Speach - AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

In een wereld waarin arbeidskrapte en vergrijzing toenemen, staan bedrijven voor de uitdaging om op nieuwe manieren naar arbeid te kijken. Bij TINT geloven we dat technologie hierbij krachtige oplossingen biedt om personeelstekorten aan te pakken, duurzame inzetbaarheid te stimuleren arbeidsvraagstukken op te lossen. En bij die verandering geloven wij dat niemand achterblijft. Ongeacht je achtergrond, vaardigheden of eventuele knelpunt; iedereen verdient een plek in deze dynamische wereld. Maar hoe geef je hier als werkgever concreet vorm aan? En welke inspirerende voorbeelden bestaan er al?

In dit artikel laten we zien hoe Vebego Cleaning Services continu investeert in het welzijn en de toekomst van schoonmakers, bijvoorbeeld met nieuwe innovatieve oplossingen.

  • Best practice
  • Nieuws
  • Speach
  • Vebego

Vebego Cleaning Services is onderdeel van Vebego, een Limburgs familiebedrijf dat is opgericht in 1943. Er werken 40.000 mensen, 8.000 schoonmaakmedewerkers, bij Vebego in de vier landen waar het actief is. Vebego Cleaning Services heeft als doel schoonmaakwerk meer maatschappelijke betekenis te geven en bij te dragen aan een betere, sterkere samenleving. 16% van het personeel stond eerder aan de rand van de arbeidsmarkt maar heeft nu een duurzame baan bij Vebego.

Diversiteit en innovaties

Vebego streeft naar ‘Great Work’ voor iedereen. Daar werken ze vol overtuiging aan. “We werken samen met schoonmaakmedewerkers uit meer dan 100 verschillende landen en culturen”, vertelt Yannick de Roos, voormalig innovatiemanager bij Vebego. “Hoewel we taallessen aanbieden blijft er een gat tussen wat een medewerker kan begrijpen en wat we willen uitleggen. Denk aan werkinstructies, rechten en plichten of het wijzen op de vertrouwenspersoon.” De afgelopen maanden heeft het innovatieteam daarom hard gewerkt aan Speach.

Speach in de praktijk

Speach is een tastbaar voorbeeld van een AI-chatbot. Speach heeft het taalmodel van ChatGPT en is getraind met de kennis die iedere schoonmaakmedewerker nodig heeft. Van hoe een bedrijfspand gestructureerd schoongemaakt kan worden tot hoe je veilig omgaat met hooggeconcentreerde schoonmaakmiddelen. Speach kan dit in veel verschillende talen uitleggen en hierover vragen beantwoorden. Een gebruiker hoeft zelfs niet te kunnen lezen en schrijven. “Teamleiders krijgen dagelijks veel vragen van schoonmaakmedewerkers” vertelt Yannick.  “Met Speach krijgen schoonmakers sneller antwoord op hun vragen en wordt de werkdruk van teamleiders verminderd. Een ander voorbeeld is een Spaanstalige vrouw die het gesprek aan wilde gaan met haar teamleider. Ze vond het spannend om met hem in gesprek te gaan en haar gevoel te verwoorden, maar heeft dit eerst met Speach geoefend in haar eigen taal. Na deze oefening voelde het voor haar laagdrempeliger om toch het gesprek met de teamleider aan te gaan. En met succes!”

Waarin Speach zich onderscheidt van andere vertaaltechnologie, is dat het goed kijkt naar de context waarin woorden worden gebruikt. Vaak heeft vertaaltechnologie moeite om Engelse woorden en namen te herkennen die worden gebruikt in de Nederlandse taal. Denk bijvoorbeeld aan “Dit is een must!”. Speach ziet dan niet het niet-bestaande Nederlandse woord must, maar een Engels woord dat ter ondersteuning wordt gebruikt in een Nederlandse zin. Hierdoor kan Speach veel nauwkeuriger vertalen.

“Met Speach krijgen schoonmakers sneller antwoord op hun vragen en wordt de werkdruk van teamleiders verminderd.”

