Op bezoek bij Leerhulpmiddelen: ondersteuning voor leeruitdagingen

Bij TINT doen we doorlopend onderzoek naar hulpmiddelen die de arbeidsmarkt meer toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Om meer te leren over hulpmiddelen die mensen kunnen ondersteunen tijdens het leren gingen drie medewerkers van TINT op bezoek bij Romy Hebers van Alexis Leerhulpmiddelen.

  • Kennisdeling
  • Neurodivergent
  • Nieuws

Romy haar missie is dat ieder kind met succes kan deelnemen in het onderwijssysteem, doordat er tegemoet gekomen kan worden aan iedereen zijn eigen leerstijl. Met het delen van kennis en verkopen van hulpmiddelen geeft zij hier heel concreet handen en voeten aan.

Romy haar magazijn is een ware snoepwinkel. Stellingkasten vol materialen die mensen kunnen ondersteunen in allerlei aspecten van leren. Eenvoudige voorwerpen zoals een wiebelkussen, Tangle, gekleurde leeslinialen of grippers kunnen een groot verschil maken in het leren. Deze hulpmiddelen kunnen een (deel)oplossing zijn voor kinderen, jongeren en volwassenen die worstelen met verschillende leeruitdagingen, zoals dyslexie, ADHD, beelddenken, hoogbegaafdheid of andere leerstijlen. Zo zorgt een wiebelkussen of een Tangle ervoor dat iemand met beweegbehoefte tijdens het leren kan bewegen, zonder dat andere mensen hier hinder door ervaren. Voor veel mensen met dyslexie is lezen lastig omdat de letters dansen over het papier. Door verschillende kleuren leeslinialen te gebruiken ontdek je welke kleur voor jou helpt om meer rust te ervaren in het lezen.

Hoewel we allemaal mens zijn, zijn er grote verschillen tussen individuen. De een denkt logisch en analytisch, focust op stappen en in welke volgorde deze moeten gebeuren. Een ander is juist creatief ingesteld en heeft oog voor het grotere geheel. Romy Hebers ziet dat er in het huidige onderwijs vooral aandacht is voor leerstijlen die passen bij de eerste aanpak, denk aan leren door horen en zien, en minder voor leerstijlen die passen bij de tweede aanpak, bijvoorbeeld leren door bewegen.
Dit verschil kan verklaren waarom sommige kinderen moeite hebben met traditionele onderwijsmethoden, die vaak sterk afhankelijk zijn van taal en logica. Beelddenkers, bijvoorbeeld, kunnen moeite hebben met het automatiseren van tafels, het onthouden van spelling of het begrijpen van wat ze lezen, simpelweg omdat zij informatie anders verwerken. Daarom kan het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals gekleurde leeslinialen of afbeeldingen die helpen bij het inprenten van begrippen, het leerproces aanzienlijk vergemakkelijken.

Bij TINT hebben we nieuwe kennis opgedaan waarmee we onze gereedschapskist weer hebben bijgevuld.

Gerelateerde artikelen

Moja doorbreekt taalbarrières met vertaaltechnologie

  • Nieuws
  • Use case
  • Vertaaltechnologie

Saskia, Moja’s consulent van Werkleerbedrijf Lucrato vertelt: “We communiceerden met Google Translate en handen en voeten. Moja verstaat ook Arabisch maar kan het niet spreken. Op zijn werk bij  Hanos ontstond een situatie waarbij de werkgever Nederlands sprak tegen een collega die dit vervolgens weer naar het Arabisch vertaalde. Zo kon er iets besproken worden maar ideaal was het zeker niet. Moja is gemotiveerd om te werken, maar door de ...

Doorontwikkeling 3D printen binnen TINT en Lucrato

  • 3D-printer
  • Nieuws
  • Praktijk

Sinds 2023 werken TINT en Lucrato samen op het gebied van 3D printen. In de afgelopen jaren is er bij TINT onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van 3D printen, is er een eigen 3D printer gebouwd en is er verschillende keren een 3D print cursus gegeven. Tijdens de printcursus leren deelnemers verschillende vaardigheden. Ten slotte wordt beschreven dat medewerker Johnny na het afronden van de cursus gelijk aan de slag is gegaan met een printopdracht.

Studenten in de spotlight: Wat is hun bijdrage bij TINT?

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Onderzoek

Het doel van mijn onderzoek is om een mensgerichte AI-oplossing te vinden die werkinstructies kan aanpassen aan verschillende doelgroepen, zoals anderstaligen, mensen met een visuele beperking of werknemers met cognitieve uitdagingen. Tijdens mijn stage voer ik gesprekken met medewerkers en werkgevers om hun eisen en wensen in kaart te brengen en zo samen tot een gepast product te komen. ...

TINT Apeldoorn op de Zero Project Conference 2025 in Wenen: Inspiratie voor innovatie

  • Inclusie
  • Nieuws
  • TINT Apeldoorn

Van 5 tot 7 maart 2025 vond de Zero Project Conferentie 2025 plaats in Wenen, waar meer dan 1.000 deelnemers uit 90 landen samenkwamen om innovatieve oplossingen te delen om de arbeidsmarkt te veranderen naar een plek waar iedereen kan deelnemen. TINT Apeldoorn werd vertegenwoordigd door Lotte Jansen en Lysanne Scheijbeler, beide werkzaam bij het lectoraat Employability Transition en TINT. Met nieuwe inzichten, frisse inspiratie en waardevolle contacten keert het team van TINT Apeldoorn terug naar Nederland, vastbesloten om te blijven werken aan werk voor het arbeidspotentieel in regio Apeldoorn.

Lotte en Lysanne op de Zero Call Conference