Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

De Speaksee is een innovatief apparaat voor mensen die slechthorend of doof zijn. Met behulp van AI-technologie wordt spraak omgezet naar tekst. Bij vergaderingen, in de klas of in een gesprek thuis is een tolk niet meer nodig wanneer de gebruiker op het scherm kan meelezen wat gezegd word en onmiddellijk kan reageren.

  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws
  • Speaksee

Peter* droomde al lang van een technologie die hem kon ondersteunen. Sinds hij acht jaar geleden ernstig ziek werd en in coma raakte heeft Peter last van slechthorendheid. Hoewel hij de kern van zijn werk als ICT’er nog steeds goed uitvoeren, verloopt communiceren met collega’s lastiger. Toen Peter tijdens de coronacrisis zijn baan verloor, kwam hij thuis te zitten met een uitkering.
Peter greep zijn extra vrijgekomen tijd met beide handen aan om cursussen te volgen en zodoende zijn kennis in zijn vakgebied te verbreden.

We gingen met Peter in gesprek over solliciteren met slechthorendheid.

Kan je iets vertellen over de sollicitatiegesprekken die je hebt gevoerd?

Sinds ik slechthorend ben geworden heb ik altijd gedacht dat er ooit een technologie zou komen die mij kan helpen. Ik wilde geen operatie voor een implantaat omdat de arts mij geen garantie kon geven dat ik hiermee weer zou kunnen horen. Ik bleef dus mijn best doen om anderen te verstaan en leerde liplezen. Hiermee kan ik mijzelf goed redden maar met name solliciteren leverde uitdagingen op. Soms belde een potentiële werkgever mij op via de telefoon, hoewel ik had aangegeven dat ik slechthorend ben en dus niet goed kan bellen. Wanneer een werkgever mij vragen stelde verstond ik hem of haar vaak verkeerd. Hierdoor dacht de werkgever: wij kunnen Peter niet aannemen want hij begrijpt ons niet goed.

Hoe komt het dat je nu toch bent aangenomen bij een nieuwe werkgever?

Mijn consulent bij Lucrato kwam ik in contact met TINT en heb ik een tijd lang de Speaksee mogen lenen. Wanneer mijn gesprekspartners de microfoon dragen kan ik op mijn telefoon meelezen wat zij zeggen en hierop reageren. Op deze manier kan een werkgever ontdekken wat ik waard ben. De eerste keer dat ik de Speaksee effectief kon inzetten werd ik gelijk aangenomen voor een baan.

Hoe was het voor jou om Speaksee te gebruiken?

Ik kwam langs bij TINT om de Speaksee op te halen. Een van de studenten die toen bij TINT werkte heeft mij geholpen om het in te stellen. Eenmaal thuis ben ik veel aan het uitproberen geweest. Soms praatte iemand tegen mij maar kwamen de woorden toch niet op het scherm te staan, inmiddels heb ik geleerd hoe ik hiermee om kan gaan.

Wat heeft het gebruik van Speaksee jouw opgeleverd?

Een nieuwe baan! Bovendien zorgt Speaksee ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit. Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.

Wat zou je aan iedereen willen meegeven?

“Iedereen moet een kans krijgen op de arbeidsmarkt.”

*Peter is een gefingeerde naam, zijn echte naam is bij TINT bekend.

Recente artikelen

Best practice: inclusieve technologieën voor slechtziende fietsenmaker

  • Best practice
  • Nieuws

Bart Nouws is een ondernemer met z’n eigen fietsspeciaalzaak. Hij repareert en verkoopt 2e hands fietsen. Bart is extreem slechtziend vanaf z’n 7e levensjaar. Z’n zicht is nu ca. 5% en verslechterd nog steeds. Z’n zicht is vooral slecht in het midden van z’n gezichtveld. Hij werkt alleen en heeft verschillende technologieën en methoden die hem daarbij helpen.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Best practice: inclusieve technologie in een kantooromgeving

  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

Hoe maak je in een kantooromgeving gebruik van inclusieve technologie? Rabobank deelt hun best practice.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Filmpje: opening eerste fysieke hub Apeldoorn

  • Fysieke hub
  • Nieuws
  • Werkgevers

Een feestelijke ochtend op vrijdag 11 februari bij Werkleerbedrijf Lucrato in Apeldoorn. De opening van de eerste fysieke hub is een feit.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Sociaal ondernemen: hoe zorg je dat iemand die knelpunten ervaart in jouw organisatie kan werken

  • Nieuws
  • Sociaal ondernemen
  • Werkgevers

Hoe zorg je dat iemand met bijvoorbeeld autisme in jouw organisatie kan werken? Saxion is een onderzoek gestart met de insteek hoe kan Saxion mensen met autisme middels inclusieve technologie en inclusief herontwerp duurzaam werk geven.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato?

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System

Werkleerbedrijf Lucrato, IJssel Technologie en Saxion hebben samen onderzoek gedaan naar de inzet van Operator Support System (OSS). Welke geleerde lessen zijn er opgedaan en wat zijn de belangrijkste opbrengsten.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Use case: medewerkers die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren inzetten in het primaire proces

  • aebi schmidt
  • Nieuws
  • Werkgevers

Overheidsinstellingen en gemeentes zijn de voornaamste opdrachtgevers voor Aebi Schmidt. Bij deze tenders kijkt de gemeente naast de kosten ook naar de mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen van de ondernemingen. Hieronder valt natuurlijk ook de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk