomen voor een baan.

Hoe was het voor jou om Speaksee te gebruiken?

Ik kwam langs bij TINT om de Speaksee op te halen. Een van de studenten die toen bij TINT werkte heeft mij geholpen om het in te stellen. Eenmaal thuis ben ik veel aan het uitproberen geweest. Soms praatte iemand tegen mij maar kwamen de woorden toch niet op het scherm te staan, inmiddels heb ik geleerd hoe ik hiermee om kan gaan.

Wat heeft het gebruik van Speaksee jouw opgeleverd?

Een nieuwe baan! Bovendien zorgt Speaksee ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit. Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.

Wat zou je aan iedereen willen meegeven?

“Iedereen moet een kans krijgen op de arbeidsmarkt.”

*Peter is een gefingeerde naam, zijn echte naam is bij TINT bekend.

Recente artikelen

Werkgeverssubsidie UWV afgerond: Brede Impact voor jong beschutte collega’s met OSS

  • Implementatie
  • Nieuws
  • Operator Support System

De afgelopen twee jaar hebben TINT en Lucrato een werkgeverssubsidie van het UWV ontvangen. Hiermee zijn twee Operator Support Systems (OSS) aangeschaft. Deze interactieve systemen worden ingezet voor de doelgroep jong beschut om nieuwe werkzaamheden uit te voeren. In dit artikel beschrijven we hoe dit proces is verlopen. 

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Zelfstandig werken als je bijna niets kan zien: wat kan een werkgever bieden?

  • Inclusieve technologie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Bij Werkleerbedrijf Lucrato werken zo’n 1200 mensen die allemaal verschillend zijn. TINT en Lucrato werken samen om werk geschikter te maken voor verschillende mensen. Onlangs zijn er drie medewerkers gestart op een werkervaringsplek. Zij kunnen bijna niets of niets zien, samen zijn we gaan onderzoeken welke werkomstandigheden nodig zijn zodat deze medewerkers zo zelfstandig mogelijk werk kunnen uitvoeren.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Studentverhaal: Implementatie van een co-bot

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Studentverhaal

Elk semester werken verschillende studenten aan de projecten van TINT door middel van hun scripties of stages. Jelle studeert mechatronica en heeft een artikel geschreven over zijn scriptie onderzoek bij TINT. Hij heeft onderzoek gedaan naar de implementatie van een co-bot.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

De Regio Deal is gevallen!

  • Nieuws
  • Regio Deal
  • Samenwerking

Afgelopen week werd bekendgemaakt welke projecten financiering ontvangen vanuit de Regio Deal ‘Sterker in 3D’. Wij zijn ontzettend trots dat onze samenwerking, die bijdraagt aan de brede welvaart en gericht zijn op thema’s die essentieel zijn voor de regio Stedendriehoek (Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen), onderdeel zijn van deze waardevolle initiatieven. Zo kunnen we samen werken aan beter werk voor het arbeidspotentieel.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Studentverhaal: Communicatie en cultuurverschillen op de werkvloer

  • Anderstaligen
  • Studentverhaal
  • TINT Apeldoorn

Bowi is student HRM. Bij TINT doet ze onderzoek naar het werkbehoud bij Syrische en Eritrese statushouders. Dit is een doelgroep binnen Lucrato die het vergeleken met andere statushouders moeilijker hebben op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit komt door verschillende factoren waaronder de taal en cultuurverschillen.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie. Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk