Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

De Speaksee is een innovatief apparaat voor mensen die slechthorend of doof zijn. Met behulp van AI-technologie wordt spraak omgezet naar tekst. Bij vergaderingen, in de klas of in een gesprek thuis is een tolk niet meer nodig wanneer de gebruiker op het scherm kan meelezen wat gezegd word en onmiddellijk kan reageren.

  • Inclusieve technologie
  • Lichamelijk Knelpunt
  • Nieuws
  • Speaksee

Peter* droomde al lang van een technologie die hem kon ondersteunen. Sinds hij acht jaar geleden ernstig ziek werd en in coma raakte heeft Peter last van slechthorendheid. Hoewel hij de kern van zijn werk als ICT’er nog steeds goed uitvoeren, verloopt communiceren met collega’s lastiger. Toen Peter tijdens de coronacrisis zijn baan verloor, kwam hij thuis te zitten met een uitkering.
Peter greep zijn extra vrijgekomen tijd met beide handen aan om cursussen te volgen en zodoende zijn kennis in zijn vakgebied te verbreden.

We gingen met Peter in gesprek over solliciteren met slechthorendheid.

Kan je iets vertellen over de sollicitatiegesprekken die je hebt gevoerd?

Sinds ik slechthorend ben geworden heb ik altijd gedacht dat er ooit een technologie zou komen die mij kan helpen. Ik wilde geen operatie voor een implantaat omdat de arts mij geen garantie kon geven dat ik hiermee weer zou kunnen horen. Ik bleef dus mijn best doen om anderen te verstaan en leerde liplezen. Hiermee kan ik mijzelf goed redden maar met name solliciteren leverde uitdagingen op. Soms belde een potentiële werkgever mij op via de telefoon, hoewel ik had aangegeven dat ik slechthorend ben en dus niet goed kan bellen. Wanneer een werkgever mij vragen stelde verstond ik hem of haar vaak verkeerd. Hierdoor dacht de werkgever: wij kunnen Peter niet aannemen want hij begrijpt ons niet goed.

Hoe komt het dat je nu toch bent aangenomen bij een nieuwe werkgever?

Mijn consulent bij Lucrato kwam ik in contact met TINT en heb ik een tijd lang de Speaksee mogen lenen. Wanneer mijn gesprekspartners de microfoon dragen kan ik op mijn telefoon meelezen wat zij zeggen en hierop reageren. Op deze manier kan een werkgever ontdekken wat ik waard ben. De eerste keer dat ik de Speaksee effectief kon inzetten werd ik gelijk aangenomen voor een baan.

Hoe was het voor jou om Speaksee te gebruiken?

Ik kwam langs bij TINT om de Speaksee op te halen. Een van de studenten die toen bij TINT werkte heeft mij geholpen om het in te stellen. Eenmaal thuis ben ik veel aan het uitproberen geweest. Soms praatte iemand tegen mij maar kwamen de woorden toch niet op het scherm te staan, inmiddels heb ik geleerd hoe ik hiermee om kan gaan.

Wat heeft het gebruik van Speaksee jouw opgeleverd?

Een nieuwe baan! Bovendien zorgt Speaksee ervoor dat ik actief kan deelnemen aan gesprekken, ik ben niet langer iemand die er alleen bij zit. Ik kan mijn eigen mening geven, hiermee groeit mijn zelfstandigheid en het geeft anderen de kans om mij echt te leren kennen.

Wat zou je aan iedereen willen meegeven?

“Iedereen moet een kans krijgen op de arbeidsmarkt.”

*Peter is een gefingeerde naam, zijn echte naam is bij TINT bekend.

Recente artikelen

Inclusieve technologie in Vlaanderen

  • Nieuws
  • Operator Support System

Net als in Nederland is Vlaanderen druk bezig met de inzet van inclusieve technologie. In november ging TINT Apeldoorn en Werkzaak Rivierenland bij maatwerkbedrijf Mariasteen en Lichtwerk op bezoek om zo kennis uit te wisselen. De nadruk bij dit bezoek lag op Augmented Reality: Operator Support System.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

TINT: Technologie als stimulans voor inclusief werkgeverschap

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws

“Met nieuwe technologieën ben je flexibeler als het gaat om personeel dat je kunt inzetten. Bij de huidige arbeidsmarktschaarste ontstaat bij bedrijven hiervoor ook veel meer interesse: buiten de traditionele vijver vissen”.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Open je kansen met technologie

  • Cobot
  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System

Inspirerende sprekers, kennismaking met technologieën en de Technohub Inclusieve Technologie. Dit allemaal en meer tijdens het mini-syposium ‘Open je kansen met technologie’. Hier volgt een terugblik. 

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Vervolgonderzoek: de toegevoegde waarde van Operator Support System

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Operator Support System

In februari publiceerden wij het artikel: Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato? Hier is een vervolgonderzoek uitgekomen. We nemen je mee in de geleerde lessen en opbrengsten.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Kan de inzet van 3D-printers bijdragen aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers – verkennend onderzoek

  • 3D-printer
  • Nieuws
  • Onderzoek

Een verkennend onderzoek of de inzet van 3D printers, binnen Werkleerbedrijf Lucrato, kan bijdragen aan duurzame inzetbaarheid van werknemers. Is het een hype of een levensvatbare duurzame investering?

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk

Kunnen cobots effectief worden ingezet ter ondersteuning van werk bij arbeidsongeschikten - vooronderzoek

  • Cobot
  • Nieuws
  • Onderzoek

Een vooronderzoek om een beter beeld te krijgen van de inzetbaarheid van cobots en de voor- en nadelen die dit met zich meebrengt.

Lees meer
Met Speaksee naar succes: Peter’s verhaal over slechthorendheid en werk