Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

De Speaksee is een innovatief apparaat voor mensen die slechthorend of doof zijn. Met behulp van AI-technologie wordt spraak omgezet naar tekst. Bij vergaderingen, in de klas of in een gesprek thuis is een tolk niet meer nodig wanneer de gebruiker op het scherm kan meelezen wat gezegd word en onmiddellijk kan reageren.

  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws
  • Speaksee

Peter* droomde al lang van een technologie die hem kon ondersteunen. Sinds hij acht jaar geleden ernstig ziek werd en in coma raakte heeft Peter last van slechthorendheid. Hoewel hij de kern van zijn werk als ICT’er nog steeds goed uitvoeren, verloopt communiceren met collega’s lastiger. Toen Peter tijdens de coronacrisis zijn baan verloor, kwam hij thuis te zitten met een uitkering.
Peter greep zijn extra vrijgekomen tijd met beide handen aan om cursussen te volgen en zodoende zijn kennis in zijn vakgebied te verbreden.

We gingen met Peter in gesprek over solliciteren met slechthorendheid.

Kan je iets vertellen over de sollicitatiegesprekken die je hebt gevoerd?

Sinds ik slechthorend ben geworden heb ik altijd gedacht dat er ooit een technologie zou komen die mij kan helpen. Ik wilde geen operatie voor een implantaat omdat de arts mij geen garantie kon geven dat ik hiermee weer zou kunnen horen. Ik bleef dus mijn best doen om anderen te verstaan en leerde liplezen. Hiermee kan ik mijzelf goed redden maar met name solliciteren leverde uitdagingen op. Soms belde een potentiële werkgever mij op via de telefoon, hoewel ik had aangegeven dat ik slechthorend ben en dus niet goed kan bellen. Wanneer een werkgever mij vragen stelde verstond ik hem of haar vaak verkeerd. Hierdoor dacht de werkgever: wij kunnen Peter niet aannemen want hij begrijpt ons niet goed.

Hoe komt het dat je nu toch bent aangenomen bij een nieuwe werkgever?

Mijn consulent bij Lucrato kwam ik in contact met TINT en heb ik een tijd lang de Speaksee mogen lenen. Wanneer mijn gesprekspartners de microfoon dragen kan ik op mijn telefoon meelezen wat zij zeggen en hierop reageren. Op deze manier kan een werkgever ontdekken wat ik waard ben. De eerste keer dat ik de Speaksee effectief kon inzetten werd ik gelijk aangenomen voor een baan.

Hoe was het voor jou om Speaksee te gebruiken?

Ik kwam langs bij TINT om de Speaksee op te halen. Een van de studenten die toen bij TINT werkte heeft mij geholpen om het in te stellen. Eenmaal thuis ben ik veel aan het uitproberen geweest. Soms praatte iemand tegen mij maar kwamen de woorden toch niet op het scherm te staan, inmiddels heb ik geleerd hoe ik hiermee om kan gaan.

Wat heeft het gebruik van Speaksee jouw opgeleverd?

Een nieuwe baan! Bovendien zorgt Speaksee ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit. Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.

Wat zou je aan iedereen willen meegeven?

“Iedereen moet een kans krijgen op de arbeidsmarkt.”

*Peter is een gefingeerde naam, zijn echte naam is bij TINT bekend.

Recente artikelen

TINT Apeldoorn over learning community inclusieve technologie

  • Learning community
  • Nieuws

CLIC-IT sprak met Julia Bakker, innovatiemedewerker van TINT Apeldoorn over de learning community. Welke stappen zijn er gezet, wat maakt de community zo sterk en waar moet je opletten.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Onderzoek bij TINT Apeldoorn: Saxion en Aventus-studenten leveren belangrijke bijdragen

  • Inclusieve technologie
  • Learning community
  • Nieuws
  • Onderzoek

In goede samenwerking tussen TINT Apeldoorn, Aventus en Saxion hebben talentvolle studenten zich op uitdagende onderzoeksprojecten gestort. Deze projecten, uitgevoerd tijdens hun stage of afstuderen, hebben mooie inzichten opgeleverd. Hierbij een opsomming van de verschillende onderzoeken van afgelopen periode.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Cobot op de werkvloer

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

Vanaf nu heeft Lucrato een cobot op de werkvloer ingezet voor het palletiseren van dozen. De cobot is aangeschaft door Saxion en in bruikleen (huur) voor één jaar bij Lucrato.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Pilot Operator Support Systeem

  • Nieuws
  • Operator Support System
  • Pilot

Studenten hebben een pilot Operator Support Systeem opgestart binnen TINT Apeldoorn. Lees hier de resultaten.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Werkconferentie 'Samen komen we verder' zet zich in voor een transparante, inclusieve en veerkrachtige arbeidsmarkt

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • PPS
  • Werkgevers

De arbeidsmarkt is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van werknemers, werkgevers, werkzoekenden, uitkeringsgerechtigden, de overheid, het onderwijs en anderen. TINT Apeldoorn was als publiek private samenwerking bij deze werkconferentie aanwezig en verzorgde een workshop.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Skills gericht profileren van kandidaten - onderzoek

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Skills

Studenten van Saxion voeren meerdere onderzoeken uit. Deze keer gericht op skills gericht profileren van kandidaten.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk