Technologie als motor voor volwasseneneducatie (deel 2)

In december verscheen het artikel technologie in de volwasseneducatie. Hierin werd de tol van inclusieve technologie besproken in het ondersteunen van volwassenen die moeite ervaren met basisvaardigheden zoals taal en rekenen. Deze week verscheen een tweede deel waarin Ina den Hollander en Ben Vaske beschrijven wat technologie zoals AI en ChatGPT kan betekenen voor in de volwasseneducatie.
Het artikel combineert wetenschappelijk onderzoek met praktijkvoorbeelden, met als conclusie juist ook in de volwasseneducatie kan de inzet van technologie van grote waarde zijn.

  • Kennisdeling
  • Nieuws
  • Onderwijs

Hoewel technologische trends zoals AI vaak aandacht krijgen in het onderwijs blijkt in de volwasseneneducatie nauwelijks aandacht te zijn voor technologie. Dit is jammer omdat technologie juist veel voordelen kan bieden. Oefenen.nl laat echter al jarenlang zien dat online oefenprogramma’s ingezet kunnen worden voor het verbeteren van basiskennis en vaardigheden. In dit artikel worden de volgende vragen benoemd en (deels) beantwoord:

  • Waar kan de volwasseneneducatie van leren en welke technologieën kunnen ingezet worden?
  • Wat zijn de kansen en uitdagingen van AI voor de volwasseneneducatie? Zijn deze toepassingen ethisch, pedagogisch en didactisch verantwoord?
  • Passen de technologieën bij mensen met onvoldoende taal-, reken- en digitale vaardigheden of andere drempels die hun toegang tot het gebruik kunnen beperken?
  • Hoe worden deze doelgroepen vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dergelijke technologieën?
  • En wat is de invloed van commerciële partijen op de inzet van AI en leren.

AI kan onder andere worden ingezet voor het ontwikkelen van vaardigheden, uitleg te geven over opdrachten of lesplanningen te maken. In het artikel wordt ook stilgestaan bij de controverses rond generatieve AI. Want hoewel AI de vaardigheden van mensen kan vergroten bij het uitvoeren van bepaalde taken is er beperkt zicht op de gevolgen van dit gebruik.

Naast het gebruik van AI door docenten en/of deelnemers in het leerproces kan ook technologie deelnemers ondersteunen. Een deelnemer die moeite heeft met basisvaardigheden of last heeft van bijvoorbeeld een auditieve of visuele beperking wordt dan niet alleen gevraagd om zich aan te passen aan de maatschappelijke norm, maar de technologie past zich aan aan de mogelijkheden van de mens.

De conclusie van het artikel is dat de inzet van technologie in de volwasseneducatie nog een zeldzaamheid is, terwijl er tal van voorbeelden in het artikel worden gegeven dat het wel van meerwaarde kan zijn. Het biedt nieuwe mogelijkheden om maatwerk te bieden aan een diverse groep mensen met verschillende leervragen en leerstijlen.

Wil je hier meer over lezen? Klik dan hier voor het hele artikel: Technologie kan ook in de volwasseneneducatie (deel 2) – Oefenen.nl

Gerelateerde artikelen

Oefenen op de werkvloer bij Lucrato

  • Best practice
  • Nieuws
  • Praktijk

Bij Lucrato krijgen werknemers de kans om basisvaardigheden te ontwikkelen onder werktijd. Deze initiatieven zijn gebundeld in het programma oefenen op de werkvloer. Hierbij ligt de focus op mensen met Nederlands als eerste taal (NT1). Op deze manier kan de werkgever werknemers ondersteunen in hun persoonlijke ontwikkeling. Deelnemers hebben hier op werk en thuis veel baat bij.

Hybride samenwerken begint met heldere teamafspraken

  • Inclusie
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Sinds enkele jaren lijkt hybride werken een nieuwe standaard te zijn geworden. Deze combinatie van werken op kantoor en thuis, of op een andere externe locatie, vergroot de flexibiliteit van medewerkers en maakt de wereld kleiner. Daarbij moeten we niet vergeten dat er in Nederland ruim 600.000 mensen aan het werk zijn met een ondersteuningsbehoefte. In de praktijk blijkt dat juist deze groep nog weinig profiteert van de voordelen van hybride werken, terwijl dit juist ook voor hen een oplossing kan zijn om werk duurzaam en vitaal uit te voeren. Van ontoegankelijke werkplekken tot een gebrek aan sociale verbondenheid, het is tijd om hybride werken echt inclusief te maken. 

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op bezoek bij TINT: "Met een inclusieve bril op terug naar Den Haag

  • Inclusie
  • Kennissessie
  • Nieuws

Op maandag 30 juni verwelkomden we vijftien beleidsmedewerkers van drie ministeries – Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Economische Zaken en Klimaat, en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Ze kwamen langs met één gezamenlijke vraag: Wat is de impact van inclusieve technologie op de arbeidsmarkt? 

Ferlin: Duurzaamheid, efficiëntie en brede instroom

  • Best practice
  • Kennisdeling
  • Nieuws

Ferlin probeert, ongeacht opleiding of ervaring, te kijken naar wat iemand al kan of wil ontwikkelen. Door een bredere instroom van medewerkers mogelijk te maken krijgen meer mensen de kans om mee te doen op de arbeidsmarkt. Daarnaast is het aanbod van mensen groter waardoor minder vacatures onvervuld blijven.