Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Speach - AI-schoonmaakassistent in elke taal, op elk moment

  • Best practice
  • Nieuws
  • Speach
  • Vebego

Vebego Cleaning Services is onderdeel van Vebego, een Limburgs familiebedrijf dat is opgericht in 1943. Er werken 40.000 mensen, 8.000 schoonmaakmedewerkers, bij Vebego in de vier landen waar het actief is. Vebego Cleaning Services heeft als doel schoonmaakwerk meer maatschappelijke betekenis te geven en bij te dragen aan een betere, sterkere samenleving. 16% van het personeel stond eerder aan de rand van de arbeidsmarkt maar heeft nu een ...

Viaster: voor de mens, met Viamens

  • Best practice
  • Nieuws
  • Viaster

Viaster spant zich elke dag in voor andere bedrijven, om een glimlach te realiseren bij hun medewerkers. Viaster wil met hun tool Viamens organisaties toerusten het aanwezige talent en potentieel te benutten. Hoe dat precies werkt? Jan Brunninkhuis legt het ons uit. Bedrijven groeien door de kracht van medewerkers Jan Brunninkhuis, grondlegger van Viaster (de Groeimeesters), is een vakman met passie voor mensen. Samen met twee collega’s ...

Met een VR-bril de toekomst ontdekken

  • Loopbaanorientatie
  • Nieuws
  • Virtual Reality

Hoe kies je een beroep dat echt bij je past? Voor veel jongeren en werkzoekenden is dat een lastige vraag. Rondleidingen bij bedrijven kosten tijd, sollicitaties kunnen spannend of lastig zijn en ook kan het moeilijk zijn om je voor te stellen hoe een werkdag er in de praktijk uitziet. Hoe mooi is het dan om je eigen loopbaan oriëntatie te kunnen doen met een Virtual Reality-bril!

kandidaat met vr

Groenonderhoud makkelijker en slimmer met de Groen-app

  • Best practice
  • Groen-app
  • Nieuws

De ontwikkeling Samen met TNO werd eerst een AI-tool ontwikkeld die aan de hand van foto’s kan beoordelen hoe goed het groenonderhoud is uitgevoerd. Vervolgens kreeg Anchiano, het bedrijf van Bob Westerink, de vraag om dit idee door te vertalen naar een app. Bob en zijn team begonnen niet met programmeren, maar gingen eerst in gesprek met de mensen die er dagelijks mee zouden werken: de medewerkers in het groen. Welke informatie hebben zij ...