Yannick de Roos voormalig innovatiemanager Vebego

Van idee naar toepassing

Naast Speach heeft Vebego nog verschillende innovaties ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan de Wastemover: Een ergonomisch hulpmiddel om alle containers makkelijker en met veel minder lichamelijke belasting te kunnen verplaatsen. De ontwikkeling van zo’n product verloopt in verschillende fasen. Nadat een kans is gesignaleerd of een idee is bedacht wordt als eerst gewerkt aan een ‘proof of concept’: Een product dat zou kunnen werken in de praktijk. Vervolgens wordt gestart met een pilot bij vijf bedrijven waarbij zorgvuldig wordt gekeken of het product werkt zoals het zou moeten werken in de praktijk. Wanneer het product is geoptimaliseerd wordt het eerst bij een klein aantal bedrijven geïmplementeerd. De laatste fase is om het product breed toegankelijk te maken.

Concrete opbrengst van innovatie

Yannick benadrukt dat de innovaties die Vebego ontwikkeld niet bedoeld zijn om geld te besparen. De focus is altijd om werk voor medewerkers makkelijker en aangenamer te maken. Dit maakt dat de impact van de innovaties zoals Speach of de Wastemover moeilijk objectief te meten is. Innovaties zoals Speach passen bij de inclusieve werkwijze van Vebego. Met het doorbreken van taalbarrières kunnen juist die mensen worden aangenomen die meer moeite hebben met het vinden van een plek op de arbeidsmarkt. Doordat medewerkers werkinstructies veel sneller en beter kunnen begrijpen worden ook veel fouten voorkomen. Met de komst van Speach en andere innovaties valt op dat het werkgeluk stijgt en het verzuim daalt. Hoewel het dus een investering vraagt, betaalt deze zich terug.

En nu?

Als TINT zijn we onder de indruk van de producten die Vebego ontwikkelt en implementeert. We vinden elkaar in onze missie om beter werk mogelijk te maken voor iedereen. Wil je ontdekken hoe inclusieve technologie in jouw organisatie een rol kan gaan spelen? Heb je een vraag aan ons of wil je een technologie lenen? Neem dan contact met ons op via tint@lucrato.nl!

Recente artikelen

Best practice: inclusieve technologieën voor slechtziende fietsenmaker

  • Best practice
  • Nieuws

Bart Nouws is een ondernemer met z’n eigen fietsspeciaalzaak. Hij repareert en verkoopt 2e hands fietsen. Bart is extreem slechtziend vanaf z’n 7e levensjaar. Z’n zicht is nu ca. 5% en verslechterd nog steeds. Z’n zicht is vooral slecht in het midden van z’n gezichtveld. Hij werkt alleen en heeft verschillende technologieën en methoden die hem daarbij helpen.

Lees meer
Speach – AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

Best practice: inclusieve technologie in een kantooromgeving

  • Best practice
  • Nieuws
  • Werkgevers

Hoe maak je in een kantooromgeving gebruik van inclusieve technologie? Rabobank deelt hun best practice.

Lees meer
Speach – AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

Filmpje: opening eerste fysieke hub Apeldoorn

  • Fysieke hub
  • Nieuws
  • Werkgevers

Een feestelijke ochtend op vrijdag 11 februari bij Werkleerbedrijf Lucrato in Apeldoorn. De opening van de eerste fysieke hub is een feit.

Lees meer
Speach – AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

Sociaal ondernemen: hoe zorg je dat iemand die knelpunten ervaart in jouw organisatie kan werken

  • Nieuws
  • Sociaal ondernemen
  • Werkgevers

Hoe zorg je dat iemand met bijvoorbeeld autisme in jouw organisatie kan werken? Saxion is een onderzoek gestart met de insteek hoe kan Saxion mensen met autisme middels inclusieve technologie en inclusief herontwerp duurzaam werk geven.

Lees meer
Speach – AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

Wat is de toegevoegde waarde van een Operator Support System voor werkleerbedrijf Lucrato?

  • Inclusieve technologie
  • Nieuws
  • Operator Support System

Werkleerbedrijf Lucrato, IJssel Technologie en Saxion hebben samen onderzoek gedaan naar de inzet van Operator Support System (OSS). Welke geleerde lessen zijn er opgedaan en wat zijn de belangrijkste opbrengsten.

Lees meer
Speach – AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

Use case: medewerkers die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren inzetten in het primaire proces

  • aebi schmidt
  • Nieuws
  • Werkgevers

Overheidsinstellingen en gemeentes zijn de voornaamste opdrachtgevers voor Aebi Schmidt. Bij deze tenders kijkt de gemeente naast de kosten ook naar de mate van maatschappelijk verantwoord ondernemen van de ondernemingen. Hieronder valt natuurlijk ook de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Lees meer
Speach – AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment