Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

38 seizoensmedewerkers werven, aannemen en inwerken: Schoneveld Breeding krijgt het voor elkaar!

  • Best practice
  • Nieuws
  • Schoneveld Breeding

Schoneveld Breeding bestaat sinds 1930 en is specialist in het veredelen van bloeiende potplanten zoals Cyclamen, Primula, Ranonkel en Campanula. Het bedrijf is uitgegroeid tot een speler van formaat. Naast de ruim 150 medewerkers op de vestiging in Wilp werken er afhankelijk van het seizoen tot 150 medewerkers op de productielocatie in Tanzania. Voor het seizoen 2024-2025 waren er tussen de 30 en 40 flexkrachten nodig voor productiewerk, geen gemakkelijke opgave. Maar Schoneveld Breeding kreeg het voor elkaar! Hoe ze dit als team deden lees je in dit artikel.

Subsidieregeling inclusiviteitstechnologie, TINT helpt je op weg!

  • Nieuws
  • Subsidie
  • Werkgevers

Maak werk van inclusieve technologie met hulp van TINT en subsidie! Inclusieve technologie Goed nieuws voor mkb-ondernemers: vanaf 1 oktober 2025 kun je tot €25.000 subsidie aanvragen voor inclusieve technologie. Onder inclusieve technologie verstaan we technologie die mensen helpt om aan het werk te komen of te blijven. Er zijn veel verschillende inclusieve technologieën. Van kleine en goedkope vertaaltechnologie tot grote en duurdere ...

Damian brengt orde in gereedschapschaos met zelfbedacht werkbord

  • 3D-printer
  • Nieuws

Damian werkt bij Ecolution Design, waar hij dagelijks betrokken is bij het assembleren van akoestische pods. Voor die werkzaamheden gebruikt hij veel verschillende gereedschappen. In de praktijk bleek dat zijn werkblad vaak rommelig werd. Daarom bedacht hij zelf een oplossing, met behulp van 3D printen. 

Oefenen op de werkvloer bij Lucrato

  • Best practice
  • Nieuws
  • Praktijk

Bij Lucrato krijgen werknemers de kans om basisvaardigheden te ontwikkelen onder werktijd. Deze initiatieven zijn gebundeld in het programma oefenen op de werkvloer. Hierbij ligt de focus op mensen met Nederlands als eerste taal (NT1). Op deze manier kan de werkgever werknemers ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Deelnemers hebben hier op werk en thuis veel baat bij.